نشانه‌های میگرن در کودکان را بشناسید/ سه درمان برای دیابتی‌ها

برخورد سلیقه ای سازمان بیمه سلامت با بیماران هموفیلی، تغذیه در بیماران مبتلا به MS ، نشانه های کمبود پروتئین در بدن، سه عامل مهم بهبود امید به‌ زندگی در بیماران دیابتی و علائم بیماری میگرن در کودکان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ مدیرعامل کانون هموفیلی ایران، گفت: سازمان بیمه سلامت شرایط صدور دفترچه خاص هموفیلی ها را اطلاع رسانی رسمی کند.

احمد قویدل اظهار کرد: با توجه به شیوه‌های رفتاری متفاوت کارشناسان بیمه سلامت با بیماران هموفیلی و دیگر مبتلایان به انواع بیماری‌های خونریزی دهنده به هنگام صدور دفترچه خاص، سازمان بیمه سلامت اخیراً از بیماران آزمایش جدید تشخیص بیماری آنها را مطالبه می‌نماید که با توجه به شرایط تحریم‌های غیر انسانی آمریکا و کمبود کیت‌های آزمایشگاهی در کشور، بیماران را با مشکلات مختلفی مواجه می‌کند.

وی افزود: گذشته از گران قیمت بودن کیت‌های آزمایشگاهی، گسترده نبودن این خدمات در سطح کشور نیز یکی از مشکلات بیماران است که موجب افزایش سفر به مرکز می‌شود و خود برای بیماران هزینه ساز است.

سخنگوی کانون هموفیلی ایران ادامه داد: تکرار آزمایش‌های تشخیصی اختلالات انعقادی در هر شرایطی امکانپذیر نیست و بیمار می‌بایست بین ۱۰ الی ۱۵ روز دارو تزریق نکند که آزمایشگاه بتواند سطح انعقاد خون این بیمار را اندازه گیرینماید. اگر این شرط رعایت نشود حتی نتیجه آزمایش‌های اولیه انعقادی مانند PT و PTT نیز منطبق با واقعیت نخواهد بود. رعایت این شرط در برخی بیماران شدید ممکن است به فوریت محقق نشود و محرومیت او از دفترچه معنایی ندارد.

قویدل گفت: کانون هموفیلی ایران معتقد است تعیین این شروط بدون کارشناسی‌های دقیق تعیین شده است و به صورت آزمون و خطا اجرایی می‌شود. لذا انتشار رسمی این دستورالعمل‌ها و ابلاغ آنها به دانشگاه‌های علوم پزشکی بی تردید هم دقت اظهار نظر کارشناسان را افزایش می‌دهد و هم امکان نقد و کمک به بهبود آن فراهم می‌شود.

وی افزود: سازمان بیمه سلامت باید بپذیرد مرجع تشخیص بیماران خاص، وزارت بهداشت است و این سازمان نمی‌تواندراسا با برخوردهای سلیقه‌ای از تحویل دفترچه خاص به بیماران خودداری و آنها را سرگردان کند.

مدیر عامل کانون هموفیلی ایران همچنین ضمن نقد شرایط بهره مندی دختران هموفیلی از حمایت سازمان بیمه سلامت برای روشن نمودن وضعیت ناقل بیماری بودن یا نبودن، اظهار داشت متأسفانه این سازمان بیمه گر آزمایش‌های تشخیصی این دختران را به بعد از ازدواج موکول کرده و عملاً برای پرداخت این هزینه آزمایشگاهی شرط ازدواج را قائل شده است.

وی تاکید کرد: از آنجا که بر اساس قوانین ازدواج و همچنین موارد مندرج در سند ازدواج زوجین می‌بایست در صورت داشتن بیماری ژنتیکی، طرف مقابل را از مشکل خود مطلع سازند لذا موکول کردن حمایت از آزمایش ناقلین به بعد از ازدواج در صورت ناقل بودن دختر موجب مشکلات متعدد خانوادگی و حتی از هم پاشیدن کانون خانواده و افزایش آمار طلاق در جامعه هموفیلی ایران می‌شود. به عبارت ساده وضعیت ناقل بودن یا نبودن دختران می‌بایست قبل از ازدواج مشخص شود تا در صورت ناقل هموفیلی بودن دختر، موضوع به زوج اعلام و زوج از این شرایط کاملاً مطلع شود.

