آلودگی‌هایی که در آب‌ها رقم می‌خورد

بخش دریایی کشور چین نقش مهمی در آلودگی هوای شهرهای ساحلی این کشور ایفا می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه همیشه اتومبیل‌ها و کامیون‌ها به عنوان عامل اصلی آلودگی هوا شناخته می‌شوند، با این حال بخش دریایی و به خصوص کشتی‌ها و بندرها نیز می‌تواند به همان اندازه باعث افزایش آلودگی هوا در شهرهای ساحلی شود.

کشتی‌ها منبع زیان‌آور اکسید گوگرد، اکسید نیتروژن، ذرات ریز و سایر آلاینده‌های مضر برای سلامت انسان به شمار می‌رود. حدود ۱۵ درصد از کل اکسید نیتروژن و ۱۳ درصد از اکسید گوگرد جهان در کشتی‌ها و از طریق منابع انسانی تولید می‌شود. مسئولان در کشور چین طرحی پنج ساله برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از دریا پیشنهاد کردند.

انتشار گازهای گلخانه‌ای از کشتی‌ها به جوامع ساحلی آسیب می‌رساند

در شهرهای بندری بزرگ، کشتیرانی نقش اصلی در انتشار گازهای گلخانه‌ای را ایفا می‌کند. به عنوان مثال در شهرهایی نظیر هونگ کنگ، لوس‌آنجلس و شنزن، انتشار گازهای گلخانه‌ای از کشتی‌ها به عنوان عامل اصلی آلودگی هوا شناسایی شد. در شهرهای ساحلی چین بیش از هشت درصد از اکسید گوگرد و ۱۱ درصد از اکسید نیتروژن شهر توسط کشتی‌ها تولید می‌شود که همین امر باعث نگرانی مسئولان این شهرها شده ‌است چراکه انتشار گازهای گلخانه‌ای توسعه یک شهر را با خطر مواجه می‌کند.

افزایش بیماری و مرگ‌های زودهنگام از جمله مهم‌ترین عواملی است که در نتیجه آلودگی هوا به وجود می‌آید و در نهایت منجر به کاهش کیفیت زندگی و بهره‌ وری کار می‌شود. بین آلودگی هوا و ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی نظیر بیماری‌های ایسکمیک قلب، سکته، بیماری‌های مزمن انسداد ریوی و سرطان ریه ارتباط بسیار نزدیکی وجود دارد. کودکان، فقرا و سالمندان آسیب پذیرترین افراد جامعه به آلودگی هوا هستند.

چین به توسعه کشتی‌ها و بندرهای سبز می‌پردازد

وزیر حمل‌ونقل کشور چین بر اساس طرح پنج ساله خود تصمیم گرفت کشتی‌ها و بندرهای "سبز" را در سه منطقه ساحلی مرفه کشور یعنی دلتای رود مروارید (پرل)، دلتای رود یانگ "تسه" و "بوهای ریم" توسعه دهد. چنین پیش‌بینی می‌شود که با انجام این کار تا سال ۲۰۲۰، میزان انتشار اکسید گوگرد تا ۶۵ درصد، اکسیدنیتروژن تا ۲۰ درصد و سایر آلاینده‌های هوا تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.

علاوه براین، وزیر حمل‌ونقل طرح‌هایی را برای کنترل آلودگی‌ هوای حاصل از کشتی‌ها و کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای در بندرهای اصلی چین ارائه داده‌ است. در ادامه به بعضی از مهم‌ترین اقدامات و راه حل‌ها در این خصوص پرداخته می‌شود.

تغذیه کشتی با مولدهای ساحلی

دولت چین در سال‌های اخیر سعی کرده ‌است از طریق تأمین الکتریسیته مورد نیاز کشتی‌های پهلو گرفته در اسکله، "نیروی ساحل " را در کشور ترویج دهد. به این معنی که کشتی‌ها الکتریسیته مورد نیاز خود را از ساحل دریافت کنند و در نتیجه می‌توانند موتورهای آلوده خود را خاموش کنند. قرار است تا سال ۲۰۲۰، تعداد ۴۹۳ اسکله مجهز به نیروی ساحلی (shore power) شوند که خود دولت چین مسئولیت اجرای این طرح را به عهده گرفته است.

تأمین سوخت‌های پاک‌برای کشتی‌ها

در حال حاضر بسیاری از کشتی‌ها نیروی خود را از طریق سوخت روغنی بسیار سنگین تأمین می‌کند. دولت چین قصد دارد تا سال ۲۰۲۰، تعدا کشتی‌هایی را که از گاز طبیعی مایع (LNG) به عنوان سوخت استفاده می‌کند، دوبرابر کند.

اتصال بندرها به ایستگاه‌های قطار

بخش اعظم بار کشتی‌ها توسط کامیون‌ها به مقصد حمل می‌شود که کامیون خود یکی از مهم‌ترین عوامل آلودگی هوا به شمار می‌رود. دولت چین قصد دارد با احداث ایستگاه‌های قطار در بندرها، استفاده از قطار را برای حمل بار کشتی‌ها جایگزین کامیون‌ها کند.

کد خبر 381701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.