تاثیر شربت خرما بر درد زایمان/ ۷ عامل ابتلا به بروز عفونت قارچی

وضعیت کمبود «سفازولین» در بازار دارویی کشور، تاثیر شربت خرما بر درد زایمان، ۶۳ درصد مرگ ها ناشی از سبک زندگی غلط، دل دردهای تابستانی و هفت عادت بد روزانه و بروز عفونت قارچی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ دبیرعلمی هفتمین سمپوزیوم خودمراقبتی و آموزش بیمار، گفت: ۶۳ درصد مرگ و میرها به دلیل سبک زندگی غلط است.

الهام شکیبازاده اظهار کرد: سازمان جهانی بهداشت توانایی افراد، خانواده و اجتماع را در حفظ سلامت خود، به عنوان خود مراقبتی معرفی کرده است و تفاوتی نمی‌کند که حمایتی از سوی مراکز بهداشتی صورت گیرد یا نگیرد.

وی افزود: این موضوع مهم هفت ستون دارد. اول سواد سلامت افراد است و این موضوع اشاره به توان افراد بر اطلاعات سلامت خود دارد. دوم خودآگاهی افراد است، یعنی افراد از ظرفیت سلامت خود اطلاعاتی داشته باشند، به‌طور مثال قند خون و فشار خون خود بدانند.

دبیر علمی هفتمین سمپوزیوم خود مراقبتی و آموزش بیمار، تصریح کرد: فعالیت بدنی از جمله مواردی است که در خود مراقبتی مطرح است و پس از آن تغذیه سالم، رژیم غذایی مطلوب و دریافت کالری مناسب از جمله مسائلی است که در این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد.

شکیبازاده به اجتناب از خطر و کم کردن آن اشاره کرد و افزود: رعایت بهداشت یکی از مهم‌ترین فاکتورهای خودمراقبتی است و می‌تواند به سادگی مانع از بروز بسیاری از بیماری‌ها شود.

وی با بیان اینکه قطع مصرف بی‌رویه داروها می‌تواند نقش مهمی در خودمراقبتی داشته باشد، بیان کرد: گاهی استفاده بی‌رویه از این داروها، خود باعث بروز بیماری‌های مختلف می‌شود.

دبیر علمی هفتمین سمپوزیوم خود مراقبتی و آموزش بیمار تصریح کرد: امسال بیش از ۱۰۰ مقاله به دبیرخانه سمپوزیوم ارسال شده است و تا ۲۶ تیر ماه تعداد آن افزایش پیدا خواهد کرد.

شکیبازاده با تأکید بر اینکه دوم مرداد ماه روز جهانی خودمراقبتی است، تصریح کرد: گروه‌های مختلف پزشکی و ارتقای سلامت در این سمپوزیوم شرکت کرده‌اند و تلاش می‌شود با آموزش سبک زندگی درست، آمار بیماری‌ها را کاهش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: ۶۳ درصد مرگ و میرها به دلیل سبک زندگی نادرست است و بر اساس آمارهای جهانی، از ۵۷ میلیون مرگ در سال گذشته، ۳۶ میلیون آن به خاطر سبک زندگی نادرست بوده است.

دبیر علمی هفتمین سمپوزیوم خود مراقبتی و آموزش بیمار، در خصوص اینکه ایران در چه سطحی از خودمراقبتی قرار دارد، افزود: در دنیا استاندارد مشخصی نداریم که بر اساس آن سطح ایران را مشخص کنیم و همه کشورهای دنیا بر روی بحث مراقبت‌ها، قبل و بعد از بیماری تاکید دارند.

شکیبازاده اضافه کرد: در بحث درمان به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کرده‌ایم اما در بحث پیشگیری و مراقبت‌های پس از بیماری هنوز نقطه‌ضعف‌هایی داریم که تلاش می‌کنیم با برپایی چنین جشنواره‌ها و سمپوزیوم‌هایی، این خلأ را جبران کنیم.

وضعیت کمبود «سفازولین» در بازار دارویی کشور

سخنگوی سازمان غذا و دارو، از صدور مجوز واردات داروی سفازولین به ۵ شرکت وارد کننده برای رفع کمبود این دارو در کشور خبر داد.

