شهرداری به ناژوان نگاه هویتی دارد

مدیر طرح ساماندهی ناژوان گفت: نگاه شهرداری به ناژوان یک نگاه هویتی است و این منطقه را دارای یک هویت تاریخی ارزشمند می‌داند.

حسن شفیعی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در حالی که ناژوان بیش از ۱۲۰۰ هکتار وسعت دارد و ۱۷ کیلومتر از حاشیه رودخانه زاینده رود را شامل می شود، بیشتر شهروندان هنگام مراجعه به ناژوان، تنها مراکز گردشگری حدفاصل پل وحید تا انتهای باغ پرندگان را می شناسند.

وی افزود: نزدیک به ۶۰۰ هزار اصله درخت در منطقه ناژوان وجود دارد که در سال‌های گذشته به دلیل شرایط خشکسالی و کم آبی تعدادی از آن‌ها از بین رفته یا دچار آسیب شده است.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان ادامه داد: ۲۰۰ هزار اصله درخت ناژوان در اختیار شهرداری اصفهان و مابقی درختان باغات کشاورزی و اراضی شخصی است، اما شهرداری اصفهان در صدد حفظ کل فضای سبز و درختان این منطقه است.

وی با بیان اینکه نگاه‌ها به ناژوان بیشتر از جنبه گردشگری و تفرجگاهی است در حالی که نگاه شهرداری به ناژوان یک نگاه هویتی است، تاکید کرد: نباید به ناژوان به عنوان «پارک» یا «فضای سبز» نگاه کنیم، زیرا هویتی است که در تاریخ شهر اصفهان وجود داشته و ما باید برای حفظ این هویت تلاش کنیم.

شفیعی با اشاره به خشکسالی‌های اخیر تاکید کرد: شهرداری اصفهان و مدیریت منطقه ناژوان، مدیریت منابع آبی موجود را در دستور کار خود قرار داده است و از سال‌ها قبل با توجه به خشکسالی‌ها برنامه ریزی اصولی داشته تا بتواند این منطقه بکر را حفظ کند.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰۰ هکتار از اراضی ناژوان در تملک بخش خصوصی، ۳۰۰ هکتار در تملک شهرداری و ۱۰۰ هکتار آن در بستر زاینده رود، خیابان‌ها و شوارع اطراف ناژوان است، ادامه داد: شهرداری اصفهان از ابتدا در صدد بوده هر کشاورزی که نمی‌تواند به دلایل مختلف از جمله کمبود آب و به صرفه نبودن کشاورزی، باغات خود را حفظ کند، این باغات را تملک و تبدیل به فضای سبز کند، البته هیچ اجباری در این خصوص نبوده و تمام این فرایند بر اساس توافق انجام شده است.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان با اشاره به پیشگیری از ساخت و سازهای خلاف در ناژوان تصریح کرد: قویترین سیستم کنترل و نظارت را برای جلوگیری از ساخت و ساز در ناژوان به کارگرفته‌ایم، علاوه بر این امکان صدور پروانه ساختمانی در منطقه ناژوان وجود ندارد و هر گونه تغییر کاربری باید در شورای برنامه‌ریزی استانداری مطرح شود که البته تاکنون هیچ موردی نداشته‌ایم.

کد خبر 381814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.