سخنگوی کانون هموفیلی ایران تصریح کرد: کانون هموفیلی ایران به دختران ناقل تاکید می‌کند که قبل از عقد رسمی این مشکل خود، هم به زوج خود اطلاع دهند و هم این اطلاع رسانی یا در سند ازدواج یا به صورت رسمی در دفترخانه ثبت کنند.

وی تاکید کرد: سازمان بیمه سلامت در رابطه با این دو سیاستگذاری، تجدید نظر و با کارشناسی بیشتر راه ارائه خدمت به بیماران و خانواده‌های آنان را هموار می کند. ابلاغ و انتشار رسمی مواضع سازمان بیمه سلامت می‌تواند با نقدهای کارشناسی متخصصان، کمک شایانی به بهبود خدمات این سازمان کند.

سه عامل مهم بهبود امید به‌ زندگی در بیماران دیابتی

نتایج یک پژوهش داخلی نشان می‌دهد، خود کارآمدی، عزت نفس و حمایت اجتماعی ادراک‌شده، در بهبود امید به زندگی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو، اهمیت دارد.
دیابت مانند دیگر بیماری‌های مزمن برای فرد مشکلاتی به وجود می‌آورد که تمام جنبه‌های زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. آمار بیماران مبتلا به دیابت در جهان بیش از ۲۵۰ میلیون نفر است و پیش بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۰ به میزان ۳۵۰ میلیون و در سال ۲۰۳۰ به بیش از ۴۳۸ میلیون نفر افزایش یابد.

دیابت نوع دو، به صورت ناهنجاری پاتولوژیک، اختلال در ترشح انسولین، مقاومت محیطی به انسولین و تولید بیش از حد گلوکز کبدی مشخص می‌شود. بیماری دیابت می‌تواند تأثیرات منفی بر سلامت عمومی و احساس خوب بودن و به عبارتی بر کیفیت زندگی بیماران داشته باشد.

امید به زندگی با سلامت روانی و جسمی که با انواع مقیاس‌ها مانند پاسخ مثبت به مداخله پزشکی، سلامت ذهنی، خلق مثبت، پرهیز از رویدادهای پرفشار زندگی، نشاط و شادکامی در امور زندگی ارتباط مثبت دارد و آنها را پیش بینی می‌کند.

از این رو اسماعیل صدری دمیرچی (گروه مشاوره دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه محقّق اردبیلی) و حمیدرضا صمدی فرد (گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه محقّق اردبیلی) پژوهشی با هدف "پیش بینی امید به زندگی بیماران دیابتی بر اساس خود کارآمدی، عزت نفس و حمایت اجتماعی ادراک شده" انجام دادند که در آن ۱۱۸ نفر از بیماران دیابتی نوع دو که به درمانگاه دیابت بیمارستان امام خمینی اردبیل در سال ۱۳۹۵ مراجعه کردند را مورد بررسی قرار دادند.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که بین خود کارآمدی و امید به زندگی بیماران رابطه مثبت معناداری وجود داشت، به عبارت دیگر با افزایش خود کارآمدی، امید به زندگی در بیماران نیز افزایش می‌یابد.

در واقع می‌توان گفت که خود کارآمدی، به طور مستقیم بر رفتارهای مرتبط بر سلامت اثر می‌گذارد. خود کارآمدی به علت باورهای قوی درباره فرد به طور مستقیم و از طرفی با افزایش خود مدیریتی باعث ایجاد احساس خوب، آرامش و در نتیجه بهبود امید به زندگی می‌شود. تقویت خود کارآمدی بیماران در تبعیت بیمار از رژیم درمانی و کنترل دیابت ایفای نقش مهمی دارد و می‌تواند بهبود رضایت از زندگی بیماران را به دنبال داشته باشد.

