سیل بهار وعده زمستان را با خود برد

نجف‌آباد_تحصیل زیر سقف‌های ناایمن زخمی است بر چهره آموزش و پرورش کشور که گاه و بیگاه چهره کریه آن روح را می‌آزارد و سبب رنجش خاطر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان نجف‌آباد، بر کسی پوشیده نیست که نظام آموزشی مهمترین رکن توسعه پایدار در هر کشور است، زیرا آموزش و پرورش رسالت خطیر تربیت نسل‌های آینده را برعهده دارد؛ سنگ بنای پیشرفت کشور بر دانش‌آموزان و دانشجویانی قرار دارد که هر روز در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند، اما موفقیت متولیان آموزش به تأمین زیرساخت‌هایی بستگی دارد که درصورت نبود آن‌ها فرایند تعلیم و تربیت مختل می‌شود.

وجود مدارسی با کلاس‌های استاندارد و ایمن از نخستین ملزومات آموزش و پرورش کارآمد است به همین دلیل مسئولان نظام تعلیم تربیت تلاش می‌کنند با نوسازی و بهسازی فضاهای آموزشی بستر مناسب را برای آموزش و پرورش فراهم کنند.

زمستان سال گذشته که مدیرعامل بنیاد برکت به نجف‌آباد سفر کرد تا مجتمع ۳۰ کلاسه شهید حججی را افتتاح کند، وعده‌ای داد که باعث خوشحالی مردم و مسئولان این شهرستان شد؛ ساخت شش مدرسه جدید برای مردم شهرستان نجف آباد، اما سیل بهار خوشحالی وعده زمستان را با خود برد.

برای بررسی وضعیت آموزش و پرورش در نجف‌آباد و آگاهی از سرانجام وعده بنیاد برکت با «سیدرضا موسوی‌زاده»، رییس آموزش و پرورش این شهرستان گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

چه تعداد دانش‌آموز در شهرستان مشغول تحصیل هستند؟

در حال حاضر بیش از ۵۵ هزار دانش‌آموز در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم، فنی و حرفه‌ای و کار و دانش مشغول تحصیل هستند که با احتساب جمعیت چهار هزار و ۵۰۰ نفری پیش‌دبستانی‌ها این تعداد بالغ بر ۶۰ هزار نفر می‌شود. از این تعداد بیش از ۳۱ هزار نفر در مقطع ابتدایی، حدود ۱۳ هزار نفر در متوسطه اول، شش هزار نفر در متوسطه دوم و بالغ بر چهار هزار و ۵۰۰ نفر هم در فنی و حرفه‌ای و کار و دانش تحصیل می‌کنند.

تعداد دقیق مدارس و کلاس‌های مدارس شهرستان چقدر است؟

در مقطع پیش‌دبستانی‌۱۰۲ باب مدرسه فعال است که ۸۳ باب از این تعداد به حالت ضمیمه دیگر مدارس و بقیه مستقل است. در مقطع ابتدایی ۱۳۸ مدرسه داریم که ۶۷ باب آن پسرانه، ۶۹ باب دخترانه و دو مدرسه در فیلور مختلط است.

۶۴ مدرسه در مقطع متوسطه اول و ۲۸ باب در متوسطه دوم داریم که در متوسطه اول نسبت مجموعه‌های دخترانه و پسرانه مساوی است و در متوسطه دوم به ترتیب ۱۷ و ۱۸ مدرسه به دختران و پسران اختصاص پیدا کرده است.

۱۲ مدرسه فنی و حرفه‌ای و ۱۱ هنرستان‌ کار و دانش در شهرستان مشغول فعالی است و در بخش مدارس غیرانتفاعی نیز در مجموع ۷۳ مدرسه فعال است که بیشترین تعداد آن‌ها به مقطع ابتدایی با ۵۲ باب و متوسطه اول با ۱۲ باب مربوط می‌شود.

شش مدرسه شاهد، چهار مجموعه ویژه تیزهوشان، دو دبیرستان معارف، ۱۴ آموزشگاه استثنایی و ۱۵ مجموعه هیئت‌امنایی نیز در شهرستان وجود دارند. در کنار این‌ها چهار کانون فرهنگی، سه مجموعه دارالقرآن، ۱۰ ورزشگاه و یک مرکز مشاوره وابسته به آموزش و پرورش نیز فعال است.

چه تعداد از مدارس نجف‌آباد فرسوده است؟

فضاهای آموزشی فرسوده شهرستان نیازمند بازسازی اساسی است، اما با ساختمان‌های خشت و گلی یا مکان‌هایی که برای دانش‌آموزان خطرساز باشند مواجه نیستیم. هر سال بایستی بین سه تا چهار مدرسه ۱۲ کلاسه به زیرساخت‌های شهرستان اضافه شود.

رشد جمعیت شهرستان در کنار مهاجرت‌های قابل‌توجه باعث شده که هر سال به ساخت و تجهیز حداقل ۳۰ کلاس درس جدید نیاز داشته باشیم. طبق برآورد سازمان نوسازی مدارس، ۴۰ درصد فضاهای آموزشی شهرستان فرسوده‌ است.

