مروری بر برخی وقایع دفاع‌مقدس و انقلاب در روز ۱۷ تیرماه

در ۱۷ تیرماه سال های ۵۸ تا ۶۷ اتفاقات متفاوتی افتاده است که می توانید آن ها را مرور کنید.

به گزارش ایمنا، امروز ۱۷ تیرماه با حوادث مختلف انقلاب و دفاع مقدس مصادف شده است.

۵۸/۴/۱۷

آتش‌سوزی مهیب در هفت لوله نفت و گاز آغاجاری به دنبال انفجار خطوط نفت و گاز ماهشهر و آغاجاری و اطلاعیه شرکت ملی نفت ایران در این زمینه.

زخمی شدن سه نفراز پاسداران و چهار نظامی دیگر در حمله به پاسگاه مرزی سعیدیه از خاک عراق و دستگیری ۱۲ قاچاقچی اسلحه در مرز ایران و عراق.

پرتاب بمب دست‌ساز در کنار پل فلزی خرمشهر و زخمی شدن سه نفر از پاسداران.

اطلاعیه دادستان دادسرای انقلاب اسلامی خوزستان درباره مجازات شدید تظاهرات مسلحانه در شهر.

تلگراف روحانیون خرمشهر به آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی و اظهار اطاعت از اوامر ایشان.

معاون اداره بندر خرمشهر طی مصاحبه‌ای وضعیت این بندر را تشریح کرد.

سخنگوی حزب دمکرات کردستان عراق خط مشی این حزب را در قبال دولت بعثی عراق و انقلاب اسلامی ایران تشریح کرد.

گزارش روزنامه انقلاب اسلامی از صدور حکم اعدام برای هفت نفر از علما و وکلای آیت‌الله صدر و دستگیری ۴۰۰ بانوی مبارز و اقدامات امنیتی رژیم عراق در سطوح مختلف جامعه.

تلگراف جمعیت دفاع از آزادی و انقلاب سنندج (شاخه پوششی کومله) به نخست وزیر و اعتراض همراه با تهدید تلویحی در مورد پذیرش استعفای یونسی استاندار کردستان و حمایت عزالدین حسینی از ابقای یونسی در مقام خود.

اعلام موضع سازمان مجاهدین خلق ایران در قبال دستگیری تقی شهرام و اعلام اینکه ارتجاع در صدد بی‌اعتبارسازی سازمان با استفاده از وی است و حمایت جبهه دمکراتیک ملی از خواست مجاهدین خلق مبنی بر حضور در دادگاه تقی شهرام.

دعوت بنیاد آموزش و تبلیغات اسلامی الهادی به راهپیمایی اعتراض‌آمیز علیه تلاش “ عناصر و دوستان ناآگاه یا آگاهان فرصت‌طلب ” جهت “ انحراف مسیر انقلاب ” و واکنش سازمان مجاهدین خلق و محکومیت این اعلام راهپیمایی و هشدار در مورد وقوع هرگونه حادثه‌ای علیه سازمان.

گزارش و تحلیل جانبدارانه روزنامه مردم (ارگان حزب توده ایران) از ماجرای سعادتی و اعلام اینکه هدف محافل دست‌اندرکار دستگیری وی خدشه‌دار کردن حیثیت سازمان مجاهدین خلق و ایجاد جو ضد شوروی و ضد کمونیستی بوده است.

انتشار خبری مبنی بر دستگیری حجت‌الاسلام محمد منتظری توسط برخی گروه‌ها و سازمان‌ها و برخی مقامات دولت موقت و تکذیب آن از سوی دادستان کل انقلاب اسلامی.

هشدار سپاه پاسداران شیراز در مورد جمع‌آوری کتابهای دکتر شریعتی توسط گروه‌های ناشناس.

اعلام موجودیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهسوار و انحلال کمیته شهر و آغاز خلع سلاح عمومی در شهر.

افشاگری امام خمینی درباره ماهیت عناصر ضدانقلاب در دیدار اقشار مختلف مردم با ایشان و تأکید بر ضرورت عدم طرح مسائل غیر اساسی و پرهیز از ایجاد تفرقه و محکوم کردن آتش زدن خرمن‌ها در کشور توسط ضد انقلاب.

گزارش سفارت آمریکا در تهران به وزارت امور خارجه آن کشور از گفت‌وگوی مأمور وزارت امور خارجه و رایزن سیاسی سفارت با دکتر سحابی وزیر مشاور در طرح‌های انقلاب و میناچی وزیر ارشاد ملی درباره قانون اساسی ایران و طرح‌های دولت موقت برای آن.

گزارش مفصل و کاملاً سری کاردار سفارت آمریکا در تهران برای وزیر خارجه آن کشور درباره ملاقات کاردار با امیر انتظام و گفت‌وگو از علاقه آمریکا به برقراری رابطه با ایران و راه‌های بهبود مناسبات دو کشور، مشکلات داخلی و خارجی دولت موقت و اختلاف نظر در درون دولت.

ورود تشریفاتی یک رزمناو آمریکایی و یک ناو پاکستانی به آب‌های ابوظبی و اظهارات حاکم امارات متحده عربی مبنی بر اینکه آمریکا ممکن است در حمله احتمالی یکی دو کشور عرب را به تصرف خود درآورد اما نمی‌تواند تمام جهان عرب را تسخیر کند.

۶۱/۴/۱۷

تصمیمات جدید فرمانده قرارگاه کربلا در پی توسعه آبگرفتگی در جنوب منطقه عملیاتی رمضان: در مرحله اول، مانور قرارگاه نصر حذف می‌شود و اجرای مأموریت آفندی این قرارگاه در مرحله دوم خواهدبود. گزارش فرمانده اطلاعات قرارگاه مرکزی کربلا از آخرین وضعیت و اقدامات دشمن در مناطق قرارگاه‌های پنجگانه عملیاتی (قائم، قدس، فجر، فتح و نصر) در جبهه‌های جنوب درباره نقل و انتقال نیرو، تثبیت، تحکیم و گسترش مواضع جدید پدافندی، ایجاد خاکریز، گسترش میادین مین، تقویت نیرو و تغییرات در آرایش نیروها به منظور بالا بردن توان دفاعی.

ستاد فرماندهی نیروهای مسلح عراق کلیه مرخصی‌های نیروهای خود در منطقه جنوب را لغو کرد.

شورای فرماندهی عراق ضمن بخشودگی غایبان از خدمت، اعلام کرد برای مشمولانی که خود را به مراکز مربوطه معرفی نکنند و افرادی که از خدمت بگریزند، مجازات اعدام در نظر گرفته شده است.

وزیر دفاع عراق: نیروهای مسلح عراق جلوی حملات ایران را خواهند گرفت.

عراق در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل، بیانیه هفته پیش ایران مبنی بر اینکه هنوز بخش‌هایی از خاک ایران در اشغال عراق است را تکذیب کرد.

اظهارات توکلی، سخنگوی دولت، نماینده امام در سپاه، فرمانده نیروی زمینی ارتش و فرمانده نیروی هوایی ارتش درباره راه‌های پیروزی نهایی، تسریع در اجرای عملیات، ربوده شدن دیپلمات‌های ایرانی در بیروت و احتمال ورود نیروهای ایرانی به خاک عراق.

آقای توکلی: «دشمن هنوز در خاک ماست، شهرهای ما گلوله‌باران می‌شوند، ما جنگ را تمام شده نمی‌دانیم و برای به دست آوردن حق خود، در داخل خاک عراق از خود دفاع می‌کنیم.»

حجت‌الاسلام محلاتی نماینده امام در سپاه: «عراق باید غرامت بپردازد….»

سرهنگ صیاد شیرازی فرمانده نیروی زمینی ارتش: «هیچ دولت و سازمان بین‌المللی درصدد حمایت از حق ما نیست و ما بیشتر از این نمی‌توانیم منتظر بمانیم و باید دشمن را تا انهدام کامل تعقیب کنیم.»

سرهنگ معین‌پور فرمانده نیروی هوایی ارتش: «تنها راه رسیدن به پیروزی نهایی، بسیج کلیه نیروها و حمله همه جانبه حداقل در شرق عراق، است.»

فرانسه مدعی شد که یک ایرانی که می‌خواست به جان بنی‌صدر سو قصد کند، با مواد منفجره در فرودگاه "اورلی" پاریس دستگیر شد.

خبرگزاری فرانسه: ایرانی‌ها دو سال پیش نیز می‌خواستند شاپور بختیار را به قتل برسانند.پسر اشرف پهلوی، فرمانده پیشین نیروی دریایی ایران نیز سه سال پیش در پاریس توسط ایرانیها به قتل رسید.

خبرگزاری فرانسه از قول محمد غرضی وزیر نفت ایران: ما سهمیه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه را نخواهیم پذیرفت.

تفسیر خبرگزاری‌رویتر، خبرگزاری تانیوگ، روزنامه دانمارکی"بیتی"و دفترسیاسی سپاه از روند آینده جنگ، مشکلات اقتصادی عراق در ادامه جنگ و تأثیر پیروزی‌های اخیر ایران بر اوضاع منطقه و خصوصاً فلسطین.

۶۳/۴/۱۷

شورای همکاری خلیج فارس به منظور اتخاذ استراتژی مشترک نظامی تشکیل جلسه داد.

۶۴/۴/۱۷

تشکیل جلسه وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس پیرامون جنگ ایران و عراق و ظهور تروریسم.

۶۷/۴/۱۷

سرهنگ قذافی: عراق موافق و آماده پایان جنگ است و مسئله پایان جنگ در دست ایران است.

ورنون والترز نماینده آمریکا در سازمان ملل انهدام هواپیمای ایرباس ایرانی می‌تواند انگیزه تازه‌ای برای پایان دادن به حکومت‌ها در خلیج فارس را فراهم آورده باشد.

مارلین فیتر واتر سخنگوی کاخ سفید: آمریکا مدت مدیدی است که تمایل به برقراری تماس با ایران دارد. و دو هدف عمده را آمریکا دنبال می‌کند:

۱- پایان دادن به جنگ میان ایران و عراق.

۲- ترغیب ایران به محتمل کردن سیاستهای بنیادگرایانه خود.

وزارت خارجه آمریکا: ازسرگیری روابط رسمی با ایران منوط به پایان جنگ تهران با عراق و آزادی گروگان‌ها در لبنان است.

کد خبر 381739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.