جزئیات طرح ترافیک جدید از زبان معاون شهردار

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با حضور در صحن علنی شورای شهر، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد اجرای طرح ترافیک جدید، به سوالات و ابهامات اعضا در این باره پاسخ داد.

به گزارش ایمنا، محسن پورسیدآقایی صبح امروز با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران با ارائه گزارشی از عملکرد ۲۰ روزه اجرای طرح محدوده کنترل آلودگی هوا، با بیان اینکه طرح زوج و فرد بنا بر بررسی‌های انجام شده از سوی کارشناسان دانشگاه تربیت مدرس از نظر مردم ناعادلانه بود و کارکرد خود را نیز از دست داده بود، اظهار کرد: بررسی‌ها نشان داد که به دلیل تصمیم لحظه‌ای و آنی در مورد اجرای طرح بر مبنای شمارش پلاک سمت راست خودرو که بعدا به طرح زوج یا فرد شهرت گرفت، معایب و مشکلاتی دارد که یکی از آن‌ها این بود که تعداد خودروها را افزایش داد؛ به گونه‌ای که در حال حاضر تعداد خودروهای متردد در شهر تهران بیشتر از تعداد خودروها در سال ۸۴ است.

افزایش دو برابری خودروهای تهران در پی اجرای طرح زوج و فرد

وی با بیان اینکه این طرح ناعادلانه بود چراکه خودروهای پلاک زوج سه روز در هفته و خودروهای پلاک فرد دو روز در هفته تردد می‌کردند و این بازار سیاه پلاک زوج را ایجاد کرده بود، گفت: شاخص و نرخ مالکیت خودروی شخصی نیز در این مدت افزایش یافت؛ به‌گونه‌ای که در گذشته نرخ مالکیت ۱.۳۳ درصد و حالا ۲.۵ درصد است و تعداد خودروهای تهران دو برابر شده است.

ناعادلانه بودن طرح زوج و فرد از نظر 53 درصد تهرانی‌ها

پورسیدآقایی با بیان اینکه انواع سناریوهای مختلف برای طراحی طرح جایگزین زوج و فرد انجام شد، افزود مطالعات نشان داد که بهترین راه جایگزین، رفتن به سمت قیمت‌گذاری است و دو حلقه‌ای کردن اجرای طرح است که از نظر زیست‌محیطی، ترافیکی، اجتماعی و … مطالعات انجام شد و پنج هزار پرسشنامه نیز میان مردم توزیع شد که نهایتا ۵۳ درصد مردم طرح زوج و فرد را ناعادلانه می‌دانستند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه در ابتدای اجرای طرح ترافیک جدید در سال گذشته میزان موافقت مردم ۳۳ درصد بود، اما بر اساس آخرین نظرسنجی در دی ماه، میزان رضایت به بیش از ۶۰ درصد رسید، گفت: ۴۳ درصد مردم موافق حذف طرح زوج و فرد بودند.

وی با بیان اینکه کلیات طرح ترافیک جدید در شورای ترافیک تهران به تصویب رسید، اظهار کرد: بر این اساس ۲۰ روز رایگان در هر فصل برای مردم در نظر گرفتیم و قیمت‌گذاری نیز بر اساس شاخص‌های متفاوتی از جمله زمان ورود، زمان خروج، نوع معاینه فنی و … در نظر گرفته شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه برای ساکنان نیز تمهیدات ویژه در نظر گرفته شد، تصریح کرد: بیش از دو دهه است که ساکنانی که در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد زندگی می‌کردند، از هیچ امتیازی برخوردار نبودند، اما علاوه بر اینکه خروج قبل از ساعت 8 و 30 دقیقه و ورود بعد از ساعت 17 و 30 دقیقه برای آن‌ها رایگان است، حداقل برای آن‌ها هر تردد سه هزار تومان درج می‌شود که این مبلغ فارغ از ۲۰ روز رایگانی است که برای آن‌ها دیده شده است.

