آلوده‌ترین شهرهای آسیایی جهان

کشورهای پاکستان، هند و چین میزبان بیشترین تعداد شهرها با بدترین کیفیت هوا در قاره آسیا هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آلودگی هوا یک مسئله زیست‌محیطی است که بسیاری از مردم را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار داده است و طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، هر سال بیش از دو میلیون نفر جان خود را بر اثر آلودگی از دست می‌دهند.

ذرات معلق، خطرناکترین آلاینده هوا به شمار می‌رود که منجر به پنج درصد از مرگ‌های ناشی از نقصان تنفسی می‌شود. تراکم ذرات معلق در آسیا باعث شده تا بعضی کشورها نظیر چین در جستجوی استانداردهای کیفیت هوا در کشور خود باشد تا آلودگی هوا را کاهش دهد.

به گفته سازمان بهداشت افت کیفیت هوا در کشور چین با آلودگی هوا در هندوستان برابری می‌کند با این تفاوت که در چین همانند بعضی کشورهای دیگر نظیر اندونزی، کره جنوبی، سریلانکا و میانمار در چند سال اخیر تمرکز ذرات معلق کاهش یافته است. در ادامه به بررسی آلوده‌ترین شهرهای قاره آسیا پرداخته می‌شود.

پاکستان

شهرهای پیشاور و راولپندی در کشور پاکستان دارای بالاترین سطح ذرات معلق در کل قاره آسیا است. آلودگی هوا در پاکستان به طور میانگین در هر سال منجر به مرگ زودهنگام ۲۰ هزار نفر می‌شود.

سازمان بهداشت جهانی، شهر پیشاور را به عنوان دومین شهر آلوده جهان ثبت کرد و راولپندی با میزان ذرات معلق حدود ۴۲۳ میکروگرم در هر مترمکعب به عنوان چهارمین شهر آلوده جهان شناخته شده است. دیگر شهرهای پاکستان نظیر کراچی، اسلام‌آباد و لاهور نیز جزء ۳۰ شهر آلوده جهان به شمار می‌رود. فعالیت‌های صنعتی عمده‌ترین عامل آلودگی در کشور پاکستان به شمار می‌رود.

هند

آلودگی هوا یک مسئله جدی در کشور هند است که در چند دهه اخیر منجر به مرگ زودهنگام بسیاری از مردم این کشور شده است. در گزارشات اخیر سازمان بهداشت جهانی گوالیور، واقع در ایالت مادایا پرادش هند، به عنوان آلوده‌ترین شهر هند در قاره آسیا شناخته شد.

میزان ذرات معلق در این شهر ۳۲۹ میکروگرم در هر مترمکعب است که این عدد ۶۰ برابر بیشتر از مقدار استاندارد تمرکز ذرات است. سوخت‌های فسیلی و زباله‌ها عمده‌ترین عامل آلودگی هوا در شهر گوالیور به شمار می‌رود. پس از گوالیور نیز شهر الله‌آباد در هند به عنوان چهارمین شهر آلوده قاره آسیا شناخته شده است که میانگین تراکم ذرات معلق در هوا در این شهر ۳۱۷ میکروگرم در هر مترمکعب است.

نیروگاه‌های زغال‌سوز و انتشار گازهای گلخانه‌ای از طریق خودورها منجر به افزایش سطح ذرات معلق در شهر الله‌آباد شده است. به طور کلی ۱۹ شهر در هندوستان در لیست آلوده‌ترین شهرهای قاره آسیا قرار گرفته شده است.

چین

آلودگی هوا در کشور چین به یک مسئله جدی در چند دهه اخیر تبدیل شده است به خصوص با افزایش مصرف زغال سنگ، میزان آلودگی در این کشور رو به افزایش است. مصرف زغال سنگ مهمترین عامل انتشار گازهای گلخانه‌ای و در نتیجه آلودگی هوا در این کشور به حساب می‌آید.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، شیجیاژوانگ آلوده‌ترین شهر چین و پنجمین شهر آلوده قاره آسیا با میانگین ذرات معلق ۳۰۵ میکروگرم در هر مترمکعب است. منبع اصلی آلودگی هوا در این شهرها گردوخاک، انتشار گازهای گلخانه‌ای حاصل از تردد وسائل موتوری، انتشارات صنعتی و سوخت زغال سنگ است.

کد خبر 381840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.