این محققان معتقدند خود کارآمدی بالا توانایی درک بیمار از شرایط و عوامل مؤثر بر سلامتی را امکان پذیر ساخته و وی می‌تواند جهت ارتقای سلامتی خود تصمیم‌گیری کرده و آنها را به اجرا بگذارد. این باور که بیمار بر وقایع زندگی و بیماری خود تسلط دارد و می‌تواند با چالش‌هایی که پیش می‌آیند روبرو شود، حس خود باوری او را تقویت می‌کند و فرد را نسبت به تقلیل خطرات مشتاق تر می‌سازد که در نهایت باعث افزایش امید به زندگی بیمار می‌شود.

به گفته این محققان؛ بین عزت نفس و امید به زندگی در بین بیماران دیابتی نیز رابطه معناداری وجود داشت. بیمارانی که عزت نفس در آنها بالا بود از امید به زندگی بهتری برخوردار بودند. در مقابل بیماران دارای عزت نفس پایین از امید به زندگی کمتری برخوردار بودند.

به عقیده صمدی فرد و همکارش، بیماران برخوردار از عزت نفس بالا معمولاً در حوزه‌های مختلف زندگی خشنود و شادکام هستند، احساس توانمندی و ارزشمندی در آنها بالاست و مطمئن هستند که در برخورد با مشکلات ناشی از بیماری تلاش‌هایشان نتیجه خواهد داد. عزت نفس بالا موجب آسایش، ثبات، سازگاری اجتماعی و رفتاری و نیز مانع بروز اختلال و پریشانی در بین بیماران می‌شود. در واقع بیماران با عزت نفس بالا از راهبردهای خودتنظیمی سازگارتری نسبت به افراد با عزت نفس پایین استفاده می‌کنند.

در این پژوهش رابطه بین حمایت اجتماعی ادراک شده و امید به زندگی در بیماران دیابتی نیز بررسی شده است و یافته‌ها نشان می‌دهد که حمایت اجتماعی از مسیرهای فیزیولوژیک، عاطفی و شناختی بر شاخص‌های سازگاری و بهبود امید به زندگی تأثیر دارد. اطرافیان فرد بیمار می‌توانند با ارائه اطلاعات در جهت شناخت بهتر مشکل و افزایش انگیزه برای عمل به فرد کمک کنند تا راهبردهای مقابله‌ای مؤثری را مورد استفاده قرار دهد.

همچنین حمایت اجتماعی به عنوان یکی از عوامل مرتبط با تنش‌های دیرپای زندگی شناخته می‌شود که ارتباط وسیعی با پیامدهای سلامت و کاهش خطر در حوزه‌های جسمی، روانی و مرگ و میر دارد.

محققان اظهرا کردند: بیمارانی که حمایت اجتماعی ادراک شده در آنها بالا باشد، در برخورد با مشکلات ناشی از بیماری میزان تنیدگی آنها به میزان زیادی کاهش یافته و قادر خواهند شد به طور منطقی و مؤثری با بیماری مقابله کنند که همین امر باعث خواهد شد از نظر امید به زندگی نیز در سطح مطلوبی باشند.

علائم  کمبود پروتئین در بدن چیست؟

پروتئین یکی از مهم ترین منابع تولید انرژی در بدن است که کمبود آن با نشانه هایی همراه است که در ادامه به آنها اشاره می شود

علائمی که نشان می دهد دچار کمبود پروتئین هستید:

شما باید حداقل ۱۰ درصد کالری مورد نیاز خود در طول روز را از پروتئین دریافت کنید و این پروتئین را از منابع مختلفی دریافت می کنید؛ به عنوان مثال یک ظرف ماست یونانی کم چرب که برای صبحانه انتخاب می کنید، حاوی ۲۰ گرم پروتئین است، یک وعده سینه مرغ بدون پوست در وعده نهار ۲۵ گرم پروتئین دارد و یک فنجان لوبیا سیاه در وعده شام دارای ۱۵ گرم پروتئین است. بدن پروتئین را شکسته و به شکل های مختلف مجددا از آن استفاده می کند

کمبود پروتئین در بدن با نشانه هایی همراه ست که در ادامه به آنها اشاره می کنیم

کمبود پروتئین و التهاب بدن

یکی از مهم ترین علائمی که نشان می دهد پروتئین کافی دریافت نکرده اید، التهاب است که به آن ادم edema نیز گفته می شود. این التهاب به ویژه در قسمت های پایین بدن ااز جمله شکم، پاها و دست ها بروز می کند. علت بروز این التهاب از این قرار است: پروتئینی که در خون گردش دارد – به ویژه آلبومین – از تجمع مایعات در بافت ها جلوگیری می کند.

