امسال ۴۰ هکتار از مراتع اصفهان طعمه حریق شد/ لزوم توجه بیشتر به محیط زیست

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: در سال جاری تاکنون ۱۴ مورد آتش سوزی در سطح ۴۰ هکتار از مراتع استان اصفهان گزارش شده که البته در مقایسه با سال های گذشته مساحت آتش سوزی ها کاهش یافته است.

محمدحسین شاملی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه مساحت مراتع استان اصفهان دو میلیون هکتار است، اظهار کرد: در سال جاری برای جلوگیری و کنترل حریق، حدود ۶۵ تیم گشت و مراقبت در مراتع سراسر استان که احتمال وقوع آتش سوزی در آن بیشتر است همچون شهرستان‌های فریدن، فریدونشهر، بویین میاندشت، چادگان، سمیرم، شهرضا و دهاقان به کارگیری شده است.

وی با بیان اینکه امسال به دلیل بارش‌های مطلوب علوفه مراتع ۳۰ درصد افزایش یافته است، افزود: علوفه مرتعی از نظر درآمدزایی و همچنین تولید گوشت برای دامداران بسیار اهمیت دارد با این وجود اگر در فصل تابستان مورد استفاده قرار نگیرد، براثر افزایش گرمای هوا و برخی بی احتیاطی‌ها همچون رها کردن باقی مانده سیگار یا روشن گذاشتن آتش در این مناطق، احتمال آتش سوزی وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه در سال ۹۷ میزان آتش سوزی‌ها به یک ششم کاهش یافت، تاکید کرد: سهل انگاری و بی احتیاطی عامل اصلی وقوع حریق در مراتع بوده است، شهروندان در صورت مشاهده هر گونه دخل و تصرف در اراضی و یا آتش سوزی در مراتع می توانند با شماره ۱۵۰۴ تماس گرفته و اطلاع‌رسانی کنند.

روند کاهشی قاچاق چوب در اصفهان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان به کاهش قاچاق چوب در استان اشاره کرد و گفت: بیشترین قاچاق چوب از استان‌های همجوار به شهرهای نجف آباد و خمینی شهر برای تولید زغال است که با هماهنگی و همکاری یگان‌های حفاظت این استان‌ها با جلوگیری از قاچاق چوب در مبدا و کنترل کوره‌های زغال در اصفهان، میزان قاچاق نیز کاهش یافته است.

شاملی با بیان اینکه به دلیل مرغوبیت و استحکام چوب‌های تاغ و قیمت آن، برخی افراد برای امرار معاش آن‌ها قطع می کنند، گفت: برای جلوگیری از این معضل همچنین با دادستان‌های مناطق بیابانی جلساتی برگزار و در نتیجه آن شش تا یک سال حبس و جریمه‌های سنگین برای قطع درختان و قاچاق چوب در نظر گرفته شد که بسیار بازدارنده بوده و مشکل قاچاق به حداقل رسیده است. با این حال تا مشکلات معیشتی رفع نشود باید تیم‌های گشت و کنترل همچنان در مناطق حضور داشته باشند.

وی با اشاره به افزایش آگاهی و حساسیت مردم و جامعه نسبت به مسائل زیست محیطی، افزود: مردم می دانند که حفظ درختچه های تاغ برای جلوگیری از گرد و غبار بسیار اهمیت دارد بر این اساس میزان قاچاق چوب در این مناطق روندی کاهشی داشته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اظهار کرد: هدف اصلی این سازمان حفظ پوشش گیاهی و آب و خاک و کنترل سیلاب برای کاهش خسارت‌های احتمالی است.

وی تصریح کرد: اگر در شرایط تغییر اقلیم به فکر حفظ پوشش گیاهی و خاک نباشیم، بسیاری از مناطق کشور در آینده قابل سکونت نخواهد بود.

جنگل‌های زاگرس تامین کننده ۴۰ درصد آب شیرین کشور

شاملی با ابراز تاسف از اینکه مسائل زیست محیطی در کشور چندان مورد توجه قرار نمی گیرد، اظهار کرد: اعتبارات پروژه‌های زیست محیطی بسیار حیاتی است و حتی در صورت تحریم‌ها و کاهش بودجه، نباید تحت تاثیر قرار گیرد.

وی افزود: مسائل زیست محیطی تا زمانی که دچار مشکل نشود، مورد توجه قرار نمی گیرد در صورتی که وقتی در یک جامعه این دست مسائل مورد توجه نباشد همچون کودکی است که در خانه خوراک، پوشاک و مسکن او تامین می‌شود اما از تحصیل محروم است، بنابراین می توان از خوراک و پوشاک او کم کرد اما به تحصیل او پرداخت زیرا اساس و مبنای رشد، شغل و آینده معیشتی او به تحصیل بستگی دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی، خاطر نشان کرد: این اتفاق بسیار مهم بود و نشان از ارزش بالای منابع طبیعی و جنگل‌های کشور دارد. نباید دو میلیون هکتار از میراث گرانبهای چند میلیون ساله با تبدیل به ویلا و باغ از بین رود؛ جنگل‌های زاگرس با تامین ۴۰ درصد آب شیرین کشور در صورت نابودی، خشکی زاینده رود، کارون و دز را در پی دارد.

شاملی با بیان اینکه باید اکوسیستم شکننده زاگرس و همه پوشش گیاهی کشور حفاظت شود، تاکید کرد: باید برای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی تلاش کرد زیرا در صورت نابودی این منابع حیاتی، کشور قابل سکونت نخواهد بود.

کد خبر 381944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.