شهرام شعیبی با اشاره به آخرین وضعیت کمبود داروی سفازولین در بازار دارویی کشور اظهار کرد: سفازولین در سر لیست کمبودهای دارویی کشور قرار دارد و از همین رو، به پنج شرکت وارد کننده مجوز داده شده است تا به صورت فوریتی برای تامین این دارو در کشور اقدام کنند.

وی با بیان اینکه حداکثر تا سه هفته آینده کمبود سفازولین تزریقی در کشور رفع خواهد شد، افزود: با توجه به مجوز صادر شده برای شرکت های وارد کننده، نیاز به این دارو تا پایان سال تامین می شود و دیگر هیچ کمبودی نخواهیم داشت.

شعیبی با اشاره به داروی تزریقی سفازولین که بیشتر در بیمارستان ها کاربرد دارد، ادامه داد: این دارو که در دسته داروهای آنتی بیوتیک قرار دارد، در داروخانه ها نیز در دسترس است.

دل دردهای تــابستــانی

ویروس‌هایی که باعث اسهال حاد می‌شوند از طریق ترشحات تنفسی انتقال می‌یابند. طی هفته‌های اخیر بارها با افرادی مواجه شده ام که در سنین مختلف دچار عوارضی شبیه مسمومیت غذایی یعنی اسهال و استفراغ شده‌اند، بدون آن که غذایی بیرون از خانه خورده باشند. به همین دلیل این ذهنیت بیشتر در من قوت گرفت که عوارض شایع این‌چنینی به ویژه در فصل تابستان لزوما ناشی از مصرف غذای ناسالم نیست. پس بر آن شدیم در گفت‌وگویی، علت را از دکتر فریبا شیروانی، فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی جویا شویم و دریابیم ویروس‌هایی که این روزها بسیار شایع شده و باعث اسهال حاد می‌شوند، ممکن است از طریق ترشحات تنفسی، عطسه و سرفه و قرار گرفتن در نزدیکی فرد بیمار انتقال پیدا کنند.
عفونت‌های اسهالی از طریق دست‌های کثیف، غذا یا آب آلوده، برخی حیوانات خانگی، تماس مستقیم با مدفوع از طریق سرویس بهداشتی و هر آنچه با میکروب‌های عفونی تماس پیدا کرده است، می‌تواند اتفاق افتد.
اسهال تابستانی
نزدیک به ۹۰ درصد اسهال‌های تابستانی ناشی از عوامل باکتریایی است و در بقیه موارد ویروس‌ها و انگل نیز در بروز آن دخیل است که در فصل تابستان به‌دنبال گرم بودن هوا احتمال انتقال و ابتلا به آن افزایش می‌یابد.
البته مسمومیت‌های غذایی نیز به‌دنبال قرار گرفتن غذا در خارج از یخچال اتفاق می‌افتد. همچنین مسافرت در فصل تابستان بیشتر انجام می‌شود و اسهال‌های مسافرتی رخ می‌دهد. اسهال‌های مسافرتی معمولا چهار تا ۱۸ روز بعد از مسافرت بروز می‌کند.
دردسرهای گوارشی در سفر
تابستان، فصل مسافرت است و سرجهازی برخی از این سفرها بروز مشکلات گوارشی به‌ویژه اسهال و استفراغ است.
در اغلب موارد باکتری و عوامل میکروبی از عوامل بروز این اسهال‌ها بوده و از طریق غذا و آب آلوده منتقل می‌شود. همچنین در بیشتر موارد، میکروب روده‌ای در بروز آن دخیل است. هر چه تعداد میکروب انتقال‌یافته بیشتر باشد، بیماری به صورت شدیدتری بروز می‌کند.
علائم اسهال‌های مسافرتی ممکن است به صورت خفیف، متوسط یا شدید بروز کند. این نوع اسهال در موارد شدید دل‌پیچه، تب و استفراغ را به دنبال دارد. نشستن دست بعد از دستشویی، خوردن غذاهای مشکوک، مصرف میوه‌جات و سبزیجات آلوده و خوب شسته‌نشده، قرار دادن غذای پخته شده در خارج از یخچال احتمال ابتلا به آن را افزایش می‌دهد.
جست‌وجوی ویروس‌ها در هوا
ویروس‌هایی که باعث اسهال حاد می‌شوند ممکن است از طریق ترشحات تنفسی، عطسه و سرفه و قرار گرفتن در نزدیکی فرد بیمار انتقال پیدا کنند. جالب آن‌که حتی ویروس آنفلوآنزا هم ممکن است علائم گوارشی شدید داشته باشد. ویروسی که اکنون و در فصل تابستان باعث اسهال می‌شود، می‌تواند علائم تنفسی نیز در بیمار ایجاد کند.
تهوع با چاشنی دل پیچه!
اسهال‌ها معمولا بر حسب عامل ایجادکننده‌شان علائم متعددی دارند. اسهال‌های ویروسی، تب شدید ندارند و با تهوع بیشتری همراهند. ممکن است شدت اسهال ویروسی زیاد باشد، ولی بیماران معمولا بدحال نیستند. در اسهال‌های عفونی بیمار تب‌ دارد و ممکن است در مدفوع خون داشته باشد و درد شکم، تهوع و استفراغ در آن دیده می‌شود. در اسهال آمیبی، درد هنگام دفع شدید و مدفوع با رگه‌های خونی داریم و در وبا که علت اسهال شدید در اپیدمی‌هاست و با مرگ و میر همراه است، دفع شدید مدفوع آبکی دیده می‌شود. عوارض شدید اسهال‌ها ابتدا کم‌آبی است، ولی ممکن است در اسهال آمیبی، آبسه کبد نیز داشته باشیم .
اسهال عفونی، مسری است
عفونت‌های اسهالی ازطریق دست‌های کثیف، غذا یا آب آلوده، برخی حیوانات خانگی، تماس مستقیم با مدفوع از طریق سرویس بهداشتی و هرآنچه با میکروب‌های عفونی تماس پیدا کرده است، می‌تواند اتفاق بیفتد.
عوامل عفونی ممکن است از طریق اسباب‌بازی، سطحی که پوشک بچه را عوض می‌کنید، دستشویی و حتی دست کسانی که غذا آماده می‌کنند، منتقل شود. بچه‌ها با لمس کردن یک سطح آلوده مانند توالت یا اسباب‌بازی و سپس گذاشتن انگشتان خود در دهان، به این عفونت آلوده می‌شوند. در اسهال‌های ویروسی ترشحات تنفسی هم ممکن است در انتقال بیماری نقش داشته باشد.
خودتان را به دارو نبندید

