خروج خدمات مالی الکترونیک از انحصار بانک‌ها با توسعه "فین تک"

یک کارشناس اقتصاد دیجیتال گفت: توسعه فین تک‌ها در کشور می‌تواند بازار خدمات مالی الکترونیک را از انحصار بانک‌ها خارج کند، در حقیقت این استارتاپ‌ها راهکاری برای خصوصی کردن خدمات مالی الکترونیکی است و بسیاری کشورهای جهان با استفاده از آنها عرصه خدمات مالی الکترونیکی را خصوصی کرده‌اند.

رضا سلمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به نقش فین تک ها در توسعه پایدار اقتصادی، اظهار کرد: فین تک (Fintech) در حقیقت ترکیبی از عبارات تکنولوژی و امور مالی (financial technology) است و به شرکت‌ها یا استارتاپ‌هایی گفته می شود که در بخش خدمات مالی الکترونیکی در فضای مجازی فعالیت می کنند.

وی افزود: برخی از بانک‌ها و موسسات مالی دولتی، خدمات مالی و راهکار های اقتصادی مربوط به فضای مجازی را به صورت انحصاری قبضه کرده و همین امر موجب از بین رفتن قدرت انتخاب کاربران فضای مجازی در گزینش بستر مالی دلخواهشان شده است و بیشتر کاربران مجبور هستند برای استفاده از خدمات مالی الکترونیکی از یک بانک یا موسسه مالی دولتی استفاده کنند و کارمزد های زیادی بابت تراکنش هایشان در فضای مجازی بپردازند.

این کارشناس اقتصاد دیجیتال خاطر نشان کرد: فین تک ها با استفاده از بروزترین فناوری ها و کاهش میزان هزینه‌های خدمات مالی در فضای غیر حقیقی، بستر مالی را برای کاربران فراهم می کنند که دست موسسات مالی سنتی مثل بانک‌ها را از قبضه کردن خدمات مالی الکترونیکی قطع می کند و انحصار آنها در این زمینه را می شکند.

سلمانی افزود: عبارت تکنولوژی امور مالی از اوایل قرن جدید به وجود آمد و عموما به خلاقیت‌های تکنولوژیکی که در زمینه ادبیات مالی، بانکداری خرد، سرمایه گذاری و حتی ارزهای دیجیتال صورت می گیرد، اطلاق می شود. سرعت رشد تکنولوژی های امور مالی همزمان با انقلاب عصر جدید در دنیای اینترنت روند صعودی به خود گرفت و موجب سهولت در ارتباط مالی شبکه ای میان کاربران فضای مجازی شد.

توسعه فین تک‌ها به حمایت مستقیم دولت نیازی ندارد

وی اضافه کرد: توسعه استارتاپ‌های فین تکی به حمایت مستقیم دولت نیازی ندارد اما صدور مجوز برای راه اندازی این گونه کسب و کارها زمان‌بر و گاهی غیر ممکن است زیرا دولت تمام تلاش خود را می کند تا راهکار و شبکه مالی جدیدی در فضای غیر حقیقی کشور شکل نگیرد و وظیفه نظارتش چند برابر نشود. این در حالی است که بسیاری از فین تک‌ها نیازی به نظارت دولتی ندارند و می توانند با تعهدات مالی دولت را از امنیت استارتاپ خود مطمئن کنند.

وی ادامه داد: اگر فین تک‌ها بتوانند به شبکه اقتصادی کشور متصل شوند، کانال‌های مالی خصوصی متنوع و جذابی در شبکه اقتصادی کشور شکل می گیرد و رقابت میان فین تک‌ها به نفع کاربران خدمات مالی الکترونیک تمام می شود و استفاده از این راهکارهای مالی جایگزین شیوه‌های پرداخت مالی در فضای الکترونیکی بانک‌ها می‌شود.

ایجاد فضای مالی امن و بدون انحصار برای کاربران

این کارشناس اقتصاد دیجیتال تصریح کرد: بسیاری از کشورهای دنیا همواره با استفاده از اینگونه استارتاپ ها فضای مالی امن و بدون انحصاری را برای کاربران دنیای اینترنت فراهم آورده اند. فین تک رابین هود که یکی از استارتاپ های مربوط به بازار بورس و سهام است از جمله این استارتاپ ها است که موجب رونق بازار بورس کشور های غربی شده است.

سلمانی یادآور شد: فین تک "پراسپر" و "لندینگ کلاب"  نیز از جمله استارتاپ هایی هستند که با رقابت در ارائه خدمات مالی الکترونیکی، نرخ بهره در معاملات اقتصادی را کاهش داده اند و هر روز خدمات جدیدی برای کاربران خود در نظر می گیرند.

کد خبر 381794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.