احداث بزرگترین کارخانه تبدیل ضایعات به انرژی در چین

معماران چینی عظیم‌ترین کارخانه تبدیل پسماند به انرژی را در شهر شنزن ساخته‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، معماران چینی اخیرا اقدام به ساخت یک کارخانه بسیار عظیم در حوالی شهر شنزن، از کلانشهرهای چین کرده‌اند که تا امروز بزرگترین کارخانه تبدیل پسماند به انرژی در جهان به شمار می‌رود. طراحان این پروژه پیش‌بینی می‌کنند که پس از اتمام ساخت این کارخانه بتوان روزانه تا حدود پنج هزار تن پسماند را به انرژی تبدیل کرد.

تولید انرژی از ضایعات

در شهر شنزن با جمعیتی حدود ۲۰ میلیون نفر، پسماندی نزدیک به ۱۵ هزار تن در روز تولید می‌شود که کارخانه جدید می‌تواند از انرژی حاصل از سوزاندن این ضایعات به تولید برق مصرفی شهر کمک کند. در واقع این کارخانه به طور همزمان دو فعالیت مفید انجام می‌دهد؛ باعث کاهش مواد زائد در شهر می‌شود و به طور همزمان در تولید برق مصرفی شهر کمک می‌کند.

با این وجود، ساخت کارخانه تبدیل پسماند به انرژی در شهر شنزن با مخالفت شدید برخی شهروندان مواجه شده است، زیرا بسیاری مردم نگرانند که کارخانه جدید باعث انتشار گازهای سمی و خطرناک شود.

فرآیند تولید برق

روند کار کارخانه تبدیل پسماند به انرژی اینگونه است که از گرمای حاصل از ذوب ضایعات و زباله‌ها، یک توربین را برای تولید برق به حرکت درمی‌آرود. سوزاندن زباله‌ها باعث انتشار گاز دی‌اکسید کربن می‌شود که طبق گفته معماران پروژه، این میزان دی‌اکسید کربن تنها به نیمی از محوطه‌ای می‌رسد که کارخانه در آنجا احداث شده است و به سطح شهر شنزن نمی‌رسد.

کشور چین بیش از هر کشور دیگری در جهان ظرفیت ساخت کارخانه‌های تبدیل پسماند به انرژی را دارد و در حال حاضر بیش از ۳۰۰ کارخانه در این کشور در حال کار است که این ظرفیت در پنج سال اخیر تا حدود ۲۶ درصد افزایش یافته است.  

مخالفت با احداث کارخانه

بر اساس داده‌های بانک جهانی، کشور چین بیش از هر کشور دیگری در جهان، پسماند تولید می‌کند. با این حال شهرها و کشورهای زیادی در سراسر جهان با مشکل پسماند دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

کارخانه جدید تبدیل مواد زائد به انرژی در شهر شنزن، بیش از یک سوم ضایعات این شهر را می‌سوزاند و از طریق صفحه‌های خورشیدی به مساحت ۴۰ هزار متر مربع بر بام آن،  به میزان قابل توجهی انرژی تجدیدپذیر تولید می‌کند.

اگرچه این کارخانه به کاهش میزان زباله‌های شهری کمک زیادی کرده است با این حال با مخالفت گروهی از ساکنان شهر شنزن روبرو شده است زیرا مردم از تولید گازهای سمی و خطرناک توسط این کارخانه بیم دارند. علاوه بر این، مردم در بسیاری شهرهای دیگر چین به مخالفت با احداث کارخانه‌های مشابه پرداخته‌اند. بنابراین با وجود اینکه چنین کارخانه‌هایی یک راه‌حل موقتی در خصوص رفع مسئله افزایش ضایعات چین ارائه می‌دهد اما مسئولان باید به دنبال یافتن یک راه حل دائمی برای مقابله با افزایش زباله در این شهر باشند. 

کد خبر 381819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.