اسهال و استفراغ در کودکان با عوارضی چون تهوع و عدم تحمل تغذیه همراه است. در این موارد در صورتی که اسهال عارضه‌ای برای کودک ایجاد نکرده باشد، می‌توان از او آر اس سرد استفاده کرد که آن را به‌تدریج به کودک می‌دهیم. مصرف دوغ و سوپ سرد هم در صورتی که سن کودک اجازه دهد، موثر است.
ولی مصرف داروهای ضد استفراغ به‌دلیل عوارضی که دارند تا حد امکان پیشنهاد نمی‌شود، ولی در بسیاری از مراکز استفاده می‌شود. در صورت کم‌آبی شدید و بی‌حالی و کاهش هوشیاری باید کودک را بستری کرد و درمان با مایعات وریدی همراه با کنترل الکترولیت‌ها شروع شود. اسهال خفیف در منزل قابل‌درمان است، ولی در صورت شدید شدن یا وجود عوارض مانند خونی شدن، درد شکم شدید، کاهش هوشیاری، عدم‌بهبود، وجود استفراغ شدید، کم‌آبی شدید باید به پزشک مراجعه شود .
غذای مبتلایان به اسهال عفونی
دستور غذایی برای این دسته از بیماران شامل کته، نان سوخاری و پوره سیب زمینی، گوشت کم چربی، پوره موز، دوغ‌های بدون گاز، پنیرهای ساده کم‌چرب، آب گوشت ساده کم‌چرب، گوشت ماهیچه و انواع گوشت‌های بدون چربی آبپز یا کبابی می‌شود. بعد از بهبود نسبی پوره سبزیجات نیز اضافه شود. همچنین مصرف مکمل‌هایی مانند روی پیشنهاد می‌شود. موادغذایی که باید محدود شوند شامل شیر به‌خصوص در افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند، سبزی‌های خام، آرد و نان‌های سبوس‌دار به دلیل وجود فیبرهای نامحلول، نوشابه‌های گازدار و مواد شیرین می‌شود .

