آموزش‌های شهروندی باید عمومی شود

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: اداره شهرداری باید بتواند آموزش‌های خود را عمومی کند تا همه شهروندان بتوانند در معرض آموزش قرار بگیرند و بهترین پیام را انتخاب کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مراسم رونمایی از پوستر نخستین جشنواره شعر و داستان کودک و نوجوان شهر من، امروز دوشنبه -۱۷ تیرماه- با حضور محمد عیدی، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، احمد رضایی، رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی، مرتضی رشیدی، معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و سعید معتمدی، دبیر جشنواره برگزار شد.

محمد عیدی، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در خصوص این جشنواره اظهار کرد: دنیای کودکان، دنیای تخیل است؛ زبان آن‌ها نیز زبان لطیف و سرشار از احساسات است. اصولا، فرایند تفکر دو بخش است:تعقل و تخیل که اگر تخیل از کودکان سلب شود، دنیای کودک عبوس می‌شود؛ تخیل بر خلاف توهم، انسان را به واقعیت نزدیک می‌کند.

عیدی ادامه داد: در یک جامعه متمدن انسانی، هرچه قوه تخیل انسان‌ها تقویت شود، آن‌ها به واقعیت‌ها نزدیک می‌شوند؛ زبان شعر و داستان، زبان بسیار غنی است. ما در ادبیات عامه خود، غنای ادبی بسیاری داریم چراکه در گذشته، تمام ضروریت‌های زیستی را که یک مادر قصد داشت به کودکانش بیاموزد، آن‌ها را با زبان شعر و یا داستان بیان می‌کرد

وی با بیان اینکه تخیل و زبان شعر و داستان در دنیای کودک و نوجوان امروزه کمرنگ شده است، افزود: کمبود زبان شاعرانه و یا قصه پرداز، به سیستم آموزش ما نیز نفوذ کرده است و دنیای آموزش را عبوس کرده است و میزان تاثیرگذاری مباحث آموشی را هم کمتر کرده است. معاونت فرهنگی شهرداری با حوزه ای رو به رو است که اگر نتواند بر روی آموزش موثر و لذت بخش کار کند، دچار مشکل می شود، همچنین در فرایند زمان، شیوه آموزشی هم باید رشد و تکامل یابد زیرا که کودک و نوجوان امروز، با ابزار های مختلف و موثری برای آموزش مواجه است.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: تمام فرهنگ و تاریخ دنیای غرب، در یک عروسک تجلی پیدا می‌کند. این در حالی است که ما در ایران، در هر خطه‌ای از کشور، عروسک های محلی به خصوصی داریم که نماد سبک زندگی و فرهنگ همان خطه هستند؛ عروسک در حالی که زبان گویای فرهنگ یک منطقه بوده است، وسیله بازی برای کودک هم محسوب می‌شود. اداره شهرداری هم باید بتواند آموزش های خود را عمومی کند تا همه شهروندان بتوانند در معرض آموزش قرار بگیرند و بهترین پیام را انتخاب کند.

عیدی خاطرنشان کرد: وظیفه اداره شهروندی نیز همین است که با روش‌های خلاق، پیام‌های مختلف را به شهروندان عرضه کند. جشنواره شعر و داستان کودک و نوجوان نیز با توجه به ضروریات شهری و فرهنگی تدوین شده است تا خود شهروندان بتوانند پیام‌ها و گفته‌هایشان را با روش‌های خلاقه، با ما و در میان خودشان به اشتراک بگذارند.

عیدی اظهار امیدواری کرد که این جشنواره به اهدای جوایز و اعلام اثر برتر اکتفا نکند و تبدیل به یک فرایند شود تا بتواند هم برای شهروندان و هم برای ادراه فرهنگ شهروندی کاربردی در پیش داشته باشد. همچنین وجود چنین جشنواره‌هایی، باعث نزدیکی میان هنرمند و مخاطب خواهد شد تا هنرمندان بتوانند جامعه هدف خود را نیز بهتر بشناسند.

در ادامه احمد رضایی بابیان اینکه در اداره شهروندی، موضوعات و اهدافی وجود دارد، اظهار کرد: برای آنکه شهرنشینان بتوانند آموزش‌هایی ببینند تا بتوانند این آموزه‌ها را در رفتار و فرهنگ شهرنشینی خود بازنمایی کنند؛ برای آنکه این موضوعات بتواند تاثیر بهتری ایجاد کنند و ارتباط موثری میان شهروندان و این اداره برقرار شود، ناگزیر هستیم از زبان هنر استفاده کنیم.

وی افزود: در اداره شهروندی، از راه‌های مختلفی برای ایجاد این ارتباط از جمله پوستر، نماهنگ و یا تئاتر استفاده می‌شود، اما نکته حائز اهمیت این است که در شرح وظایف این اداره، پرورش و کمک به رشد شاخه‌های هنری وجود ندارد و تنها بهره‌بردار آن هنر هستیم. اداره شهروندی انواع شاخه‌های هنری را به عنوان یک ابزار برای ارتباط موثر با شهروندان مدنظر دارد.

رییس اداره توسعه فرهنگ شهروندی تصریح کرد: اداره شهروندی در سال ۹۸ برنامه‌های بسیاری را تدوین کرده است که بتواند به کمک افراد متخصص در هر حوزه، مانند حوزه هنری و یا انجمن نمایش، به ارتقا سطح فرهنگی شهر و شهروندان کمک کند؛ از جمله این برنامه‌ها، جشنواره شهروندی "شهر من " است که به مرور زمان، شاخه‌های آن معرفی خواهد شد.در ادامه

در ادامه این مراسم نیز مرتضی رشیدی، معاون اجتماعی شهروندی سازمان اظهار کرد: ادراه فرهنگ اجتماعی در راه رسیدن به مفهوم شهروندی فرهنگی در تلاش است تا رسانه ها و ابزارهای جدیدی را برای انتقال مفاهیم در حوزه اجتماعی معاونت فرهنگی شهرداری، اتخاذ کند. یکی از این ابزارها، استفاده از هنر و ادبیات غنی ایران است که این جشنواره حول محور دغدغه‌های شهروندی می‌چرخد.

در پایان مراسم سعید معتمدی، دبیرعلمی نخستین جشنواره شعر و داستان کودک و نوجوان "شهر من" اظهار کرد: در اداره فرهنگ شهروندی، پس از بررسی‌های انجام شده، نیاز به ارتقاء سطح کیفی متون ادبی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، احساس شد؛ همچنین پیچیدگی های که برای متون این رده سنی وجود دارد، در آثار موجود، چندان استاندارد نیست.

معتمدی با بیان اینکه هدف از برگزاری جشنواره ارتقای سطح کیفی متون حوزه ادبیات شعر و داستان این رده سنی است، خاطرنشان کرد: این جشنواره در دو بخش شعر و داستان برگزار خواهد شد که بخش داستان در دو حوزه کودک و نوجوان است و شعر هم دارای شش بخش خواهد بود که شامل موضوعاتی از قبیل اخلاق شهروندی و سلامت روانی، حمل و نقل عمومی پسماند و بازیافت، پارک و فضای سبز می‌شود.

وی گفت: تمامی این موضوعات، مواردی هستند که در زندگی روزمره شهروندان جاری است و اگر کودکان و نوجوانان بتوانند با آن‌ها عجین شوند به عنوان نسل پیشرو، آینده شهری نیز بهبود پیدا خواهد کرد.

کد خبر 381781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.