توجه به بافت سنتی ایران در اوایل جشنواره فیلم کودک

توجه به بافت سنتی ایران و لوکیشن های بکر روستایی در سال‌های اولیه جشنواره، محور توجه فیلم سازان ایرانی بود. زیرا احساس می‌کردند در بستر یک زندگی روستایی، می‌توان  روایتی ساده و صمیمی از قصه خود ارائه دهند و کودکان و نوجوانان را نیز با فرهنگ‌های متفاوت ایران آشنا کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جشنواره فیلم کودک و نوجوان در دوره چهارم و پنجم خود با اینکه باز هم در دل جشنواره فجر برگزار می‌شد اما قدرتمند تر شده بود گویا هنرمندان برای کودکان و نوجوانان قدم هایشان را مصمم تر بر می داشتند.

چهارمین جشنواره کودک و نوجوان همچنان به عنوان بخشی از جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شد؛ اما در این دوره، جوایزی به بهترین‌های بخش بین الملل تحت عنوان پروانه زرین اختصاص داده شد. در چهارمین دوره از جشنواره کودک علاوه بر فیلم‌های بلند و کوتاه، فیلم‌های میان مدت هم اجازه حضور یافتند.

 از جمله این فیلم‌های میان مدت می‌توان به «زنبق‌های وحشی» به کارگردانی ابراهیم فروزش، «نگاه دوم» ساخته جعفر پناهی، «قایق شکسته» به کارگردانی غلامرضا رمضانی و «سه چهره از یک مبصر» ساخته حسن آقا کریمی اشاره کرد.

نخستین پروانه زرین هیات داوران به نورالدین زرین کلک برای فیلم کوتاه «ابر قدرت‌ها» اختصاص یافت؛ بازیگر خردسال «مدرسه‌ای که می‌رفتیم» هم از سوی هیات داوران پروانه زرین دریافت کرد. ابوالفضل جلیلی برای فیلم «گال» پروانه زرین بهترین کارگردانی گرفت.

پروانه‌های زرین بهترین فیلم:

بهترین فیلم کوتاه انیمیشن متحرک: نوازنده ماهر ساخته ایلیا نوواک از چکسلواکی

بهترین فیلم کوتاه انیمیشن عروسکی: شکنجه اتومبیل ساخته فنرنک کاکو از مجارستان

بهترین انیمیشن بلند عروسکی: رابینسون کروزو ساخته استانیسلاو لاتال از چکسلواکی

بهترین فیلم بلند: ماهی ساخته کامبوزیا پرتو از ایران

پنجمین دوره از جشنواره کودک و نوجوان که هنوز هویت مستقلی نیافته و به عنوان بخشی از جشنواره فیلم فجر از ۱۲ لغایت  ۲۲ بهمن ماه در سال ۱۳۶۸ برگزار شد، علاوه بر بخش مسابقه بین الملل شامل بخش‌هایی تحت عنوان مروری بر فیلم‌های کودکان و نوجوانان عباس کیارستمی، ده سال سینمای کودک و نوجوان ایران، فیلم‌های لورل و هاردی، گذری به فیلمخانه کودک و نوجوان، فیلم‌های کوتاه چکسلواکی، مجارستان و بلغارستان، به یاد یون گوپسکو گوپو، خارج از مسابقه شامل فیلم‌های کوتاه ایرانی و کوتاه شوروی بود.

داوران این دوره از جشنواره عبدالله اسفندیاری، محمد علی حسین نژاد، محمدحسن حقیقی و علیرضا شجاع نوری بودند و در بخش داوران بین الملل جشنواره نیز، نام‌هایی همچون سیروس طاهباز، اونات کوتلار، اوتمار گوتمن، اسوند یوهانسن و پنتی یوهانی کیونن فیلم‌ها را ارزیابی می‌کردند.

دزد عروسک‌ها ساخته محمدرضا هنرمند، کاکلی به کارگردانی فریال بهزاد و پاتال و آرزوهای کوچک به کارگردانی مسعود کرامتی سه فیلم ایرانی راه یافته به بخش مسابقه بین الملل در این جشنواره بودند. برای نخستین بار در ایران آثار کودکان و نوجوانان در دو سینمای شهر قصه و قیام توسط منوچهر نوذری، شهلا ناظریان، جلال مقامی و رفعت هاشم پور دوبله همزمان شد.

در این دوره بسیاری از فیلم‌های ماندگار حوزه کودک از جمله شهر موش‌ها، دونده، باشو، غریبه کوچک، گلنار و در بخش ده سال سینمای کودک ایران نمایش داده شدند.

در این دوره جوایز فیلم‌ها و آثار بین الملل به چهار فیلم اهدا شد. فیلم شعبده باز جوان به کارگردانی والد بازدیکی محصول مشترک کانادا و لهستان، پروانه نقره‌ای بهترین فیلم بلند را دریافت کرد، فیلم آدمک کارتونی اثرمهرداد نعیمیان از کشور ایران پروانه نقره‌ای بهترین فیلم نقاشی متحرک را از آن خود کرد، پروانه نقره‌ای بهترین کارگردانی به شارن کارناک، کارگردان فیلم سوآمی از کشور هندوستان اهداشد و پروانه زرین ویژه هیئت داوران به فیلم تنهایی و کلوخ به کارگردانی اسماعیل براری از کشور ایران رسید.

جشنواره فیلم کودک و نوجوان پس از این دوره به عنوان جشنواره مستقل سینمایی فعالیت خود را آغاز کرد.

کد خبر 381692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.