حوادث سال ۸۸ مانند هولوکاست نیست

تحولات حائز اهمیت امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده امروز می پردازد:

انتقاد مطهری از صدور حکم ۲ سال حبس برای محمدرضا خاتمی

علی مطهری نماینده مردم تهران در  یادداشتی  با انتقاد به صدور حکم ۲ سال حبس برای محمدرضا خاتمی  نوشته است: داستان آقای محمدرضا خاتمی به این شرح بود که ایشان در مصاحبه با برنامه رو در رو که از طریق شبکه اینترنتی آپارات و نه از صدا و سیما پخش می‌شد با اصرار شیطنت‌آمیز مجری آن برنامه عقیده خود مبنی بر تقلب در انتخابات سال ۸۸ را ابراز داشت. این سخن را تعداد بسیار اندکی از مردم ایران شنیدند و مثل بسیاری از اظهارنظرهای دو طرف آن ماجرا از کنار آن گذشتند اما با ورود مدعی‌العموم به این موضوع، انتشار عمومی پیدا کرد و تردیدها درباره آن انتخابات را افزایش داد.

اساساً این سؤال مطرح می‌شود که اگر کسی معتقد باشد در انتخابات سال ۸۸ تقلب شده و این عقیده خود را اعلام کند، حتماً باید محاکمه شود؟ در مقابل، ده ها نفر هم می‌گویند تقلب نشده است. قضاوت را باید به مردم واگذار کرد. این گونه حساسیت نشان دادن ها ایجاد شک و تردید درباره آن انتخابات می‌کند یا به آن دامن می‌زند. طوری رفتار نکنیم که اظهارنظر درباره حوادث سال ۸۸ را مانند اظهارنظر درباره هولوکاست در اروپا جلوه دهیم و به زبان حال بگوییم همه باید یک حرف بزنند. 

از جناب آقای رئیسی رئیس محترم قوه قضائیه که اصلاحاتی را در این قوه آغاز کرده و حسن مطلع داشته‌اند درخواست دارم به این موضوع ورود کنند و از وارد شدن آسیب بیشتر به نظام جمهوری اسلامی جلوگیری نمایند

استقبال ذوالنوری از مذاکره بین ایران و آمریکا 

مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس  در خصوص تماس تلفنی رئیس‌جمهور فرانسه با حسن روحانی، گفت: جمهوری اسلامی از گفت‌وگو فرار نمی‌کند و هیچ وقت باب گفت‌وگو را نمی‌بندد یا به آن بسته هم نگاه نمی‌کند لذا راه گفت‌وگو باز است، اما ما کارهای مان را معطل گفت‌وگوها نمی‌گذاریم، اینکه وزارت امور خارجه و دولت دست روی دست بگذارند و اقدام تقابلی را منوط به نتایج مذاکرات کنند، اشتباه است، جمهوری اسلامی در ۶۰ روز اخیر گام‌هایی را تعریف و عملیاتی کرده است که یکی افزایش درصد غنای اورانیوم است که تاکنون ۳.۶۷ درصد بوده و هم اکنون متناسب با نیاز آن را افزایش می‌دهیم، ما این اقدام را انجام و همزمان در راستای احیاء رآکتور آب سنگین اراک کارهایی را انجام می‌دهیم، در عین حال بازطراحی و بهینه سازی برجام را اگر غربی‌ها به تعهداتشان عمل و عقب افتادگی را جبران کنند، دنبال کرده و همزمان با این اقدامات مذاکره هم خواهیم کرد. این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: آمریکا از برجام خارج شده و با خروج از این توافق، تحریم‌ها از جمله تحریم‌های نفتی و بانکی را علیه جمهوری اسلامی بر خلاف برجام اعمال کرده، لذا هر زمان که این تحریم‌ها را لغو کند، می‌تواند در قالب برجام پای میز مذاکره ۱+۵ با ایران بنشیند و اظهارنظر کند یا به ۱+۴ اضافه شود. در این صورت به جای ۱+۴، می‌تواند ۱+۵ مقابل ایران باشد.