در چه مناطقی با بحران کمبود فضاهای آموزشی مواجه هستیم؟

احتمال دو نوبته شدن بعضی مدارس وجود دارد و غرب یزدانشهر، ویلاشهر و آزادگان از جمله نقاطی هستند که بیشترین کمبود مدارس در آن‌ها احساس می‌شود که البته در همین خصوص خیران مدرسه‌ساز اقدامات بسیار خوبی در سال‌های اخیر انجام داده‌اند و بخشی از کمبودها را جبران کرده‌اند.

تلاش کرده‌ایم خیران را به ساخت مدرسه در مناطق بحرانی شهرستان ترغیب کنیم و در همین خصوص علاوه بر چندین باب مدرسه‌ای که با کمک خیران در نقاط مختلف شهر به بهره‌برداری رسیده، فضاهایی مانند مجموعه آموزشی حمیدی و ملک۴ در بلوار فجر، حقیقی در صالح‌آباد، کتابخانه فرودی در خیابان نوبهار و مهدیه در یزدانشهر در دستور کار ساخت قرار گرفته‌اند.

آیا جمعیت دانش‌آموزی شهرستان در سالیان اخیر افزایش یافته است؟

بله. بخشی از این افزایش جمعیت طبیعی است و قسمت قابل‌توجهی مربوط به ورود سالیانه جمعیت مهاجر است که بخشی از آن به صورت دائم و با اسکان شهروندان در مناطق مختلف صورت می‌گیرد و بخشی نیز مربوط به مهاجران از شهرستان‌های مجاور است که در مدارس متوسطه دوم نجف‌آباد ثبت‌نام می‌کنند.

جالب است بدانید که به دنبال سیلاب‌های بهاری امسال، شاهد مهاجرت تعداد زیادی از ساکنان مناطق آسیب‌دیده به شهرستان بوده‌ایم. اگر بخواهم مثال ملموسی بزنم باید به این مورد اشاره کنم که تعداد کسانی که در دبستان‌های شهرستان ثبت‌نام می‌کنند با افرادی که پس از سال ششم راهی دوره متوسطه اول می‌شوند، نزدیک به هزار نفر اختلاف دارد.

سرانجام مدارسی که قرار بود از سوی بنیاد برکت در نجف‌آباد ساخته شود چه شد؟

به دنبال دیدار خانواده پاسدار شهید محسن حججی با رهبر معظم انقلاب و مشکلات مطرح شده در این دیدار، بنیاد برکت ساخت یک مجتمع آموزشی ۳۰ کلاسه شامل یک دبستان، یک متوسطه اول و یک متوسطه دوم را به همراه فضاهایی مانند سالن اجتماعات، سالن ورزش، کتابخانه، نمازخانه و دیگر امکانات جانبی در نجف‌آباد شروع کرد که این پروژه در کمتر از ۱۵ ماه با اعتبار ۱۲ میلیارد تومان به بهره‌برداری کامل رسید.

در مراسم افتتاحیه این مجتمع مدیرعامل بنیاد برکت قول داد که پنج مدرسه به یاد پنج شهید مدافع حرم شهرستان و یک مدرسه نیز به یاد شهدای فاطمیون در نجف‌آباد ساخته شود که در همین خصوص با همکاری ارگان‌های مختلف و خانواده شهدای مدافع حرم، جانمایی این مدارس نیز صورت گرفت.

در حال حاضر ساخت این مدارس به چه مرحله‌ای رسیده است؟

قرار بود این مدارس در ویلاشهر، یزدانشهر، نجف‌آباد، گلدشت، فیلور و قلعه‌سفید ساخته شوند و پیگیری‌ها برای اختصاص بودجه و تکمیل مراحل اداری در حال انجام بود، اما وقوع سیلاب‌های بهاره امسال باعث شد که بنیاد برکت بخش قابل‌توجهی از بودجه خود را به جبران این خسارت‌ها اختصاص دهد و به همین دلیل اعلام کرده که در شرایط کنونی امکان تحقق وعده داده شده را نخواهد داشت.

البته پیگیری‌های زیادی را در این خصوص داشته‌ایم که در یکی از آخرین جلسات اعلام شد که بنیاد تنها امکان تامین ۵۰ درصد از هزینه‌های ساخت این مجموعه‌ها را دارد و بقیه باید از ردیف‌های استانی و ملی پرداخت شود که این موضوع با توجه به شرایط کنونی بودجه امکان‌پذیر نیست.

همچنین اعلام شد که این مدارس بایستی در مناطق روستایی احداث شوند و این در حالی است که برخی نقاط شهری شهرستان نیز وضعیت بسیار بحرانی دارد و جانمایی این فضاها در بافت روستایی، امکان‌پذیر نیست.

پیگیری‌های مورد نیاز برای تحقق وعده بنیاد برکت در این خصوص را ادامه می‌دهیم و امیدواریم این موضوع با رفع بعضی مشکلات و موانع به زودی به مسیر قبلی خود بازگشته و شاهد کلنگ‌زنی این مدارس در نقاط جانمایی شده باشیم.

کد خبر 381941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.