مکمل‌هایی که برای سلامت قلب مفید نیست!

این یک باور رایج است که مصرف مکمل‌های غذایی می‌تواند سلامت افراد را از جنبه‌های مختلف ارتقاء بخشد و سلامت کلی آن‌ها را تامین کند، اما تحقیقات اخیر خلاف این فرضیه را ثابت کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، رژیم غذایی و سبک زندگی نقش بسیار مهمی در سلامت عمومی و جسمی افراد دارد و مداخلات غذایی نظیر مصرف مکمل‌ها به آن‌ها کمک می‌کند تا از بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته مغزی در امان بمانند. اغلب پزشکان به منظور حفظ سلامت قلب، رژیم‌های غذایی خاصی مانند کاهش مصرف نمک و یا پیروی کردن از رژیم مدیترانه‌ای را تجویز می‌کنند.

گروهی از محققان دانشگاه "West Virginia" و کلینیک "Mayo" در آمریکا، به منظور بررسی تاثیرات ۱۶ مکمل  و هشت مداخله غذایی بر سلامت قلبی عروقی و میزان مرگ و میر افراد، اطلاعات پزشکی ۲۷۷ شرکت‌کننده را مورد مطالعه قرار دادند. این مکمل‌ها شامل سلنیوم، مولتی ویتامین، آهن، فولیک اسید، کلسیم، کلسیم به همراه ویتامین D، بتاکاروتن، آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب با زنجیره بلند امگا ۳، ویتامین A، B کمپلکس، ویتامین‌هایB-۳، B-۶، C، D و E بود.

مداخلات غذایی نیز شامل چربی‌های غذایی اصلاح شده، کاهش مصرف نمک و چربی‌های اشباع، رژیم مدیترانه‌ای، کاهش چربی غذا، مصرف بیشتر اسیدهای چرب غیر اشباع امگا ۶ و اسید آلفا لینولنیک امگا ۳ ( omega-۳ alpha-linolenic acid) بود. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد بعضی از این مداخلات غذایی در سلامت افراد تاثیر مثبت دارند.

به عنوان مثال، مصرف کم‌تر نمک ممکن است خطر مرگ زودرس را در افراد دارای فشار خون طبیعی، کاهش دهد، گنجاندن اسیدهای چرب با زنجیره بلند امگا ۳ در رژیم غذایی از سکته قلبی و بیماری‌های عروق کرونر قلب جلوگیری می‌کند و مصرف فولیک اسید، باعث کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی می‌شود. اما طبق یافته‌های جدید مصرف مکمل‌های غذایی نظیر مولتی ویتامین، سلنیوم، ویتامین‌های A، B-۶، C، D و E، کلسیم، فولیک اسید و آهن تاثیر چشمگیری در پیشگیری از مشکلات قلبی عروقی و مرگ زودرس نداشت.

علاوه بر این پیروی کردن از رژیم غذایی مدیترانه‌ای، کاهش مصرف چربی اشباع شده، کاهش مصرف چربی غذا، چربی‌های اصلاح شده و افزایش امگا ۳ و امگا ۶ نیز مفید واقع نشد. همچنین خطر ابتلا به سکته مغزی در افرادی که کلسیم و ویتامین D را با هم مصرف کردند، افزایش یافت. طی انجام این مطالعه عواملی مانند جنسیت، شاخص توده بدنی، دیابت و تاریخچه بیماری‌های قلبی عروقی در نظر گرفته نشد.

کد خبر 381926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.