اصلاح‌طلبان ساکت نمی‌مانند که تندروها همه سرمایه‌ها را از بین ببرند

مرتضی مبلغ، معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات عنوان کرد: از آنجایی که مساله خیرعمومی و منافع ملی است، اصلاح‌طلبان نمی‌توانند ساکت بمانند که تندروها و افکار غلط در این کشور همه سرمایه‌ها را از بین ببرد، لذا همه تلاش خود را می‌کنند، تا جایی که در توان دارند با مردم حرف می‌زنند و سعی می‌کنند که مردم را متقاعد کنند که حضور در صحنه یک روش سازنده با کمترین هزینه و بیشترین برکت است و هیچ بدیل دیگری وجود ندارد که خیر آن از حضور و نشاط مردم بیشتر باشد.» معاون سیاسی وزیر کشور در دولت دوم اصلاحات در پایان گفت: «اصلاح‌طلبان همه تلاش خود را می‌کنند، اما متاسفانه آنقدر تاخیرها و رونده‌های غیرسازنده بسیار است که معلوم نیست نتیجه چه خواهد بود. امیدواریم که عقلای نظام هر چه زودتر چاره اندیشی کرده و سعی کند که در گام اول بینش‌ها، رفتارها و گفتارهای تندروانه و افراطی را به حاشیه برانند و اجازه دهند که شرایط منطقی بر سیاست، فرهنگ و اقتصاد کشور حاکم شود تا انشاالله شاهد یک فضای شکوفا و بالنده در کشور باشیم.

اروپایی‌ها از فرصت ۶۰ روزه استفاده کنند

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به کاهش دو مرحله‌ای تعهدات برجامی ایران، اظهار کرد: کاهش تعهدات برجام قابل برگشت است، به شرط آنکه طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل کنند. جهانگیری خطاب به اروپایی‌ها با بیان اینکه «ما ۱۴ ماه است به شما فرصت داده‌ایم؛ در یک هفته قرار است چه اتفاقی بیفتد»، گفت: غربی‌ها و اروپایی‌ها می‌دانند که دوران ۶۰ روزه‌ای که ایران مجدداً به آن‌ها فرصت داده ۱۶ شهریور ماه پایان می‌یابد و این روز آغاز گام دیگری در راستای کاهش تعهدات ایران خواهد بود؛ آن‌ها از این فرصت استفاده کنند تا بتوانیم به یک تفاهم دست یابیم.

انگلیس باید منتظر عواقب کار غیرقانونی و نقض میثاق‌های بین المللی باشند

حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضائیه گفت: چرا وقتی داعش نفت عراق را به تاراج می برد، مدعیان قوانین بی المللی سکوت کرده بودند ولی امروز نفتکش ایران را به طور غیرقانونی توقیف می کنند. وی افزود: به نظرم می‌رسد که انگلیسی‌ها و بسیاری از کشورهای اروپایی‌ها از دسترسی‌ها و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران خبر دارند و باید هرچه زودتر دست از توقیف کشتی که مورد توقیف ظالمانه قرار گرفته بردارند و رفع توقیف شود و این نفع خودشان است والا حتماً باید منتظر عواقب کار غیرقانونی و نقض میثاق‌های بین المللی باشند.

اقدام انگلیس علیه نفت‌کش حامل نفت ایران دزدی دریایی است

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توییتری نوشت: «ایران نه یک عضو اتحادیه اروپا بوده و نه تابع هیچ گونه ممنوعیت نفتی اتحادیه اروپا است. تا جایی که می‌دانم، اتحادیه اروپا ضد فرا سرزمین‌ گرایی بوده است.

توقیف غیرقانونی نفت‌کش حامل نفت ایران توسط انگلیس به نیابت از گروه ب [نوعی] دزدی دریایی است، به همین سادگی.

این باعث ایجاد الگویی خطرناک می‌شود و باید اکنون متوقف شود».

ویزای اربعین حذف شد

حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور صبح امروز (دوشنبه) با "محمد بدر ناصر" معاون امنیتی وزیر کشور عراق دیدار کرد.

در پایان این نشست توافقی دوجانبه انجام شد که طبق آن برای ایام اربعین صدور ویزا حذف شد و زائران می‌توانند با داشتن برگه بیمه نامه از مرز عبور کنند.

ابلاغ قانون موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا

براین اساس، در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رئیس جمهور « قانون موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو» را برای اجرا به وزارت صنعت ، معدن و تجارت ابلاغ کرد.