تاثیر شربت خرما بر درد زایمان

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد مصرف شربت خرما به طور معنی‌داری شدت درد و طول مدت زایمان را کاهش می‌دهد. پیدایش درد زایمان ناشی از بیماری نیست بلکه پدیده‌ای فیزیولوژیک است که تحت‌تأثیر عوامل فیزیولوژیک، فیزیکی، روحی و هیجانی قرار می‌گیرد. از نظر روانی مادران باردار خواه و ناخواه در استرس و نگرانی به دنیا آوردن فرزند خویش هستند و این وضعیت سبب ناآرامی در زنان می‌شود. محققان در پژوهشی با عنوان تأثیر مصرف شربت خرما بر شدت درد زایمان و طول فاز فعال زایمان زنان نخست‌زا به بررسی اثر نوشیدن شربت خرما بر درد و طول مدت زایمان پرداخته‌اند.

پژوهش حاضر حاصل طرح تحقیقاتی مشترک دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران است که در مرکز آموزشی درمانی عسلی شهر خرم آباد به صورت کار آزمایی بالینی تصادفی انجام شد. طی آن، ۶۴ زن نخست‌زای داوطلب (۳۲ نفر گروه مداخله و ۳۲ نفر گروه کنترل) که واجد شرایط ورود به مطالعه بودند، پس از شرح کامل اهداف پژوهش، کسب رضایت شرکت در پژوهش و اطمینان از محرمانه بودن نتایج پژوهش، به صورت تصادفی در یکی از دو گروه مداخله شربت خرما و گروه کنترل قرار گرفتند.

محققان در این مطالعه می‌گویند: «معیارهای ورود به مطالعه شامل سن حاملگی ۳۸-۴۲ هفته، نمایش سفالیک (قرار گرفتن سر جنین مقابل لگن مادر)، سلامت جسمی و روانی، نداشتن سابقه ناباروری، داشتن شرایط زمان زایمان طبیعی، باز بودن دهانه رحم به میزان ۴-۷ سانتی‌متر و نداشتن سابقه حساسیت به خرما بود

در این پژوهش آمده است: «جهت مداخله شربت خرما، شش عدد خرما پس از استخراج هسته در مخلوط‌کن کاملاً مخلوط شد و سپس جهت اطمینان از صافی رد شد و به صورت کاملاً صاف‌شده و بدون تفاله به صورت شربتی مخلوط در ۱۵۰ میلی‌لیتر آب تهیه شد. در گروه کنترل نیز هیچ مداخله‌ای صورت نگرفت. ارائه مایعات فوق در بدو ورود به مطالعه و سپس در صورت تمایل هر ۳۰-۶۰ دقیقه یک بار توسط خود پژوهشگر انجام شد و حجم مایعات دریافتی با ذکر زمان دریافت، ثبت شد. در گروه کنترل نیز صرفاً در صورت تمایل آب ساده داده و ثبت شد

بر اساس آنچه در این پژوهش آمده است: «نتایج نشان داد که مصرف خرما در ۳۰ دقیقه اول پژوهش درد را کاهش نداده بود ولی در زمان‌های دقیقه ۶۰، دقیقه ۹۰، دقیقه ۱۲۰ و دقیقه ۱۵۰ پس از نوشیدن شربت خرما میانگین شدت درد در گروه مداخله به طور معنی‌داری کاهش یافته بود. بنابراین اثربخشی شربت خرما در کاهش درد ۳۰ دقیقه پس از شروع مداخله بود

محققان در این پژوهش می‌گویند: «تاثیر خرما بر کاهش درد زایمان و لیبر (پروسه برخورد دشوار و پیچیده نیروهای سایکولوژیک و فیزیولوژیک درون بدن زن حامله و اثر این نیروها بر نوزاد) کاملاً مشهود بود. نکته مهم و قابل‌توجه این بود که خرما با وجود کاهش درد زایمان، موجب طولانی‌شدن روند زایمان نشده بود بلکه خود موجب کاهش طول مدت لیبر شده بود. این در حالی است که طولانی‌شدن روند زایمان در بیشتر شیوه‌های دارویی کاهش درد از جمله مخدرها دیده می‌شود. «

۷ عادت بد روزانه که باعث عفونت قارچی می شود

عفونت قارچی مشکلی است که بسیاری از خانم ها حداقل یک بار در زندگی خود به آن مبتلا می شوند. ۷ عادت بدی که همه ما داریم مهم ترین عوامل ابتلا به عفونت قارچی هستند که در ادامه به آنها می پردازیم.

