برنامه جامع اصفهان با مشارکت بانوان تدوین شود

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر اصفهان گفت: بانوان شهر نظرات و انتظارات "حق به شهر" دارند اما اکنون تصمیم گیری های ما مردانه است و زنان دیده نمی شوند و نیاز است انتظارات آنها مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، فریده روشن در جلسه مردمی برنامه جامع اصفهان ویژه جامعه زنان، با اشاره به اینکه برنامه جامع شهر اصفهان برای توسعه شهر در حال تدوین و آماده سازی با رویکرد مشارکتی و جلب نگاه گروه های مختلف است، اظهار کرد: متاسفانه در گذشته برای تهیه برنامه های جامع، کنشگران شهر حضور نداشتند اما در برنامه جدید این اقدام با رویکرد نوین مشارکتی انجام خواهد گرفت به این معنا که از نظرات گروه های مختلف در تدوین این طرح استفاده می شود.  

وی ادامه داد: در تدوین برنامه های شهری نقصان وجود داشت و مسئولان همواره از نگاه خود به توسعه شهر می نگریستند و این دیدگاه مانع ایجاد هم افزایی در شهر می شد.  

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر اصفهان با بیان اینکه نگاه جزیره ای سبب شده بود تا تصمیمات مانند طنابی دور گردن اصفهان پیچیده شود و شاهد مشکلات عدیده در شهر باشیم، گفت: علی رغم هزینه هایی که در سال های گذشته برای تهیه برنامه های توسعه ای شهر شده است، این برنامه ها همانند بادکنکی پر از منابع است که در زمان اجرای پروژه ها این بادکنک ترکیده و با سرعت زیاد در جهات مختلف حرکت می کند.  

وی افزود: اگر در طرح جامع شهر از بهترین منابع علمی استفاده کرده و جمعی از متخصصان را هم همراه خود داشته باشیم اما طرح بدون حمایت مردمی باشد و از سرمایه اجتماعی برخوردار نباشد، قطعا نمی تواند موفق عمل کند.   

روشن تصریح کرد: از این رو، این بار در تهیه برنامه جامع شهر اصفهان تصمیم گرفته شد در تصمیم سازی ها از مشارکت مردمی در قالب توانمندی های بخش خصوصی، دولتی و شبه دولتی استفاده کنیم.

وی افزود: بانوان شهر نظرات و انتظارات "حق به شهر" دارند اما اکنون تصمیم گیری های ما مردانه است و زنان دیده نمی شوند و نیاز است انتظارات آنها مورد بررسی قرار گیرد.  

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر اصفهان تصریح کرد: نگاه زنان به جامعه به دلیل ارتباط نزدیک آنها با اعضای خانواده جامع نگر است و باید ۵۰ درصد از جامعه که زنان هستند را در تصمیم گیری ها مشارکت دهیم.

گفتنی است، نخستین جلسه از سلسله نشست های مردمی برنامه جامع اصفهان با حضور زنان و با مشارکت گروه های مختلف شهروندی از مناطق مختلف شهر اصفهان در دبیرستان دخترانه بهشت آئین برگزار شد.

در این نشست که بیش از ۵۰ نفر از زنان شهر اصفهان از اقشار مختلف حضور داشتند در مورد اولویت ها و مطالبات شهروندان از شهر، از نگاه بانوان بحث و گفتگو شد و در نهایت برخی مسائل به عنوان مشکلات اصلی در تصمیم سازی های مدیران شهری در برنامه جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین مدنظر قرار خواهد گرفت.

در این نشست بانوان مناطق مختلف به گروه های چند نفره تقسیم شدند و در مجموع مشکلاتی از جمله؛ نبود امنیت برای بانوان و فرزندان خردسال آنها، کمبود فضای بازی برای دختران در پارک ها، به روز نبودن وسایل ورزشی بوستان های شهر، کمبود فضای فرهنگی به ویژه کتابخانه در برخی محلات شهر اصفهان، افسردگی، محدودیت بانوان برای حضور در جامعه، نبود امکانات لازم برای تردد سالمندان و معلولان در مناطق، عدم تنوع در برنامه های ویژه غنی سازی اوقات فراغت بانوان، عدم آشنایی بانوان با حقوق مدنی، نبود مربیان متخصص ورزش در بوستان های شهر، فعال نبودن اماکن تاریخی شهر در روزهای تعطیل، نبود پارک ویژه بانوان، نبود حمل و نقل عمومی در روزهای تعطیل به ویژه مترو، عدم آگاهی بانوان از قوانین و ... از سوی آنها مطرح شد.

این موارد در فرآیند برنامه ریزی شهر اصفهان با رویکرد نوین مورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت و راه حل مسائل مطرح شده به عنوان مفاد این برنامه لحاظ خواهد شد.

گفتنی است، دیگر نشست های مردمی برنامه جامع اصفهان در روزهای آتی با مشارکت دیگر گروه های اجتماعی و اقشار برگزار خواهد شد.

کد خبر 381861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.