نفت سلاح نیست 
وزیرنفت با بیان این‌که آمریکا هم‌اکنون بزرگ‌ترین تهدیدکننده ثبات و امنیت انرژی جهان است، تصریح کرد: آمریکا از نفت به‌عنوان سلاح استفاده می‌کند. نفت سلاح است یا نیست؟ به ما بگویند. خمپاره یک سلاح است. تفنگ یک سلاح است. بگویند نفت سلاح است یا نیست؟ اگر سلاح است همه حق دارند از آن استفاده کنند. نمی‌شود کسی که زورش بیشتر است از آن استفاده کند و بگوید دیگران از آن استفاده نکنند. وزیر نفت تاکید کرد: ما می‌گوئیم نفت سلاح نیست و بارها آن را مطرح کرده‌ایم، بنابراین از آن به‌عنوان سلاح استفاده نکنید.

 وی با بیان این‌ که امنیت انرژی به نفع ایران است و آن‌ها (عربستان) دارند ما را به چیزی متهم می‌کنند که ما خود در صورت حادث شدن اتفاقی در خلیج فارس از آن متضرر می‌شویم، تصریح کرد: هم اکنون آن‌ها از وضع خلیج فارس سود می‌برند؛ قیمت بالای نفت به نفع عربستان است و عربستان نشان داده که خواهان قیمت نفت بالاست. وی این را هم گفت که هم‌اکنون برای ایران بشکه‌های صادراتی اهمیت بیشتری نسبت به قیمت نفت دارند.

راهزنی دریایی بی‌پاسخ نخواهد ماند 

امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در آئین الحاق شناورهای گشتی کلاس حیدر به ناوگان شناوری مرزبانی نیروی انتظامی که صبح امروز (دوشنبه) در صنایع دریایی شهید درویشی بندرعباس برگزار شد با اشاره به نقش خطیر و حساس نیروی انتظامی در برقراری نظم و امنیت اظهار داشت: مأموریت یگان مرزبانی دریایی جمهوری اسلامی به خصوص در حوزه مرزهای دریایی میهن اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تاکنون توانسته است با اقتدار رسالت خود را در حراست از مرزهای نظام مقدس جمهوری اسلامی و همچنین تولید امنیت به مرحله اجرا گذاشته و هر گونه گزندی را با هوشمندی و هوشیاری دفع کند، این روزها شاهد یک اقدام تحریک آمیز از سوی دولت انگلستان در جبل الطارق علیه نفتکش جمهوری اسلامی ایران هستیم، این اقدام مغایر با موازین بین المللی و تعهدات کشورهای اروپایی در برجام بوده و یک نوع راهزنی دریایی است.

ایران زحمت اقدامات گسترده‌ای را در مقابله با دزدان دریایی انجام داده است، این نوع راهزنی دریایی توسط انگلستان توسط ما تحمل نخواهد شد.

اعتراض نماینده زاهدان به توهین فراستی در تلویزیون به خاندان ریگی

علیم یارمحمدی، نماینده زاهدان در مجلس، با انتقاد از صحبت‌های مسعود فراستی درباره خاندان ریگی و استفاده از لفظ «خاندان لعنتی ریگی» در برنامه تلویزیونی «هفت» گفت: مردم ما بیش از همه از صدا و سیما گله‌مند هستند و آگاهی مردم از نا آگاهی فراستی، دلیلی برای واکنش نشان ندادن از سمت آن‌هاست. مسعود فراستی هر نقدی به فیلم دارد، بگوید، اما چرا دویست هزار نفر را به حساب یک نفر می‌رنجاند؟

او افزود: چرا صدا و سیما در این دوران حساس مملکت، تریبون را به دست افرادی بی‌ملاحظه می‌دهد که بارها بی‌توجه به مخاطب، صحبت‌های نادرستی کرده و مردم و هنرمندان را رنجانده است؟ چرا نگران نیستند که چنین صحبت‌هایی امکان ایجاد چه مشکلات داخلی را دارد؟ خوشبختانه همشهری‌های من به ‌خوبی می‌دانند که ریشه این بحث‌ها شخصی است، اما از صدا و سیما و برنامه «هفت» خواهان پاسخ هستیم.

