آمریکا بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان/ استفاده از کارت سوخت شخصی تا آخر مردادماه

وزیر نفت با بیان اینکه تولید نفت آمریکا ظرف دو سال و در فاصله ژوئیه ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹، ‌سه میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است گفت: ‌آمریکا هم‌اکنون بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت دنیاست.

به گزارش ایمنا به نقل از شبکهاطلاع رسانی نفت و انرژی، بیژن زنگنه درباره اینکه آیا در رفتار آمریکا از یک مصرف کننده عمده به یک تولیدکننده بزرگ تغییری ایجاد شده است، اظهار کرد: من فکر می‌کنم یکی از دلایل تحریم‌ها علیه ایران و ونزوئلا، باز کردن بازار برای فروش نفت آمریکاست.

وی با بیان اینکه تولید نفت آمریکا ظرف دو سال و در فاصله ژوئیه ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹، ‌سه میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است، یادآور شد: ‌آمریکا هم‌اکنون بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت دنیاست و پس از آن روسیه با بیش از ۱۱ میلیون بشکه در روز و عربستان با بیش از ۹ میلیون بشکه در روز در جایگاه بعدی قرار دارد.

وزیر نفت با بیان اینکه در ژانویه ۲۰۱۷ نیز روزانه ۵۰۰ هزار بشکه دیگر به تولید نفت آمریکا افزوده شده، یعنی در مجموع افزایش تولید نفت آمریکا روزانه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بوده است، گفت: این موضوع (افزایش تولید نفت آمریکا) به هیچ‌وجه در محاسبات اوپک دیده نشده است و کسی در بازار تصور نمی‌کرد که آمریکا با چنین سرعتی به تولید خود بیفزاید.

زنگنه ادامه داد:‌ این مقدار تولید نفت نیازمند بازار است و با کاهش تولید عادی اوپک جبران نمی‌شد و در نتیجه آمریکا باید شوک‌هایی به بازار وارد می‌کرد تا بتواند برای خود بازار پیدا کند، بخشی از تحریم‌ها در این جهت است که آمریکا بتواند به تولید و توسعه شیل اویل ادامه دهد.

وی درباره اینکه آیا مصرف کنندگان عمده نفت مانند چین از وضع کنونی بازار نفت و همکاری عربستان و روسیه راضی هستند؟ پاسخ داد: به‌طور کلی ما در اوپک از همکاری تولیدکنندگان و همکاری تولیدکنندگان و مصرف کنندگان استقبال می‌کنیم، زیرا معتقدیم بی‌ثباتی در بازار و نوسان‌های قیمت نفت به تولیدکننده و مصرف کننده آسیب می‌رساند.

استفاده از کارت سوخت شخصی تا اواخر مردادماه الزامی می‌شود

وزیر نفت درباره برنامه وزارت نفت درباره کارت هوشمند سوخت گفت: وزارت نفت با دستور رئیس جمهوری، در حال پیگیری این موضوع است که تا اواخر مردادماه استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی اجباری شود که در این برنامه تنها سوخت‌گیری بنزین با کارت سوخت دیده شده است و سهمیه‌بندی بنزین موضوع دیگری است.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به کاهش سهم ۱۴.۵ درصدی شرکت ملی نفت ایران از فروش نفت در شرایط کنونی کشور، تأمین مالی فعالیت‌ها از چه طریقی انجام خواهد شد، تصریح کرد: بخشی از طریق به تأخیر انداختن بازپرداخت بدهی‌ها و در بخشی هم برای اداره صنعت نفت باید به وزارت نفت کمک شود، طرح‌های توسعه‌ای هم که به منابع خودمان متکی بوده است با تأخیر انجام خواهد شد.

زنگنه ادامه داد: تصوری وجود دارد که می‌خواهم آن را اصلاح کنم اینکه برخی فکر می‌کنند اگر ما از داخل خرید نمی‌کنیم به‌طور حتم داریم از خارج تهیه می‌کنیم در صورتی که ما نه از شما می‌خریم و نه از خارج؛ بلکه ما از نظر مالی مشکلاتی داریم و اولویت‌بندی کرده‌ایم و نمی‌توانیم به نسبت گذشته پروژه‌هایمان را اجرا کنیم، باید تعدادشان را کاهش دهیم.

بالاترین رقم تاریخی تولید بنزین در ایران ثبت می‌شود

وزیر نفت با اشاره به اینکه همه فرآورده‌های ما قابلیت صادرات دارند، گفت: در این هفته مقدار تولید بنزین کشور از ۱۱۰ میلیون لیتر در روز عبور می‌کند و این بالاترین رقم تاریخی است که تاکنون داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه همه فرآورده‌ها از جمله بنزین و گازوئیل، گاز مایع، نفت کوره و سوخت جت در کشور به صورت مازاد برای صادرات وجود دارد، اظهار کرد: برنامه‌ریزی جدی برای صادرات این فرآورده‌ها از طریق خشکی و دریا شده‌ است.

کد خبر 381694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.