چهارمین اجلاس هیئت امنای بنیان علمی اکو

چهارمین اجلاس هیئت امنای بنیان علمی اکو امروز در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چهارمین اجلاس هیئت امنای بنیای علمی اکو و پنجمین نشست کمیته اجرایی این بنیاد علمی صبح امروز_۱۸ تیرماه_ در محل کتابخانه مرکزی دانشگاه اصفهان با حضور حضور وزرای علوم کشورهای پاکستان و ایران و همچنین دبیرکل اکو و هیئت بلند پایه کشورهای عضو برگزار شد.

مدیر اجرایی بنیاد علمی اکو و مدیر بین‌الملل دانشگاه اصفهان در حاشیه این نشست گفت: هدف از برگزار این اجلاس سیاست گذاری و تدوین برنامه های بلند مدت دو ساله بنیاد علمی اکو برای توسعه هر چه بیشتر روابط علمی و انتقال تکنولوژی میان کشور های عضو این بنیاد است.

کمال طیبی افزود: ایران، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان و آذربایجان ۵ عضو رسمی بنیاد علمی اکو هستند و تبادلات علمی و فناوری میان این اعضا می تواند در رشد اقتصادی و توسعه صنعت گردشگری تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی ادامه داد: تصویب مسائل مالی و اقتصادی بنیاد از مهم ترین اهداف برگزاری این نشست است و امروز درباره طرح های اجرایی دو سال آینده نیز صحبت خواهد شد.

مدیر اجرایی بنیاد علمی اکو یادآور شد: افزایش تمرکز بر اجرای طرح‌های مشترک به‌ویژه در حوزه آب، محیط زیست، بهداشت و پزشکی و توسعه پایدار را از دیگر اهداف این نشست است.

وی اضافه کرد: بر اساس برنامه‌ریزی کمیته اجرایی این نشست قرار است تا دو سال آینده بیش از ۵۰ طرح عملیاتی شامل آموزش‌های کاوشگرانه علوم پایه، مسائل زیست محیطی به صورت کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی انجام شود.

به گزارش ایمنا، سازمان همکاری اکو یک سازمان منطقه‌ای- بین‌المللی است که در سال ۱۳۴۱ شمسی با نام سازمان همکاری منطقه‌ای برای توسعه به منظور ترویج همکاری اقتصادی، علمی و فرهنگی توسط ۳ کشور ایران، پاکستان و ترکیه تأسیس شد و خود دارای سازمان اقتصادی و مؤسسه فرهنگی بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این سازمان در سال ۱۳۵۷ به حال تعلیق درآمد.

پس از آن کشورهای ایران، پاکستان و ترکیه به بازسازی بخش‌های مختلف این سازمان و تجدیدنظر در قوانین موجود در آن پرداخته و در سال ۱۳۶۲ بخش اقتصادی این سازمان با نام جدید سازمان همکاری اقتصادی (Economic Cooperation Organization) که به اختصار اکو خوانده می‌شود فعالیت خود را از سر گرفت.

سازمان همکاری اکو یک سازمان منطقه‌ای- بین‌المللی در سال ۱۳۷۱ با پیوستن ۷ عضو جدید یعنی کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، و تاجیکستان این سازمان کاملاً فعال شد و فعالیت آن تا به امروز ادامه دارد.

کد خبر 381857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.