افزایش ۲۰ درصدی پرونده های محاکم نجف آباد

نجف‌آباد_رییس دادگستری نجف‌آباد گفت: شمار پرونده‌های مطروحه در محاکم قضایی شهرستان در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن، بیش از ۲۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان نجف‌آباد، حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بیشترین پرونده‌های حقوقی شهرستان مربوط به مطالبه وجوه چک،  قرارداد و سفته است، البته اصلاحات قانون چک مفید بود، اما به دلیل تکمیل نشدن زیرساخت‌ها، تعداد این پرونده‌ها همچنان زیاد است.

وی ادامه داد: دعوای الزام به تمکین، طلاق توافقی و اعتراض به آراء مراجع دولتی به ویژه اجرائیه‌های ثبت اسناد در رده‌های سوم تا پنجم بیشترین پرونده‌های حقوقی مطرح شده در دادگستری شهرستان قرار دارد.

 رییس دادگستری نجف‌آباد گفت: بر اساس مفادی از قانون برنامه ششم توسعه که در راستای قضازدایی و کاهش تعداد پرونده‌ها در محاکم تدوین شده زوج‌های متقاضی دریافت مهریه باید اسناد مربوطه را به واحد اجرائیات ادارات ثبت ارایه دهند تا با شناسایی اموال، متناسب با میزان مهریه برای آن‌ها اجرائیه صادر شود.

حسینی عنوان کرد: شمار پرونده‌های مطروحه در محاکم قضایی شهرستان در سال گذشته با رشد بیش از ۲۰ درصدی نسبت به سال قبل از آن به ۹۰ هزار پرونده رسید که از این میزان ۳۸ هزار پرونده در دادسراها، ۱۷ هزار در شوراهای حل اختلاف و سایرین در محاکم عمومی و انقلاب رسیدگی شده‌ است.

وی مشکلات اقتصادی را عامل مهم افزایش دعاوی دانست و خاطرنشان کرد: اعلام ناتوانی در پرداخت میزان محکومیت، الزام به تنظیم سند رسمی ملک، طلاق به درخواست زوجه، مطالبه مهریه، مطالبه اجرت‌المثل و تعدیل اقساط مهریه از مهمترین دلایل مراجعات مردمی به مراجع قضایی شهرستان است.

رییس دادگستری نجف‌آباد گفت: رانندگی بدون گواهینامه، تصادفات و سرقت مستوجب تعزیر بیشترین موضوعات پرونده‌های کیفری است؛ مشکلات اقتصادی و عملکرد نیروی انتظامی در کشف سرقت‌ها از علل افزایش آمار بزه سرقت است.

حسینی اضافه کرد: ضرب و جرح عمدی و نزاع، توهین، مواد مخدر، تهدید، مزاحمت تلفنی، تخریب اموال دولتی یا خصوصی و کلاهبرداری موضوعات دیگر شکایات مردمی است.

کد خبر 381940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.