اما عوامل مختلفی باعث بروز تورم می شوند، بنابراین حتما با پزشک در مورد مشکل به وجود آمده مشورت کنید چرا که ممکن است تورم ناشی از یک مشکل خیلی جدی تر باشد

تغییرات خلق و خو 

مغز از مواد شیمیایی به نام انتقال دهنده های عصبی استفاده می کند تا اطلاعات را بین سلول ها جابه جا کند. بسیاری از این انتقال دهنده های عصبی از آمینو اسید تشکیل شده اند که رشته های ساخته شده از پروتئین است. بنابراین کمبود پروتئین در رژیم غذایی باعث می شود بدن نتواند به اندازه کافی انتقال دهنده عصبی تولید کند. به عنوان مثال پایین بودن سطح دوپامین و سروتونین باعث افسردگی یا خشونت در شما می شود

مشکلات مو، ناخن و پوست

مو، ناخن و پوست از پروتئین هایی مانند الاستین، کلاژن و کراتین ساخته شده اند. زمانی که بدن نمی تواند این پروتئین ها را تولید کند، ممکن است موهای تان شکننده و نازک شوند، دچار خشکی پوست شوید یا بدن تان پوست پوسته شود و شیارهای عمیقی روی ناخن هایتان نمایان شود. البته رژیم غذایی تان تنها مقصر بروز این مشکلات نیست، اما به هرحال باید مورد توجه قرار گیرد.

ضعف و خستگی ناشی از کمبود پروتئین

تحقیقات نشان داده اند تنها یک هفته عدم دریافت پروتئین کافی بر روی عضلاتی تاثیر می گذارد که مسئول وضعیت بدن و حرکت کردن هستند، به ویژه اگر بالاتر از ۵۵ سال سن داشته باشید. کمبود پروتئین به مرور زمان باعث می شود توده عضلانی خود را از دست بدهید که این مسئله باعث کم شدن قدرت بدنی شده و عدم تعادل و کاهش سوخت و ساز بدن را در پی دارد

به علاوه کاهش توده عضلانی باعث کم خونی می شود و زمانی کهه سلول ها اکسیژن کافی دریافت نکنند، احساس خستگی خواهید کرد.

گرسنگی 

گرسنگی بر اثر کمبود پروتئین کاملا طبیعی است. پروتئین سوخت بدن است و یکی از سه منبع کالری محسوب می شود (در کنار کربوهیدرات و چربی). اگر می خواهید زمان طولانی تری سیر بمانید به پروتئین بیشتری نیاز خواهید داشت. بررسی ها نشان داده اند خوردن غذاهای حاوی پروتئین به سیر ماندن در طول روز کمک می کنند

کاهش سرعت بهبود زخم ها 

افرادی که دچار کمبود پروتئین هستند، اغلب متوجه می شوند که بریدگی ها و زخم های روی بدن شان خیلی طول می کشد تا بهبود پیدا کند. این مسئله در مورد سایر آسیب ها و صدمات ورزشی نیز صدق می کند. این مشکل نیز ممکن است ناشی از این مسئله باشد که بدن نمی تواند کلاژن کافی تولید کند. کلاژن علاوه بر پوست در بافت های همبند نیز وجود دارد. به علاوه برای لخته شدن خون هم به پروتئین احتیاج دارید.

