ساختار مغز چه نقشی در بروز اختلالات روانی دارد؟

یافته‌های اخیر محققان نشان می‌دهد بزرگ‌ شدن شبکه کوروئیدی که قسمت اصلی مغز است، باعث به وجود آمدن اختلالات روان‌پریشی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شبکه کوروئیدی (choroid plexus) قسمت مهمی از سیستم عصبی را تشکیل می‌دهد که وظیفه اصلی آن تولید مایع مغزی نخاعی (cerebrospinal fluid) است که از مغز محافظت می‌کند و شبکه کوروئیدی مانعی بین مغز و این مایع است که با فیلتر کردن سموم از ورود اجزای تشکیل‌دهنده خون به مغز جلوگیری می‌کند و تنها اجازه می‌دهد برخی مولکول‌ها مانند مولکول‌های سیستم ایمنی وارد بافت مغز شوند.

بنابر اعلام موسسه ملی سلامت روان، اختلالات روان‌پریشی زمانی رخ می‌دهد که فرد تفاوت بین خیال و واقعیت را درک نمی‌کند. مبتلایان به اینگونه بیماری‌ها، تفکراتی دارند که با واقعیت متضاد است. علائم اختلالات روان‌پریشی شامل هذیان‌گفتن، اضطراب، رفتار غیرطبیعی و اختلال در بیان است. عواملی مانند مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلی، داروهای خاص و کم‌خوابی می‌تواند زمینه بروز این بیماری‌ها را فراهم کند.

گروهی از محققان آمریکایی عملکرد شبکه کوروئیدی مغز افراد را بررسی کردند. آن‌ها افراد شرکت کننده را به سه گروه تقسیم کردند، به‌طوری‌که گروه اول مبتلا به اختلالات روان‌پریشی بودند. گروه دوم را افرادی تشکیل می‌داد که یکی از فامیل‌های درجه یک‌ آن‌ها، تجربه ابتلا به این بیماری‌ها را داشتند و گروه آخر افرادی بودند که سابقه این بیماری در آن‌ها وجود نداشت.

مغز تمام این افراد به شیوه تصویربرداری ام‌آرآی اسکن شد. نتایج بررسی‌های جدید حاکی بود که حجم شبکه کوروئیدی افرادی که به روان پریشی مبتلا بودند بزرگتر  از سایرین بود. همچنین کسانی که فامیل‌های درجه یک‌ آن‌ها به این بیماری مبتلا بودند، نسبت به افرادی که سابقه این بیماری را نداشتند، دارای شبکه کوروئید بزرگتر بودند که اندازه کوچکتری نسبت به شبکه کوروئیدی گروه اول داشت.

به گفته محققان تعداد سلول‌های پیام رسان مرتبط با سیستم ایمنی موسوم به (interleukin6 (IL-6 در افرادی که شبکه کوروئیدی بزرگی داشتند، بیشتر است. این نوع سلول‌ها می‌تواند از موانع بین مغز، خون و مایع مغزی نخاعی عبور ‌کند؛ مبتلایان به اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی در مقایسه با سایر افراد دارای سطوح بالاتری از مولکول (interleukin6 (IL-6 هستند.

نتایج این مطالعه در مجله آمریکایی Psychiatry منتشر شده است.

کد خبر 381785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.