تلاش مکرون برای حفظ برجام

واکنش‌‍‌ها به سریال گاندو، تلاش برخی اشخاص برای برگزاری جلساتی به اسم گفت‌وگوی ملی و اظهارات ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف آباد در خصوص رفتارهای خاص برخی نمایندگان، از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز - چهارشنبه ۱۹ تیرماه- است.

به گزارش ایمنا، مشارکت در انتخابات و معرفی شخصی به عنوان نماینده مجلس، با این هدف انجام می‌شود که افرادی اصلح به پارلمان راه یابند که وکیل ملت باشند و قوانینی پویا و نزدیک به خواست و مطالبه آنها به تصویب برسد. در قانون‌گذاری مشارکت داشته باشد و به دنبال آن ناظر بر اجرای صحیح قوانین از سوی مرجع اجرایی کشور باشد. ولی هستند افرادی که صرفا نام نمایندگی یک حوزه انتخابیه را یدک می‌کشند و زمان رای‌گیری‌ها در صحن علنی حضور ندارند یا اگر هم حضور دارند، در رای‌گیری‌ها مشارکت نمی‌کنند. یعنی در اصل تنها یک کرسی سبز بهارستان را اشغال کرده‌اند و نه برای حوزه انتخابیه خود اثر گذارند و نه برای طرح‌های ملی‌ اهمیتی قائلند. افرادی که مثل حروف اضافه تنها نوشته می‌شوند، ولی خوانده نمی‌شوند!

روزنامه ابتکار صفحه نخست امروز خود را به نمایندگانی که در صحن مجلس حضور دارند ولی در رای‌گیری‌ها شرکت نمی‌کنند اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «حاضران غایب» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داده است: برخی افراد همین ‌که رای لازم برای ورود به مجلس را کسب کردند و راهی بهارستان شدند، تنها به نام نمایندگی اکتفا کرده و صرفا از مزایای آن استفاده می‌کنند و به کسی هم پاسخگو نیستند. در رای‌گیری‌ها مشارکت نمی‌کنند و تعداد غیبت‌شان خارج از حد تصور و باور است. برخی هم از دوره نمایندگی به عنوان غنیمت درس‌خواندن استفاده می‌کنند و برخی هم اگر حضور دارند، صرفا یک حضور فیزیکی است و روح‌شان خارج از صحن و مباحث مورد بررسی در صحن مجلس است و مشارکتی اعم از نطق، تذکر و سوال در صحن علنی ندارند. یا حتی از راهرویی که محل حضور خبرنگاران است عبور نکرده‌اند که مبادا مورد سوال و بازخواست یا مصاحبه خبرنگاران قرار بگیرند. چهره‌هایی که درصورت عبور از محل حضور خبرنگاران هم به عنوان چهره‌ای ناشناخته و حتی یک ارباب‌رجوع و مراجعه‌کننده تصور می‌شود. همان افرادی که تنها نزدیک به انتخابات دوره بعد فعال می‌شوند، گویی که سال چهارم مجلس برای آنها سال شروع فعالیت‌های نمایندگی است. این در حالی است که مردم حق دارند از عملکرد ۴ ساله فردی که به عنوان نماینده و امین خود به مجلس می‌فرستند، مطلع شوند و بدانند این فرد تا چه میزان به ایده‌آل آنها نزدیک بوده و چقدر برای رسیدن به قوانین مدرن و پویا و درست تلاش کرده تا در دور بعد انتخابات این موارد را مدنظر قرار دهند. 

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به بررسی اظهارات تلفنی رئیس جمهوری فرانسه طی روزهای اخیر دیپلماسی با همتایان ایرانی و امریکایی اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «فرستاده ویژه مکرون در تهران» روزنامه ایران در ادامه توضیح داده است مکرون همچنین یک روز پس از دومین اقدام متقابل ایران در چارچوب برجام و بعد از مذاکرات تلفنی با روحانی که بیش از یک ساعت به درازا کشید، با ترامپ گفت‌وگو و پس از آن نماینده ویژه خود را راهی تهران کرد. به نظر می‌رسد حضور مأمور ویژه مکرون در تهران از یک سو در امتداد تدارک برگزاری مذاکرات سیاسی ایران و اروپا و از سوی دیگر مهیا کردن شرایط برای رفع تحریم‌های امریکایی با هدف بازگرداندن امریکا به توافق هسته‌ای باشد. دور از انتظار نیست که «امانوئل بُن» حامل پیامی باشد که به دنبال مذاکرات فشرده و پنهان چند روز گذشته میان ترامپ و مکرون به دست آمده است و فرانسوی‌ها قصد دارند این پیام را با تهران در میان بگذارند.
اما فراتر از این تبادل پیام و رایزنی‌های آشکار و پنهان، گشودن راهی مهم است که فرانسه در آغاز آن باید در کنار آلمان و انگلیس بکوشد ایده راه‌اندازی سامانه مالی «اینستکس» را از روی کاغذ خارج و به یک راهکار عملی و مؤثر برای تهران تبدیل کند. تلاش اروپایی‌ها به رهبری فرانسه جهت حفظ توافق هسته‌ای در حالی است که امروز آزمون دیگری برای اروپایی‌های حامی برجام رقم می‌خورد. جایی که امریکا در واکنش به اقدام تلافی جویانه تهران برای متوقف کردن بخشی از تعهدات برجامی‌اش خواستار نشست ویژه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شده است. نشستی که مقام‌های امریکایی پیشتر کوشیده بودند کشورهای دیگر عضو آژانس یا حتی دبیرخانه آن را ترغیب کنند تا به جای امریکا خواستار برگزاری آن باشند، اما ظاهراً ناکامی در پاسخ گرفتن از چنین درخواستی موجب شد مقام‌های کاخ سفید که خود با خروج یکجانبه از برجام تمام تعهدات این توافق را زیر پا گذاشته بودند، مدعی نقض عهد ایران در قالب این توافق شوند و به این ترتیب زمینه را برای برگزاری نشست امروز شورای حکام مهیا کنند.

