ورود نقدینگی به بازار سرمایه بهترین اتفاق است/ بورس بازیگران حرفه‌ای می‌خواهد

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: ورود نقدینگی به بازار سرمایه بهترین اتفاقی است که می‌تواند در تاریخ ما روی دهد اما اینکه افراد به صورت مستقیم وارد آن شوند، خوب نیست. ورود این افراد باید به صورت غیرمستقیم باشد؛ ورود افراد به صورت مستقیم به بازار سرمایه می‌تواند بازار را با تلاطم‌های بدی مواجه کند.

عباسعلی حقانی نسب در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: به طور کلی پس از اینکه چشم انداز کاهش بازدهی در بازارهای ارز، طلا و بازار مسکن رقم خورد، افق افزایش قیمت بیشتر در بازارهای ارز و طلا با توجه به پایین بودن کشش کمرنگ شد و همچنین نرخ سود بانکی با کاهش و ماه شمار شدن همراه شد، نگاه‌ها به سمت بازار سرمایه حرکت کرد و در حقیقت باعث شد در کل بازار سرمایه روند رو به رشدی به خود گرفت.

وی تصریح کرد: البته با وجود این رشد کلی، در مسیر این بازار شاهد فراز و فرودهای شاخص هستیم. دلایل این فراز و فرودها را می‌توان متغیرهای تاثیرگذار در حوزه اقتصاد که یکی از متغیرهای مهم آن رفتار توده وار در بازار سرمایه و ورود مستقیم مردم در این بازار بدون شناخت و آشنایی با آن دانست.

رئیس هیئت مدیره شرکت سبدگردان هدف افزود: یکی از عواملی که بازار سرمایه را با نوسان مواجه کرده همین موضوع است که با یک تغییر متغیر و یا انتشار یک خبر، افراد ناآشنا، موضع فروش یا خرید اتخاذ کرده و به دلیل اینکه تعداد این افراد نیز زیاد است عملا نوسانات تشدید می‌شود.

حقانی نسب اضافه کرد: دیگر علت برخی از رفتارهای افراد حاضر در بازار سرمایه نیز دریافت مشاوره های غلط از افراد ناآگاه بوده که البته غیرقانونی است. در بازار سرمایه اعتقاد بر این است که مشاوره ندادن بهتر از مشاوره مقطعی و یا آموزش ندادن بهتر از آموزش ناقص است.

افراد مبتدی باید به صورت غیرمستقیم وارد بورس شوند

وی خاطرنشان کرد: درکنار مسائل ذکر شده، متغیرهای کلان اقتصادی نیز بر بازار سرمایه اثرگذار است. اتفاقات اخیر بورس حاکی از این است که نقدینگی به گونه‌ای راه خود را پیدا کرده و با احتیاط درحال روانه شدن به سمت بازار سرمایه است؛ بخشی از این نقدینگی از حوزه‌های مختلف مانند حوزه پول و سپرده‌های بانکی و بازار ارز است.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: ورود نقدینگی به بازار سرمایه بهترین اتفاقی است که می‌تواند در تاریخ ما روی دهد اما اینکه افراد به صورت مستقیم وارد آن شوند، خوب نیست. این افراد باید به صورت غیر مستقیم وارد بورس شوند؛ ورود افراد( مبتدی) به صورت مستقیم به بازار سرمایه می‌تواند بازار را با تلاطم‌های بدی مواجه کند.

حقانی نسب اضافه کرد: درصورتی که اگر این افراد به وسیله شرکت‌های مدیریت دارایی وارد شوند وضعیت بهتری به وجود آمده و می‌توان هجوم ( نقدینگی) قابل کنترل و با ماندگاری بیشتری را تجربه کرد.

بازار صحیحی نداریم

وی خاطرنشان کرد: ممکن است برخی حقوقی‌های بازار از این گونه رفتارها ( ایجاد تغییرات عمده در سهام شرکت‌ها با عرضه و تقاضای عمده) داشته باشند اما اعتقاد من بر این است که حتی اگر وجود داشته باشد، قابل اثبات نیست. زمانی که بازار اصطلاحا گَله‌ای است، قاعدتا در کنار شرکت‌های موجود، شرکت‌هایی نیز وجود دارد که از ضعف بازار استفاده کنند؛ اگر بازار صحیحی داشتیم هیچ زمان این گونه شرکت‌ها حتی در صورت اراده توانایی چنین کاری را نداشتند.

رئیس هیئت مدیره شرکت سبدگردان هدف تصریح کرد: بازار درست بازاری است که حداقل ۷۰ درصد از بازیگران آن بازار حرفه ای باشند؛ بازیگرانی که صرفه نظر از شخصیت حقیقی یا حقوقی و خصوصی یا دولتی آن، سه ویژگی تخصص سرمایه گذاری در بازار، امکانات تحلیل اطلاعات و زمان کافی برای کنترل روزانه متغیرهای تاثیرگذار در بازار را داشته باشند.

حقانی نسب گفت: به اعتقاد ما در بازار بورس ایران این نسبت کمتر از ۳۰ درصد است، یعنی حداکثر ۳۰ درصد از بازار را بازیگران حرفه ای تشکیل می‌دهند و باقی‌مانده آن را بازیگران غیرحرفه ای تشکیل می‌دهند که ممکن است با یک جلسه آموزش چند ساعته وارد بازار شده باشند.

وی افزود: بنابراین نمی‌توان نهاد حقوقی را مقصر دانست که به دلیل غیر حرفه ای بودن بازار اقدام به تغییر در بازار کرده است. مشکل از غیر حرفه ای بودن بازار است. متاسفانه برخی تبلیغات غلط از سوی برخی افراد یا کارگزاری‌ها، مردم را بدون آموزش کافی به سمت این بازار هل می‌دهد؛ بدون اینکه منابع این افراد تحت مدیرت حرفه ای قرار بگیرد.

کد خبر 381762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.