شما ممکن است قارچ داشته باشید – حتی اگر دچار سوزش و خارش نباشید و یا متوجه ترشحات عجیب نشوید. عفونت قارچی در واقع نوعی قارچ است به نام کاندیدا candida که همیشه به تعداد کم در واژن وجود دارد. دکتر نینا علی Nina Ali، استاد گروه زنان و زایمان دانشکده پزشکی بیلور Baylor می گوید: "قارچ مکان های گرم و مرطوب را دوست دارد."

اکثر اوقات وجود این قارچ ها مشکلی به وجود نمی آورد، یک واژن سالم آنقدر اسیدی است که به قارچ اجازه تکثیر و عفونت نمی دهد. اما تغییر pH واژن زیاد سخت نیست و منجر به تکثیر قارچ واژن می شود و به همین دلیل است که از هر ۴ زن ۳ نفر در طول زندگی خود دچار عفونت قارچی می شوند. و زمانی که یک بار دچار عفونت قارچی می شوید، احتمال دوباره مبتلا شدن به آن بیشتر خواهد شد که پزشکان در مورد علت آن مطمئن نیستند.
به هر حال به طور طبیعی شما در معرض ابتلا به این مشکل هستید و ممکن است نادانسته و با انجام یک یا چند مورد از این اشتباهات خطر ابتلا به عفونت قارچی را در خود افزایش می دهید. در ادامه به اشتباهاتی که خطر ابتلا به عفونت قارچی را افزایش می دهند، اشاره می کنیم:

۱. عفونت قارچی بر اثر مصرف قند زید در رژیم غذایی

لازم نیست کیک شکلاتی بخورید که گلوکز و قند زیادی وارد خون خود کنید. به نظر می رسد قند در هر ماده غذایی وجود دارد، از سس کچاپ گرفته تا نان و کره بادام زمینی و غیره. و زمانی که به طور مداوم به میزان زیادی قند مصرف می کنید، بدن خود را میزبان مشکلات مختلف می کنید – از جمله عفونت قارچی. دکتر علی می گوید: " اگر گلوکز بیشتری در بدن وجود داشته باشد، یک منبعی برای قارچ به وجود آمده است."

قند خون بالا نیز منجر به مختل شدن سطح pH در ناحیه واژن می شود که این امر به قارچ اجازه رشد می دهد. بنابراین عجیب نیست که افراد مبتلا به دیابت به طور مداوم دچار عفونت قارچی می شوند. دکتر مایکل کاکوویک Michael Cackovic، متخصص زنان و زایمان در مرکز پزشکی Wexner در ایالت اوهایو می گوید: در برخی موارد عفونت قارچی ممکن است نشان دهنده این باشد که بیماری دیابت در کمین فرد است.

. ۲
عفونت قارچی بر اثر عوض نکردن لباس های ورزشی یا لباس شنا

هر چه مدت بیشتری لباس های عرق کرده و مرطوب باشگاه و یا لباس شنا تن تان بماند، مدت بیشتری واژن شما با محیطی مرطوب و مناسب برای رشد قارچ احاطه خواهد شد. دکتر علی می گوید: همه در حال حرکت و انجام فعالیت هستند، از انجام فعالیت های ورزشی گرفته تا خرید کردن، اما اگر زمانی را برای عوض کردن لباس و پوشیدن لباس های خشک اختصاص ندهید، محیط را برای بروز عفونت آماده کرده اید.

دکتر کاکوویک می گوید: لباس زیر نخی یک انتخاب مناسب و راحت است، اما لباس زیر نخی هم ممکن است رطوبت را در خود نگه دارد. پوشیدن این نوع لباس مانند پوشیدن حوله است. توصیه می شود از لباس هایی با پارچه های جذب کننده رطوبت استفاده کنید که آب و عرق را از پوست دور نگه داشته و خشکی آن را حفظ می کنند. اما مهم تر از انتخاب نوع پارچه برای لباس زیر، حفظ خشکی لباس زیر است، به محض اینکه لباس زیر شما خیس شد، آن را عوض کنید.