روزنامه همدلی در گفت و گو با مرتضی مبلغ، فعال اصلاح طلب صفحه نخست امروز خود را به بررسی مشکل جدی اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «مشکل جدی اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات» مرتضی مبلغ معاون سیاسی وزیر کشور در دولت دوم اصلاحات تاکید کرده است: اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات توفیق بیشتری نسبت به اصول‌گراها دارند، دلیلش این است که مردم به محض اینکه احساس ‌کنند، چهره‌ای پاک و کارآمد وارد صحنه انتخابات شده است، به صندوق‌های رای هجوم می‌آورند. اما اگر نگاهی حتی سطحی به انتخابات مجلس بیندازیم، به راحتی می‌توانیم این‌طور نتیجه‌گیری کنیم، اصلاح‌طلبان مشکلات بسیار جدی برای رقابت در فضای انتخاباتی دارند. درباره انتخابات ریاست‌جمهوری هم مردم را به رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی و انواع و اقسام محدودیت‌هایی که برای سیدمحمد خاتمی در نظر می‌گیرند، حواله می‌دهم.

روزنامه مردم سالاری در صفحه نخست خود با تیتر «عوامل رونق بیت کوین در ایران» به ارائه گزارشی از این موضوع پرداخته و در ادامه توضیح داده است: بیت کوین که مهم‌ترین ارز دیجیتالی است چیست و چگونه استخراج می‌شود و چرا اقبال به آن در ایران گسترش یافته است؟ بیت کوین یک نوآوری اینترنتی است که پیشینه‌اش به سال ۲۰۰۹ بازمی‌گردد و در این ۱۰ سال فراز و نشیب هایی بسیار را پشت سر گذاشته است. بیت کوین را بانک مرکزی هیچ دولتی چاپ و پشتیبانی نمی‌کند. بیت کوین پول نقد اینترنتی و ارزی دیجیتالی است که پیدایش آن برآمده از گره‌گشایی معادله‌های پیچیده ریاضی با همکاری گروهی گسترده از کاربران است که بر انجام این معادله‌ها و تراکنشهای بیت کوینی نظارت دارند. 

در این بازار دیجیتال ارزکاوان در رأس‌اند، چراکه آنان این ارزها را تولید و به بازار عرضه می‌کنند، تراکنشها را ساماندهی کرده، بر جابه‌جایی ها و معاملات نیز نظارت می‌کنند، و چنین، وظیفه‌ای همچون بانک مرکزی در جهان دیجیتال را بر دوش دارند. شیوه کار نیز این‌گونه است که ارزکاوان با بهره از دستگاه های ارزکاوی به استخراج ارزهای دیجیتال می‌پردازند.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به بررسی سه الگوی رفتاری فعالان بورسی پرداخته و در تیتر یک خود نوشته است: «گرایش سهامداران در ثلث دوم» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داده است: بازدهی بورس تهران از ابتدای سال در حالی به ۴۰ درصد نزدیک شده که بازارهای موازی عملکردی بسیار ضعیف در این مدت داشته‌اند. همزمان با ترافیک مجامع بورسی تا پایان تیر، بسیاری از سهامداران در حال تغییر پرتفوی سرمایه‌گذاری خود هستند. تقابل نیروها در جبهه‌های مختلف اقتصادی-سیاسی باعث شده انتظار رشدهای پرشتاب بورس کمرنگ شود و این امر به افت‌وخیزهای متناوب سهام دامن زده است. در این فضای جدید سرمایه‌گذاران سه استراتژی مختلف را در پیش می‌گیرند. گروه اول با کمترین سطح ریسک‌پذیری، سود مناسب خود از ابتدای سال در سهام را شناسایی کرده و به سمت دارایی‌های امن خارج از بورس می‌روند. دسته دوم و سوم اما به علت آنکه معتقدند فرصت جذاب‌تری در بازارهای اقتصادی کشور وجود ندارد، سرمایه خود را در سهام حفظ می‌کنند. در این میان، افراد با ریسک‌پذیری متوسط به سهام بنیادی و نقد شونده روی می‌آورند. به‌ طوری‌ که اگر سهام رونق خود را حفظ کند، از سود آن بهره‌مند شوند یا در صورت وقوع رویدادهای غیرقابل پیش‌بینی، سرمایه خود را در برابر زیان‌های سنگین مصون نگه دارند. اما سهامداران پرریسک که معتقدند همچنان جریان پول‌های تازه به سمت بورس قدرتمند است به سوی سهام با تحرک بالا حرکت می‌کنند. این دسته، از احتمال زیان‌های سنگین به امید کسب سود حداکثری چشم‌پوشی می‌کنند.

کد خبر 381943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.