• ۱۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱
  • کد خبر: 381745
رژیم غذایی

رژیم غذایی در هر فصل متفاوت است، غذاهایی که فرد در فصول مختلف می‌خورد و حتی میزان خواب و فعالیت بدنی در یک فصل باید با فصل دیگر تفاوت داشته باشد تا بتوانیم با ایجاد سازگاری به بالاترین سطح توانایی و سلامت دست یابیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به اینکه در فصل گرم سال برای تنظیم تعادل حرارتی، بدن تعریق شدیدتری دارد، موادغذایی و خوراکی‌های متناسب با هر فصلی در طبیعت وجود دارند و اشخاص می‌توانند  با آگاهی از خواص این نوع مواد غذایی فصلی و با توجه به وضعیت بدن و میزان وزن‌شان الگوی تغذیه‌ای مناسبی را همراه با سلامتی در طول فصل گرما داشته باشند.در فصل تابستان به علت فراوانی انواع میوه ها و سبزی ها تنوع بیشتری در برنامه‌ی غذایی افراد ایجاد می‌شود.

با توجه به اهمیت تغذیه در فصل تابستان و جلوگیری از بیماری‌های تابستانه گفت‌وگویی را با محمد حسن انتظاری متخصص تغذیه و رژیم درمانی و رییس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان حول محور الگوی تغذیه‌ای مناسب این فصل انجام داده‌ایم که متن آن را در ادامه می‌خوانید...

بدن در تابستان دچار چه تغییراتی می‌شود و برای جلوگیری از خطرآفرین بودن این تغییرات باید چه اقداماتی انجام دهیم؟

اکنون در فصل گرم سال و روزها طولانی تابستان هستیم و بیشتر مردم کشور  در خصوص مساله آب و الکترولیت‌ها دچار کمبود شده‌اند. استفاده از آب کافی به اشخاص در این فص توصیه می شود و مواقعی که نوشیدن آب هم کافی نبود افرادی که زیاد چاق نیستند میتوانند از میوه های آبدار استفاده کنند و مصرف شربت خاک شیر و عسل نیز و کمتر مصرف کردن نمک توصیه می شود.

 استاندارد میزان مصرف نمک در تابستان چقدر است و مصرف چه آب میوه‌هایی در این ایام توصیه می‌شود؟

 البته افرادی که در معرض آفتاب مشغول به کار هستند از گروهای استثنا در این زمینه اند و می توانند مصرف نمک را حداقل یک قاشق چای خوری در طول روز داشته باشند و از آب میوه هایی که باعث دفع املاح بدن می شود نیز استفاده کنند. مصرف شربت ها به خصوص شربت عسل و آب میوه بهترین راه حل است. همچنین استفاده از سبزیجات ومیوه جات نیز به وفور مصرف شود تا اشخاص در این فصل  با مشکلات گرما زدگی، بی حالی و مشکل سنگ کلیه در اثر کم آبی مواجه نشوند.

در دسترس ترین و مفید ترین نوشیدنی آب است و اگر به هر دلیلی آب نبود از دوغ های کم نمک طبیعی که آب بدن را تامین می کند میتوان استفاده کرد. استفاده از  شربت عسل طبیعی وشربت کم عسل هم توصیه می شود که این نوع شربت را میتوان با یک قاشق عسل و یک قاشق آبلیمو و۵ لیوان  آب مخلوط کرده تهیه کرد و در روزهای بلند تابستان نوشید تا آب مورد نیاز بدن را تامین کند. این نوع شربت هاچاق کننده نیست و جذب قند این نوع شربت تقریبا مشابه میوه های آبدار است و تاثیری در افزایش وزن و چاقی افراد ندارد. همچنین میتوان در فصل تابستان برای تهیه شربت ها خاک شیر وتخم شربتی را هم اضافه  کرد تا جذب قندها کند تر شود و تداوم بیشتری در تامین قند خون  بدن ایجاد شود.