بیمار شدن یا بیمار ماندن

آمینو اسید موجود در خون به سیستم ایمنی کمک می کند تا آنتی بادی هایی تولید کند، این آنتی بادی ها سلول های سفید خون را فعال می کنند تا با ویروس ها، باکتری ها و سموم مبارزه کنند. به علاوه برای هضم و جذب مواد مغذی که به سلامت بدن کمک می کنند، به پروتئین نیاز دارید. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهند پروتئین می تواند سطح باکتری های خوب روده را تغییر دهد

چه کسانی ممکن است دچار کمبود پروتئین شوند؟

کسانی که پروتئین کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنند، معمولا دچار کمبود پروتئین می شوند. افراد سالمند و مبتلایان به بیماری سرطان ممکن است در خوردن پروتئین کافی دچار مشکل باشند

سوء تغذیه شدید ناشی از کمبود پروتئین کواشیورکور kwashiorkor نامیده می شود. این بیماری بیشتر در کشورهای در حال توسعه، به ویژه در کودکان و یا بعد از یک رویداد ناخوشایند، شایع است

پروتئین برای ورزشکاران 

اگر به طور منظم ورزش می کنید و یک رژیم غذایی ایده آل دارید، احتمالا دچار کمبود پروتئین نخواهید بود. اما ورزشکاران حرفه ای که سخت و منظم ورزش می کنند، بیش از دیگران به پروتئین نیاز دارند – حدود دو برابر دیگران یا به بیان دیگر به ازای هر نیم کیلو از وزن خود بین ۰.۵ تا ۱ گرم پروتئین در روز نیاز دارند. به هرحال در مصرف پروتئین زیاده روی نکنید، مصرف زیاد پروتئین مشکلاتی در پی خواهد داشت.