جانشین فرمانده ناجا: هیچ کجای دنیا فضای مجازی این گونه لجام گسیخته نیست

سردار سلیمانی، جانشین فرمانده ناجا در پاسخ به پرسش خبرنگاری در زمینه هجمه برخی افراد به پلیس تصریح کرد: با پدیده جدیدی مواجهیم که امیدواریم با همکاری ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف بتوانیم با این موضوع برخورد مناسبی داشته باشیم. وی با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا فضای مجازی این گونه لجام گسیخته نیست و افرادی که در این فضاها فعالیت می‌کنند شناسنامه دار هستند، اظهار کرد: این موضوع کمک می‌کند تا همه مردم به نحو مطلوب از این فضا بهره برداری کنند. سلیمانی با بیان اینکه در کشور ما بیش از ۵۳ میلیون نفر در فضای مجازی فعالند و بیش از ۷۰ درصد مردم از اینترنت استفاده می‌کنند، گفت: این موضوع ظرفیت نفوذ را بیشتر می‌کند و نمی‌توان در این فضا بدون قاعده و ضابطه عمل کرد و قطعاً نیاز به مدیریت و کنترل بیشتری خواهد بود.

واکنش سردار کوثری به تغییر فرمانده بسیج

جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله تهران در پاسخ به سؤالی درباره علت تغییر رئیس سازمان بسیج مستضعفین می‌گوید: طبیعی است وقتی دولتی عوض می‌شود و رئیس‌جمهوری جدید سر کار می‌آید، وزرایش را تغییر می‌دهد. اسماعیل کوثری درباره سوابق رئیس جدید سازمان بسیج مستضعفین می‌گوید: آقای سلیمانی سابقه درخشانی هم در زمان هشت سال دفاع مقدس و هم زمانی که کار را با بسیج و یگان‌های رزم شروع کردند، دارند. ضمن اینکه ایشان آگاهی و تسلط خوبی در رابطه با بسیج نیز دارد. او اضافه می‌کند: ان‌شاءالله ایشان با حمایت فرماندهان جانبی، فرمانده کل سپاه و همچنین همکاری زیرمجموعه خود بتوانند موفق باشند و به اهدافی که بسیج در برنامه پنج‌ساله ششم دارد و همچنین برنامه‌ای که برای بسیج در آینده مشخص شده است، برسند. کوثری در پاسخ به این سؤال که میانگین حضور فرماندهان سپاه در قامت رئیس سازمان بسیج مستضعفین بیش از سه سال است، آیا تغییر زودهنگام سردار غیب‌پرور معنی خاصی دارد، می‌گوید: این سؤال را باید از فرمانده کل سپاه پرسید. به هرحال با جابجایی فرمانده کل سپاه این تغییر و تحولات صورت گرفته است.

آشنا: آن‌ها که بهتان می‌زدند و هوار می‌کشیدند کجا هستند؟

مشاور رئیس‌جمهور به آغاز گام دوم کاهش تعهدات ایران در برجام واکنش نشان داد. امروز گام دوم کاهش تعهدات ایران در برجام برداشته شد و براساس آنچه سخنگوی دولت اعلام کرد، امروز از میزان ۳.۶۷ غنی‌سازی اورانیوم عبور خواهیم کرد و میزان غلظت بر اساس نیاز کشور خواهد بود. در همین راستا، حسام‌الدین آشنا، مشاور رئییس جمهور در توییتر خود نوشت: آن‌ها که دیروز بهتان می‌زدند و هوار می‌کشیدند که «دولت همه توان هسته‌ای کشور را به باد داد» امروز کجا هستند که ببینند ایران با چه سرعت و کیفیتی می‌تواند توان غنی‌سازی و تولید آب سنگین خود را احیا کند.

واکنش وکیل سعید طوسی به اظهارات محمود صادقی

وکیل سعید طوسی در واکنش به ادعای محمود صادقی نماینده‌ی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی مبنی بر ارجاع پرونده‌ی شکایت از موکلش به دیوان عالی کشور گفت: «بالاخره آقای منتظری باید نظر بدهد و ایشان مرجع قضایی است. ایشان می‌گوید نه این کذب است. حال شکات پرونده یا آقای صادقی چه می‌گویند؟»

پیغام آمریکایی‌ها پس از ساقط شدن پهپاد و پاسخ ایران

سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: آمریکا پس از سرنگونی پهپاد متجاوزش از طریق واسطه‌های دیپلماتیک اعلام می‌کند که ما برای حفظ آبروی خود می‌خواهیم عملیاتی محدود در منطقه‌ای کم ارزش انجام دهیم و شما پاسخ به آن ندهید. پاسخ نظام جمهوری اسلامی این است که ما هر عملیاتی را شروع جنگ تلقی می‌کنیم و به آن پاسخ خواهیم داد و زمین جنگ را ما طراحی می کنیم،  آن را شروع کردید، پایانش را ما اعلام می‌کنیم.

کد خبر 381787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.