۱۴۷ هزار کیلومتر رودخانه در ایران نیازمند لایروبی است

رئیس سازمان بحران کشور گفت: ۱۴۷ هزار کیلومتر رودخانه در ایران وجود دارد که نیازمند لایروبی است، اما این کار زمان‌بر خواهد بود.

اسماعیل نجار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص مدیریت ریزگردها در کشور اظهار کرد: مدیریت ریزگردها بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است، بر اساس آخرین گزارش‌های اعلام شده کانون‌های ریزگرد در ۱۶ استان کشور شناسایی شده و مطالعات برای بهبود شرایط در حال انجام است.

وی با بیان اینکه طی ۲۰ سال اخیر خشکسالی در کشور وجود داشته و این امر منجر به افزایش نقاط بیابانی شده و مهمترین راهکار مدیریت گرد و غبار در کشور توسعه پوشش گیاهی است، افزود: در این راستا طی اولویت‌بندی‌های صورت گرفته ساماندهی کانون‌های گرد و غبار خوزستان و سیستان و بلوچستان در اولویت است چرا که این کانون‌ها آسیب زیادی را به تاسیسات وارد کرده‌اند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه اساس کار در سازمان مدیریت بحران پیشگیری و پیش بینی است ولی به دلیل گستردگی کار آنچنان به آن توجه نمی‌شود، ادامه داد: به طور مثال در کشور ایران ۱۴۷هزار کیلومتر رودخانه وجود دارد که همه آنها نیازمند لایروبی و ساماندهی است و این امر زمان بسیار زیادی می‌خواهد.

وی با بیان اینکه با توجه به تغییرات اقلیمی شاهد افزایش یک درجه‌ای دمای زمین بوده‌ایم، ادامه داد: با این اتفاق نوع، زمان و پراکندگی بارش‌ها را داشته‌ایم و از این رو امکان پیش‌بینی در خصوص مباحث جوی بسیار سخت شده است.

نجار با بیان اینکه امسال در پلدختر پنج هزار متر مکعب بارش اتفاق افتاده است، اضافه کرد: این در حالی است که گنجایش رودخانه این منطقه دو هزار و ۴۰۰ متر مکعب بوده است و همین امر منجر به بروز سیل  و خرابی‌ها در منطقه شد.

وی تصریح کرد: مطالعات و پیش‌بینی‌های صورت گرفته در ایران در حد ۲۵ تا نهایت ۵۰ سال است و نمی‌توان برای ۵۰۰ سال پیش‌بینی کرد.

کد خبر 381830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.