تغذیه در بیماران مبتلا به MS
امروزه شواهد علمی بسیاری وجود دارد که اهمیت و نقش تغذیه را در حفظ سلامتی بیماران مبتلا به MS ثابت کرده است. MS که مخفف MULTIPLE SCLEROSIS است، نوعی بیماری مزمن و اغلب پیش رونده در دستگاه عصبی مرکزی است که با از بین رفتن غشای میلین در برخی از اعصاب مغز و نخاع بصورت تکه های کوچک مشخص می شود. غلاف میلین رشته های عصبی را می پوشاند و از آنها در برابر آسیب ها محافظت می کند. در شکل بالا غلاف میلین با رنگ قرمز مشخص شده است. از بین رفتن غلاف میلین باعث اختلال در انتقال پیام های عصبی است. علت این بیماری ناشناخته است. این بیماری در بالغین جوان بین ۲۰ تا ۴۰ سال شایع تر بوده و میزان ابتلا در زنان دو برابر مردان است.
اگرچه اکثر دستورات توصیه های عمومی است و تمام افراد باید از آن پیروی کنند، ولی مواردی نیز وجود دارد که در بیماران MS بر آنها تاکید شده است. افراد با عادات غذایی نادرست، باید بعد از آگاهی از برنامه تغذیه ای صحیح به تدریج و در چند مرحله از برنامه غذایی مناسب استفاده کنند. لذت بردن از غذا یک اصل مهم در تغذیه است و محرومیت مطلق از مواد غذایی مورد علاقه وجود ندارد، به همین علت اگر خوراکی هایی خارج از چهارچوب برنامه توصیه شده هستند، می توانند به مقدار کم و در دفعات کمتر مصرف شوند.
مصرف چربی هابه خاطر تشکیل ترکیبات سمی و مضر برای بافت دستگاه عصبی مرکزی و اثر مصرف چربی های ضروری که نقش مهمی در ترمیم و نگهداری سلول های عصبی دارند، مصرف این گروه غذایی از اهمیت خاصی برخوردار است، مخصوصاً با توجه به عملکرد چربی ها در بروز بیماری های قلبی- عروقی و افزایش وزن، مقدار چربی دریافتی و نوع آن باید مشخص شود. به همبن دلیل چربی های گیاهی غیراشباع باید به جای چربی های حیوانی اشباع جایگزین شوند. انواع چربی های گیاهی مثل روغن آفتابگردان، روغن کانولا، روغن ذرت و ... .
مواد غذایی مضر برای بیماران MS :۱- غذاهای چرب خصوصا گوشت های چرب و تمام چربی های حیوانی ۲- فرآورده های لبنی پرچرب ۳- سس های مایونز و تمامی سس های دارای چربی زیاد ۴- غذاهای بسیار شیرین، کیک، بیسکوئیت، شیرینی و آب نبات ۵- غذاهای حساسیت زا مثل تخم مرغ، شیر، سیب زمینی، گوجه فرنگی، بادمجان، مخمر، نان گندم، شکر، برخی از میوه ها (بسته به واکنش بیمار)، مواد غذایی با رنگ های افزودنی مثل نوشابه ها یا با مواد نگهدارنده مثل کنسروها، ادویه، تمام میوه ها و سبزی هایی که خوب شسته نشده اند یا با افزودن مواد شیمیایی رشد کرده اند که مواد باقیمانده روی آنها می تواند سمی و حساسیت زا باشد. بیمار باید با دقت در برنامه غذایی روزانه، غذاهای حساسیت زا را شناخته و آنها را حذف کند. ۶- قهوه، الکل، کولا و چای
مواد غذایی مفید برای بیماران MS :۱- چربی های اُمگا-۳ و اُمگا-۶ . منبع غذایی اصلی اسیدهای چرب اُمگا-۳ انواع ماهی بخصوص ماهی ساردین و سالمون است و سایر منابع غذایی آن روغن سویا و کانولا، جوانه گندم، گردو، روغن تخم کتان، سبزیجات برگ سبز و روغن کبد ماهی می باشد. اسیدهای چرب اُمگا-۶ نیز در روغن های غیر اشباع گیاهی مثل روغن ذرت، روغن کانولا، روغن سویا، روغن بادام زمینی و روغن آفتابگردان وجود دارد. ۲- میوه ها و سبزی های تازه و تمیز (سبزی های دارای برگ سبز پررنگ) ۳- جوانه ها خصوصا جوانه یونجه که باید موقع شروع به جوانه زدن مصرف شود. ۴- پودر جلبک آب های تازه که به صورت بسته بندی شده در برخی فروشگاه ها موجود است. ۵- مایعات : آب تازه و تصفیه شده ۲ لیتر ( ۸ لیوان) در روز، سایر چای های گیاهی به جای چای معمولی و آب میوه رقیق شده
اثرات برنامه غذایی مناسبمواد غذایی علاوه بر رساندن انرژی اولیه به بدن، موجب حفظ عملکرد مناسب و تقویت دستگاه های مختلف بدن (دستگاه ایمنی، قلب و عروق، اعصاب و ... ) می شوند که نتیجه آن احساس سلامتی و قرارگرفتن در وضعیت روحی و جسمی مطلوب است که در بیماری های مزمن اهمیت بیشتری پیدا کنند. برنامه غذایی باید شامل مواد مغذی و مطلوبی باشد. پس باید قبل از خرید، فهرست کلیه احتیاجات سبد خرید خود را از نظر نوع و مقدار اقلام مورد نیاز تهیه کنید. مصرف مناسب و کافی ویتامین های لازم مانند ویتامین های C و E و گروه B و املاح معدنی مثل منگنز، منیزیم، مولیبدن، سلنیم و روی نیز در حفظ سلامتی بیماران ضروری می باشد و در عین حال مصرف زیاد و نابجای ویتامین هایی چون A ومی تواند خطرناک باشد. با توجه به نقش مهم چربی ها در سوخت و ساز بدن و ایجاد انرژی لازم برای اعمال حیاتی و لزوم وجود آنها برای ساخت بافت های حیاتی بدن، مصرف انواع چربی های مفید، مخصوصاً چربی هایی که دارای ترکیبات اُمگا-۳ و اُمگا-۶ هستند و نقش محافظتی در بروز بیماری های قلبی و عروقی دارند، برای بیماران توصیه می شود.

علائم بیماری میگرن در کودکان

 این عارضه یک بیماری پیچیده و زیست شناختی با مولفه‌های ژنتیکی قوی است. در حقیقت حدود ۷۰ درصد کودکان و نوجوانانی که به میگرن مبتلا می‌شوند حداقل یکی از والدین آنان دچار این بیماری هستند که گاهی اوقات نهفته است.