۳
. عفونت قارچی بر اثر کم خوابی شبانه

آیا شب زنده دار هستید و تا نیمه های شب با تلفن همراه خود کار می کنید یا تلویزیون تماشا می کنید؟ کم خوابی تاثیر زیادی بر روی سیستم ایمنی می گذارد. وقتی شب ها به اندازه کافی و به خوبی نمی خوابید، بدن برای مبارزه با عفونت ها و از جمله عفونت قارچی به خوبی تجهیز نشده است. دکتر علی می گوید: در حقیقت هر عادتی که سلامت شما را تحت تاثیر قرار می دهد – مانند اضطراب، ورزش نکردن و تغذیه نامناسب – می تواند بر روی سیستم دفاعی بدن شما تاثیر بگذارد.

۴
. عفونت قارچی بر اثر پوشیدن شلوارهای تنگ

هر لباسی که ناحیه واژن و فاق شما را تحت فشار قرار دهد، مکانی تاریک و مرطوب برای رشد قارچ ها ایجاد می کند. لباس های شما باید هوا را از خود عبور دهند که اگر عرق کردید، به سرعت رطوبت آن تبخیر شود. دکتر کاکوویک می گوید: لباس های تنگ باعث می شوند هوا به اعضای بدن نرسد.

اضافه وزن و چاقی هم می تواند مشکل ساز باشد. قارچ ها طرفدار بخش هایی هستند که لایه های پوست روی هم قرار می گیرند و اگر در قسمت پایین تنه خود بخشی وجود دارد که لایه های پوست روی هم قرار گرفته اند و شما هم این قسمت ها را خشک نمی کنید، محیطی مناسب برای ابتلا به عفونت قارچی هم در داخل واژن و هم اطراف آن ایجاد کرده اید (در این شرایط بثورات پوستی رایج است) .

۵. عفونت قارچی بر اثر رابطه جنسی محافظت نشده

گرچه عفونت قارچی یک بیماری مقاربتی نیست (بیماری که از طریق برقراری رابطه جنسی منتقل می شود)، اما ممکن است آن را در حین برقراری رابطه از شریک جنسی خود دریافت کنید. دکتر علی می گوید: به طور کل عفونت قارچی به این شکل منتقل نمی شود، اما زمانی که خانم ها به طور مداوم بر اثر عود کردن عفونت قارچی به مطب مراجعه می کنند، از شریک جنسی این خانم می خواهیم که تحت درمان قرار بگیرد و نتیجه را بررسی می کنیم.

مردانی که ختنه نشده اند بیش از دیگر مردان عفونت قارچی را منتقل می کنند، زیرا در این افراد پوست قست جلوی آلت تناسلی یک بخش تاریک و مرطوب را ایجاد کرده که قارچ ها به راحتی رشد می کنند. به علاوه داشتن شرکای جنسی متفاوت خطر ابتلا به عفونت قارچی را افزایش می دهد.
۶
. عفونت قارچی بر اثر تعویض نکردن تامپون و نوار بهداشتی

اینکه در زمان پریودی به هر دلیلی تمام روز تامپون و نوار بهداشتی خود را عوض نکنید، اشتباه بزرگی مرتکب شده اید. هر چیزی که در ناحیه واژن قرار می گیرد می تواند تعادل باکتری ها و pH این ناحیه را به هم بزند. دکتر علی می گوید: لازم است هیچ وقت آنچه را در ناحیه واژن یا داخل آن قرار داده اید، فراموش نکنید.

به علاوه در این مدت از دوش واژینال استفاده نکنید، زیرا شرایط را بدتر می کند و زمان زیادی لازم است تعادل طبیعی باکتری ها به حالت اول برگردد.

۷
. عفونت قارچی بر اثر مصرف داروهای ضد بارداری

سلول های واژن به استروژن و دیگر هورمون های موجود در قرص های ضد بارداری خوراکی، پچ ها* patch و *IUD های هورمونی خیلی حساس هستند، بنابراین زمانی که استفاده از این روش ها را شروع می کنید، احتمالا محیط واژن شما تغییر کند و خطر ابتلا به عفونت قارچی در شما افزایش پیدا کند. خوشبختانه بررسی ها نشان داده اند که خطر ناشی از این مشکل به مرور زمان کاهش پیدا می کند، بنابراین اگر سال هاست که از این قرص ها استفاده می کنید، احتمال اینکه باعث بروز مشکل شوند خیلی کم است.

 

کد خبر 381903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.