قوانین ناکارآمد، مانع نوسازی مدارس

تیران‌_آموزش و پرورش یکی از مهمترین و اثرگذارترین سازمان‌های کشور است که فعالیت‌های آن در کنار معضلاتی مانند کمبود اعتبارات و صادر نکردن مجوز استخدام معلمان جدید، قوانین و مقررات دست و پا گیر و برداشت‌های سلیقه‌ای از آن‌ها بر چالش‌های این وزارتخانه افزوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان تیران‌وکرون، هرساله شمار فراوانی از معلمان بازنشسته می‌شوند و نبود جایگزین برای آن‌ها به معضلی بزرگ برای آموزش و پرورش تبدیل شده است. این مسئله در کنار تقاضاهای انتقال معلمان شاغل و فرسودگی فضاهای آموزشی، مشکلات آموزش و پرورش را دو چندان کرده است.

تیران‌وکرون به عنوان بخشی از نظام آموزشی کشور در حالی با چالش‌های مختلف مواجه است که به اعتراف مسئولان اداره آموزش و پرورش این شهرستان، کمبود بودجه مانع رفع بسیاری از مشکلات شده و اعتبارات دولتی نیز پاسخگوی نیاز آموزشی آن نیست.

برای بررسی بیشتر وضعیت آموزش و پرورش تیران‌وکرون با "روح الله حیدری"، رییس آموزش و پرورش این شهرستان گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

فضاهای آموزشی تیران‌وکرون در چه وضعیتی قرار دارد؟

 ۶۰ درصد مدارس تیران‌وکرون فرسوده و نیاز به نوسازی دارد. برای این کار اعتبار هم زیادی نیاز است و بودجه‌های وزارت آموزش و پرورش پاسخگوی این نیاز نیست و باید کمک‌های خیران و اعتبارات ملی به این موضوع مهم اختصاص پیدا کند.

شش باب از مدارس این شهرستان نیز به دلیل نبود استحکام حکم تخریب دارد و باید دانش‌آموزان آن‌ها به مکان امن آموزشی دیگری منتقل شوند.

کدام مناطق شهرستان بیشتر با معضل فضاهای آموزشی مواجه است؟

کمبود محیط آموزشی در تیران‌وکرون به‌ویژه در شهرک‌های مسکن مهر این شهرستان معضل جدی است. هیچ مدرسه‌ای برای مناطق دارای مسکن مهر احداث نشده و این موضوع آمار کمبود فضای آموزشی را افزایش داده است.

نخستین مدرسه واحدهای مسکن مهر تیران‌وکرون واقع در شهرک بهارستان توسط یکی از خیران برای دانش‌آموزان ابتدایی دختر در زمینی به مساحت ‌یک‌هزار و ۵۰۰ مترمربع و زیربنای ۷۳۶ متر مربع احداث می‌شود.

چه راهکاری برای رفع چالش کمبود فضای آموزشی پیشنهاد می‌کنید؟

تسهیل قوانین امکان تامین فضای آموزشی را با استفاده از ظرفیت خیران، امکانات محلی و تبدیل به احسن املاک آموزش و پرورش فراهم می‌کند. برای بازسازی و مقاوم‌سازی این مدارس خیران آمادگی مشارکت دارند، اما بعضی از قوانین سخت آموزش و پرورش و نظرهای سلیقه‌ای در اداره‌کل نوسازی مدارس مانع مشارکت خیران شده است.

وضعیت نیروی انسانی و معلمان مدارس در سال تحصیلی پیش‌رو چگونه است؟

 بیش از نیمی از معلمان این شهرستان غیربومی و متقاضی انتقال به محل سکونت خود هستند، بنابراین کمبود معلم نیز از دیگر چالش‌های آموزش و پرورش این شهرستان است که باید با جذب نیرو و اجرای مدارس بسته حمایتی رفع شود.

کمبود نیروی انسانی و آموزگار غیربومی و فرسودگی مکان آموزشی دغدغه‌های مهم حوزه آموزش و پرورش شهرستان است. بازنشستگی معلمان بیش از بکارگیری نیروی انسانی  جدید انجام می‌شود که این مسئله نیز مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

چه برنامه‌ای برای جبران کمبود معلم در نظر دارید؟

برای رفع این مشکل طرح مدارس بسته‌های حمایتی و بکارگیری آموزگاران بازنشسته انجام شده است، البته باید برای رفع این معضل برنامه‌ریزی جدی انجام شود.

بخشی از معلمان با ایثار و گذشت از وقت خود، با آموزش و پرورش همکاری می‌کنند و بیش از وقت موظفی فعالیت کرده‌اند که باید حق و حقوق این گروه از معلمان نیز پرداخت شود. البته پرداخت اضافه حقوق معلمان به زودی انجام می‌شود.

کد خبر 381959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.