بیماری میگرن اغلب تشخیص داده نمی‌شود و بیمار تحت درمان قرار نمی‌گیرد زیرا مبتلایان به این بیماری تصور می‌کنند که تنها دچار سردردهای معمول هستند. این موضوع به طور ویژه برای کودکان صادق است و به رغم اینکه تقریباً ۱۰ درصد از کودکان و نوجوانان دچار بیماری میگرن هستند، والدین و پزشکان معمولا بیماری را در کودکان و نوجوانان تشخیص نمی‌دهند.

از آنجا که بیماری میگرن در کودکان به آسانی تشخیص داده نمی‌شود ضروری است که والدین در مورد نشانه‌ها و علائم آن آگاهی داشته باشند. میگرن معمولاً سه مرحله یا فاز دارد: علائم اولیه بیماری- پیش از شروع سردرد، سردرد و علائم پس از بیماری.

برای کاهشِ نیاز کودک به مصرف دارو، آگاهی ازعوامل تاثیرگذار در شروع حمله میگرنی اهمیت دارد.

اولین فاز علائمی است که نشان می‌دهد سردرد در حال شروع شدن است. از جمله علائم آن در کودکان می‌توان به حالت تهوع و استفراغ، خستگی شدید، خمیازه کشیدن و حساسیت به نور یا صدا اشاره کرد.

سردرد، دومین فاز در حمله میگرنی است، اگرچه برخی از علائم اولیه بیماری همچون حساسیت به نور و صدا و حالت تهوع ادامه دارد. سردرد میگرنی می‌تواند خفیف باشد اما برای بسیاری از کودکان ناتوان کننده است که در نهایت به تشخیص بیماری منجر می‌شود.

مرحله پس از بیماری نیز مرحله‌ای از حمله میگرنی است که پس از آن اتفاق می‌افتد و سردرد فروکش می‌کند و می تواند چند ساعت، یک روز یا بیشتر طول بکشد.

برای کودکان و نوجوانان علائم این مرحله شامل خستگی، احساس تنبلی و گیجی است.

درمان میگرن در کودکان

احتمال ابتلا به میگرن در دختران و پسران وجود دارد. در پسران سردردهای میگرنی پیش از سن بلوغ بیشتر شایع است اما دختران پس از سن بلوغ بیشتر درگیر این بیماری می‌شوند که شاید به دلیل هورمون‌های مرتبط با دوران قاعدگی باشد که بر شروع بیماری تاثیر می گذارند.

از آنجا که بیماری میگرن در کودکان به آسانی تشخیص داده نمی‌شود ضروری است که والدین در مورد نشانه‌ها و علائم آن آگاهی داشته باشند
درصورتیکه والدین احتمال می‌دهند فرزندشان به بیماری میگرن مبتلا هستند لازم است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند.

میگرن هم به لحاظ جسمی و هم به لحاظ روانی فرد را ناتوان می‌سازد و به همین دلیل دریافت خدمات درمانی مناسب برای آنکه کودک بتواند با این بیماری مقابله کند، ضروری است.

گزینه‌های درمانی مختلفی وجود دارد که انتخاب آن به تشخیص پزشک و شدت حمله میگرنی بستگی دارد.

برخی از کودکان به داروهای بدون نسخه واکنش مثبت نشان می‌دهند اما بسیاری از آنان لازم است داروهایی که مخصوص بیماری میگرن است دریافت کنند.

عوامل محرک در شروع میگرن

برای کاهشِ نیاز کودک به مصرف دارو، آگاهی ازعوامل تاثیرگذار در شروع حمله میگرنی اهمیت دارد.

این عامل شروع کننده می‌تواند هر چیزی باشد که موجب می‌شود حمله میگرنی آغاز شود. از جمله عواملی که به شروع سردردهای میگرنی در کودکان و نوجوانان منجر می‌شود شامل موارد زیر است

-
خواب زیاد یا کم 

-
خوردن برخی از مواد غذایی 

-
از دست دادن آب بدن 

-
گرسنگی 

-
استرس 

-
مصرف کافئین 

-
کار زیاد با رایانه و گوشی همراه

کد خبر 381754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.