«آقا موسی» جنگ لبنان را در پاتوق تئاتر روایت کرد

هفتاد و چهارمین نشست پاتوق یکشنبه های تئاتر اصفهان با خوانش نمایشنامه " آقا موسی" نوشته محمدرضا رهبری در خانه هنرمندان اصفهان برگزار شد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، پاتوق نمایشنامه خوانی یکشنبه های تئاتر هفت و چهارمین نشست خود را با هدف جدید آغاز کرد این پاتوق در نظر دارد با حضور پنج نمایشنامه نویس شناخته شده استان اصفهان ضمن خوانش آثار ایشان به بررسی و ریشه یابی مضمونی و فرمی در آثار این نویسندگان بپردازد.هدف این فرآیند که در آن به هر نویسنده دو جلسه  از نشست های پاتوق اختصاص می یابد تبادل تجربیات در حوزه نمایشنامه نویسی و تعیین میزان اهمیت مخاطب در آثار یاد شده است و در این نشست مرور آثار محمدرضارهبری با خوانش نمایش «آقا موسی» در هفتاد و چهارمین نشست پاتوق برگزار شد.

محمدرضا بزرگ زاد قبل از شروع خوانش نمایشنامه «آقاموسی» توجه اهالی پاتوق را در ضمن خوانش به زاویه ای که مولف برای نگریستن به پدیده جنگ انتخاب کرده است جلب کرد و گفت: برای درک بهتر اثر محمدرضا رهبری بهتر است تلاش نویسنده برای ارائه گزارشی از یک دوره تاریخی مشخص که در آن جنگی داخلی رخ می دهد را مورد توجه قرار دهید، پس از این توضیح نمایشنامه آقا موسی توسط محمدرضا رهبری خوانش شد. 

«آقاموسی» گزارشی از جنگ داخلی لبنان در شهر بیروت ارائه می دهد که تلاش های امام موسی صدر در فرونشاندن شعله های این جنگ را روایت می کند. نویسنده برای انتقال مفهومی که در نظر گرفته رویدادهای متنوعی را انتخاب می کند که همگی در عنصری بنام جنگ مشترک هستند. گویی نویسنده به همه جای شهر سرک کشیده و اوضاع احوال آدم های شهر را گزارش می کند. از احوال غاده دختر جوان مسیحی که نامزدش یوسف در ایست و بازرسی توسط هم کیشانش کشته می شود تا مصطفی چمران و تلاش هایش برای در امان نگه داشتن مردم، تا نویسنده انقلابی و روشنفکری که در مرکز درگیری های جنگ شهری در خانه خودش روبروی هتل هالیدی گرفتار شده است و تا کودکی که در حال فرار با مرگ روبرو شده و مرگ در این مواجهه خود را خسته ترین نفر این شهر معرفی می کند ...

درقسمت دوم این برنامه بزرگ زاد ضمن مرور رویدادهای مهم نمایشنامه از اهالی پاتوق برای ارائه نقد و  نظردرباره اثر خوانش شده دعوت کرد. حاضرین در جلسه پیرامون مسائلی همچون ابتلا زبان اثر به شعر و شعار بعنوان عناصری اخلال گر در امر ارتباط و تخطی نویسنده از حوزه مستندنگاری بخصوص با توجه با ذکر اسامی شناخته شده ای همچون امام موسی صدر و دکتر مصطفی چمران، صحبت کردند.

دبیر جلسه با این توضیح که گفتار نمایشی مادام که با شخصیت انطباق داشته باشد امری مجاز است خاطر نشان کرد: شنیدن شعار از دهان یک سیاستمدار و شنیده شدن شعر از زبان یک ادیب چندان امر غریب و دور از ذهنی نیست و همچنین آدم های نمایش بواسطه عبور از ذهن مولف شخصیت های برساخته ای هستند که لزومی برای تطابق کامل با شخصیت های اصلی وجود ندارد چرا که در نمایشنامه اولویت با ساختار و عناصر درام است. در بخش بعدی جلسه از محمدرضارهبری دعوت شد تا درباره تجربه خود در امر نمایشنامه نویسی و مولفه های مورد نظرش در انتخاب مضمون و فرم صحبت کند.

محمدرضا بزرگ زاد این نمایشنامه نویس را در حوزه مضمون تحت تاثیر تاریخ و در حوزه فرم و ساختار تحت تاثیر ساختارهای مدرن معرفی کرد که در تلاش است از در کنار هم قراردادن عناصر مختلف به مفهوم واحدی که مد نظر دارد دست پیدا کند.

نشست بعدی پاتوق نمایشنامه خوانی اصفهان با خوانش نمایشنامه «تختی» نوشته محمدرضارهبری و ادامه بررسی روند نمایشنامه نویسی این هنرمند روز یکشنبه ۳۰ تیرماه در خانه هنرمندان اصفهان برگزار می شود.

کد خبر 381769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.