طرح ما کاسبکارانه نیست

پورسیدآقایی با بیان اینکه برخی‌ها به ما انتقاد کردند که طرح ما کاسبکارانه است، گفت: طرح ما نه تنها کاسبکارانه نیست بلکه درآمدهای ما را نیز کاهش داده است؛ به گونه‌ای که در گذشته اگر یک نفر می‌خواست شش روز در محدوده زوج و فرد تردد کند، تنها سه روزش رایگان بود و برای سه روز دیگر باید سه طرح که هر کدام ۴۱ هزار و ۵۰۰ تومان بود خریداری می‌کرد که مجموعاً بیش از ۱۲۰ هزار تومان باید پول می‌داد، اما حالا در طرح ترافیک جدید یک و نیم روز رایگان است و برای چهار و نیم روز باقیمانده نیز باید پول بدهد که اگر در بدترین شرایط تردد کند، حداکثر مبلغ ۲۰ هزار تومان می‌شود که در مجموع حدود ۹۰ هزار تومان باید پرداخت کند با این حساب طرح‌ ما کاسب‌کارانه نیست.

درآمدهای ناشی از طرح ترافیک صرف توسعه حمل و نقل می‌شود

پورسیدآقایی با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای شهر تهران تمام درآمدها در حوزه طرح ترافیک جدید باید در حوزه حمل و نقل صرف شود، خاطرنشان کرد: امسال درآمدهای ناشی از طرح را در یک حساب جداگانه واریز می‌کنیم و تنها صرف توسعه حمل و نقل خواهد شد.

کاهش ورودی به محدوده طرح جدید ترافیک

وی با بیان اینکه در پی اجرای طرح ترافیک جدید ۲۴ درصد در هفته اول کاهش ورود داشتیم، گفت: ۱۶ درصد در اوج صبح شاهد کاهش ترافیک بودیم و ۱۸ درصد در اوج عصر شاهد کاهش ورود به محدوده بودیم و این در حالی است که در هفته دوم تعداد خودروهای ورودی به کمتر از ۱۶ درصد در نوبت صبح و در نوبت عصر نیز ۲۹ درصد کاهش داشته است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه این یک طرح افتخارآمیز است و باید شورای شهر به آن افتخار کند، گفت: اگر این طرح ایرادی دارد، باید آن را اصلاح کنیم.

پورسیدآقایی با بیان اینکه برخی از اعضای شورای شهر انتقاد کردند که این طرح منطقی و کارشناسی نیست، گفت: آیا طرح زوج و فرد منطق کارشناسی داشت؟ طرح زوج و فرد یک تصمیم آنی و لحظه‌ای بود که پیوست و مطالعه اجتماعی نداشت و حالا این طرح جدید برخی از مشکلات طرح قبلی را حل می‌کند. ما نمی‌خواهیم به هر قیمت تحول ایجاد کنیم. اگر مردم از ما راضی نباشند، این چه افتخاری است.

وی با بیان اینکه برخی از اعضای شورای شهر نسبت به انتقادات مردمی واکنش نشان می‌دهند، گفت: در سال ۹۶ که طرح ترافیک جدید اجرا شد، هجمه‌ها و حمله‌ها به مراتب بیشتر بود، اما وقتی پافشاری کردیم مسائل حل شد و نظرسنجی که ایسپا که مهم‌ترین مرکز نظرسنجی کشور است، انجام داده، نشان می‌دهد که مردم نظر دیگری دارند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه ما از خدا می‌خواهیم اعضای شورا به جزئیات طرح ورود کنند، گفت: چطور ما به رضایت بیش از ۶۰ درصدی مردم در پی اجرای طرح ترافیک جدید رسیدیم؛ در حالی که این طرح محدودیت‌زا بود؟ و این نشان می‌دهد که مردم متوجه شده‌اند که طرح‌ ما کاسبکارانه نبوده است.