غذاهای مفید  تابستانه کدامند؟

معمولا غذاهای آبدار مفیدتر هستند، آب دوغ خیار یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که از قدیم مردم مصرف می کردند و استفاده از این نوع غذا در فصل گرما برای بدن غذای بسیار مفیدی است، آب، کلسیم و الکترولیت بدن را تامین می کند. بایستی افراد خانواده را در فصل گرما به سمت مصرف غذاهای آبدار سوق داد. بنابراین استفاده از غذاهای آبدار مثل آبگوشت و آب دوغ خیار  اشکال ندارد

 آیا غذاهای فرآوری شده در این فصل  مضر هستند؟

 استفاده از غذاهای فرآوری شده مثل انواع فست فودها، تن ماهی، سوسیس وکالباس و غذاهای صنعتی با نمک افزوده شده و میزان پروتیئن کم که باعث دفع آب بدن می شوند  و برای بدن بسیار مضر هستند و باید به شدت کاهش داد. و استفاده از میوه های رنگی به خصوص میوه های فصل تا جایی که مقدور است وشرایط اقتصادی اجازه می دهد باید به مصرف رییم غذایی روزانه اضافه کرد.

در فصل تابستان حذف وعده غذایی شام یا ناهار را  توصیه می کنید؟

در روزهای بلند و گرم تابستان حذف  هیچ وعده غذایی توصیه نمی‌شود و مصرف زودتر صبحانه قبل از طلوع آفتاب و شام هنگام غروب آفتاب بهتر است و کسانی که با افزایش وزن و چاقی مواجه هستند مصرف ناهار را می‌توانند مختصر و استفاده بیشتر از غذاهای آبدار داشته باشند و مصرف غذاهای خشک مثل چلو کباب وجلو مرغ برای تابستان چندان خوشایند نیست. خوردن وعده صبحانه برای همه افراد به شدت ضروری است و باعث افزایش سوخت و ساز بدن افراد و بالا رفتن انرژی آنها می شود و از حس ضعف، بی حالی و ناتوانی  در طول روز جلوگیری می کند.

در فصل گرما مصرف چه ویتامین هایی برای بدن ضروری است؟

 مصرف ویتامین ها در فصل سرما وگرما تفاوتی ندارد و در همه ایام برای بدن لازم است. وجود مواد معدنی مثل منیزیم و پتاسیم  برای بدن ضروت دارد  و همه میوه و سبزیجات در فصل تابستان غنی از این نوع مواد معدنی هستند که استفاده از آن را توصیه می کنیم و این نوع مواد معدنی با تعریق بدن و ادرار دفع می شوند. داشتن رژیم غذایی سالم‌ در تابستان باعث جذب ویتامین های مورد نیاز بدن هم می شود و اشخاصی که کار پرتعریقی دارند باید استفاده از میوه های آبدار  و شربت عسل را در اولویت برنامه رییم غذایی خود قرار دهند تا دچار کمبود الکترولیت ها نشوند.

 مصرف لبنیات و میوه ها و سبزیجات در این فصل باید چند واحد باشد؟

لبنیات در همه فصل های سال باید بین ۲ تا ۵ واحد استفاده شود. مصرف یک لیوان ماست و دو عدد کشک جامد در طول روز توصیه می شود. لبنیات کم چرب مشکل چاقی را برای افراد  ایجاد نمی کند و همه اشخاصی که چربی خون بالایی دارند می توانند از لبنیات کم چرب استفاده کنند. شیر کم چرب فشار خون را پایین می آورد  و منبعی از الکترونیت ها مثل پتاسیم، کلسیم و منیزیم است و مصرف آن توصیه می شود. دوغ های کم چرب اشتها آور و سرشار از ویتامین ها است که در ورزهای گرم سال استفاده از آن در برنامه رییم غذایی افراد توصیه می شود. سه تا پنج واحد (نیم کیلو در روز) حداقل میزان مصرف میوه و شبزیجات در تابستان است و مصرف حداکثر هم منعی ندارد.

برای افرادگرما زده خوردن مایعات و غذای خاصی توصیه می کنید؟

 با گرما زدگی وضعیت بدن دچار کمبود آب و الکترولیت ها می شود و عوارضی مثل سرگیجه، ناتوانی و احساس بی حالی به دنبال دارد و قرار گرفتن در محیط سایه و استفاده از مایعاتی مثل آبمیوها  و شربت های خنک عسل و آبلیمو وشربت های حاوی خاشیر و تخم شربتی برای جبران کمبود آب و الکترولیت بدن مهم است. استفاده از میوه های فصل و تابستانی مثل انگور، آلبالو و گیلاس، خیار و هندوانه و استفاده بیشتر از لبنیات کم چرب، دوغ، ماست وخیار، نعناع ومواد معطر گیاهی در برنامه غذایی برای تامین آب و الکترولیت بدن و پیشگیری از بروز گرما زدگی در روزهای گرم  توصیه می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =