قد افراد چه تاثیری بر سلامت آن‌ها دارد؟

اگرچه بلندی‌ قد مزایای بسیاری دارد اما طبق یافته‌های جدید این موضوع اثرات متفاوتی بر سلامت افراد می‌گذارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بعضی مطالعات نشان می‌دهد قد زیر متوسط، احتمال ابتلا به انواع خاصی از سرطان‌ را کاهش می‌دهد؛ به عنوان مثال، نتایج یک تحقیق روی بیش از صد هزار زن در اروپا و آمریکای شمالی حاکی بود که در زنان کوتاه‌تر، احتمال ابتلا به سرطان تخمدان کمتر از سایرین است. علاوه بر این مطالعه انجام شده بر بیش از ۹ هزار مرد بریتانیایی با میانگین سنی ۵۰ تا ۶۹ سال نشان داد مردانی که قد کوتاهتری دارند کمتر به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند.

 دیابت

طول پاها ممکن است با احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم ارتباط داشته باشد. دانشمندان بر اساس ارزیابی داده‌های بیش از شش هزار  فرد بزرگسال در طول دوره پنج ساله، متوجه شدند افراد بلندقد، کمتر به بیماری دیابت مبتلا می‌شوند. هنوز روشن نیست که چرا این دو مورد با یکدیگر مرتبط است، اما یکی از دلایل احتمالی این است که قد کوتاه نشانه‌ای از تغذیه نامناسب یا سایر مشکلات متابولیسم قبل از تولد و یا در دوران کودکی است.

 بیماری‌های قلبی

افرادی که قد آن‌ها کمتر از ۱۶۰ سانتی‌متر  است، حدود ۵۰ درصد بیشتر از افرادی  که ۱۷۲ سانتی‌متر یا بلندتر هستند، بیماری‌های قلبی عروقی را تجربه می‌کنند. دانشمندان در مورد دلیل این موضوع مطمئن نیستند اما علت آن ممکن است تغذیه ناسالم، عفونت‌های قبل از تولد یا دوران کودکی باشد که بر رشد افراد تاثیر می‌گذارد. سکته مغزی از دیگر بیماری‌هایی است که با قد افراد ارتباط دارد. این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که در عبور جریان خون به ناحیه‌ای از مغز مشکلی ایجاد شود. افراد بلندتر به احتمال کمتری دچار این بیماری می‌شوند؛ تغذیه و سایر موارد مرتبط با سلامتی در دوران کودکی که بر قد افراد تاثیر می‌گذارند، یکی از دلایل این ارتباط است.

لخته خون

این عارضه ممکن است یک وضعیت جدی باشد، به خصوص اگر لخته خون در شریان اصلی ایجاد شود یا به سمت ریه‌ها حرکت کند. محققان دلیل آن را نمی‌دانند، اما مطالعات نشان می‌دهد که هر چقدر افراد کوتاه‌تر باشند، احتمال تشکیل لخته خون در رگ آنها کمتر است. این احتمال در افرادی که ۱۵۲.۴ سانتی‌متر یا کوتاهتر هستند در پایین‌ترین حد ممکن قرار دارد.

 بیماری آلزایمر

بلندی قد به ویژه برای مردان در مورد خطر ابتلا به بیماری زوال عقل، یک مزیت محسوب می‌شود. نتایج یک مطالعه روی بیش از ۵۰۰ نفر نشان داد احتمال ابتلا به آلزایمر در مردان با قد حدود ۱۸۰ سانتی متر یا بلندتر، تقریبا ۶۰ درصد کمتر از افرادی است که قد آن‌ها به حدود ۱۷۰ سانتی‌متر یا کمتر می‌رسد. خطر ابتلا به این بیماری در زنان بلند قد نیز کمتر از سایرین است.

کد خبر 381737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.