پورسیدآقایی با بیان اینکه اعضا می‌گویند مردم معتقدند این طرح کاسبکارانه است، گفت: در سال ۹۶ درآمد حاصل از طرح ترافیک ۳۶۵ میلیارد تومان بود، اما در سال ۹۷ درآمدمان از طرح ترافیک ۲۹۰ میلیارد تومان است. پس با یک محاسبه می‌بینید که طرح‌ ما کاسبکارانه نبوده، اما عباراتی همچون پولی شدن، حربه مردم‌پسندی علیه یک طرح است؛ چراکه اگر مدام به مردم بگویید که شهرداری می‌خواهد شما را سر کیسه کند و پول‌تان را بگیرد، نظرشان منفی می‌شود.

طرح ترافیک جدید، قابل دفاع و مصوب اعضای شوراست

وی با بیان اینکه طرح ترافیک جدید طرح قابل دفاعی است که به تصویب اعضای شورای شهر نیز رسیده است، گفت: ما در کمیسیون حمل و نقل لایحه قیمت را جز به جز بررسی کردیم و به اتفاق آرا نیز آن را تصویب کردیم، پس اعضای شورا و کمیسیون مربوطه در جریان این موضوع بودند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در پاسخ به انتقادی مبنی بر اینکه اجرای طرح ترافیک جدید مشکل موتورسیکلت‌ها را حل نمی‌کند، گفت: ما مدعی نیستیم که این طرح همه معضلات تهران را حل می‌کند و ما هیچ جا نگفتیم که با این طرح مشکل موتورها نیز حل می‌شود.

مشکل موتورسیکلت‌ها در پایتخت

پورسیدآقایی با بیان اینکه نقطه ضعف ما در تهران موتورسیکلت‌ها هستند که عملاً هیچ اثرگذاری نتوانستیم بر روی آن‌ها داشته باشیم، اظهار کرد: باید فکری به حال موتورسیکلت‌های پایتخت کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وضعیت معابر در مهرماه نیز به همین خلوتی خواهد بود، گفت: ما کاهش ترافیک تابستان را نسبت به مدت مشابه سال قبل حساب کردیم و به همین میزان ترافیک مهر نیز نسبت به مدت مشابه سال قبلش کاهش می‌یابد، اما دقت داشته باشید که مهرماه به دلیل بازشدن مدارس، شلوغی و ترافیک خاص خودش را دارد.

فکری دیگر به حال آلاینده "اوزون" کنیم

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در پاسخ به این سوال که شهر آلوده‌تر شده است، تصریح کرد: آلودگی شهر ربطی به این طرح ندارد؛ بلکه اوزون به عنوان یک بحث جدید پدیدار شده است و از آنجایی که اوزون ترکیبات ثانویه است و گازهای فرار پمپ بنزین نیز یکی از منشاهای آن است، باید فکری دیگر به حال آن داشته باشیم.

پورسیدآقایی با بیان اینکه ما به فکر توسعه حمل و نقل عمومی هستیم اما در کشور اتوبوس نیست، گفت: ۱۳ اتوبوس را دو هفته قبل خریداری کردیم؛ اما بحث واردات، تولید و مشکلات ارزی جدی است، اما باید گام به گام جلو برویم و با تکمیل خط شش و هفت مترو، فشاری که در حال حاضر بر مردم است، کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه برخی‌ها می‌گویند طرح ترافیک جدید باعث شب‌مردگی می‌شود، اظهار کرد: شب‌مردگی حالا حاصل و اثر ۳۷ سال قبل است و ببینید که در گذشته به ساکنین طرح می‌گفتند اجرای طرح به شما ربطی ندارد، اما حالا ما تمهیداتی برای آن‌ها در نظر گرفته‌ایم و نظرسنجی کنید و ببینید که مردم راضی هستند یا خیر؟

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران افزود: مطمئن باشید کار کارشناسی به خوبی اجرا شده و امروز ما داوطلبانه برای ارائه گزارش به صحن شورا آمدیم و مطمئن باشید هر جا که لازم باشد ما برای پاسخگوی به اعضای شورای شهر که نمایندگان مردم هستند، آماده‌ایم.

کد خبر 381871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.