۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱
روستاییانی محروم از کتاب!

دهاقان_ فرهنگ زیربنای توسعه هر جامعه است. تسهیل دسترسی به تجهیزات و امکانات فرهنگی مانند کتابخانه‌ها از مهمترین مؤلفه‌هایی است که متولیان فرهنگی هر جامعه تلاش می‌کنند با زمینه‌سازی برای آن، فرهنگ عمومی جامعه را ارتقاء دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان، نباید دور افتادگی بعضی مناطق مانند روستاها از مرکز شهرستان‌ها مانع دسترسی آنان به امکانات فرهنگی شود، زیرا محرومیت از امکانات فرهنگی به سرکوبی استعدادها و توانمندی‌های مردم این مناطق منجر می‌شود.

هر اندازه دسترسی مناطق مختلف به امکانات فرهنگی بیشتر باشد به همان میزان رشد و توسعه نیز در دسترس‌تر است. دهاقان از شهرستان‌هایی است که شمار فراوان روستاها و پراکندگی آن‌ها از ویژگی‌های آن محسوب می‌شود. حضور خیران و استفاده از نیروهای کارآمد در یکی از روستاهای این شهرستان باعث ایجاد تحولی بزرگ در حوزه فرهنگ این شهرستان شده است.

اما همه روستاهای دهاقان از شرایطی همانند آنچه در پوده وجود دارد برخوردار نیستند.

علیرضا ممتاز، نوجوانی که در روستای دِزج ساکن است می‌گوید: مجبورم در هفته دو یا سه بار برای تهیه کتاب‌هایی که احتیاج دارم به دهاقان بروم. این شرایط که باید برای تهیه کتاب مجبور باشیم این همه راه را برویم و برگردیم و معطل شویم سخت است.

فاطمه گودرزی، جوانی است که در روستای همگین سکونت دارد، او درباره مشکلات تهیه کتاب می‌گوید: برخورد مسئولان کتابخانه دهاقان خیلی خوب است و وقتی متوجه می‌شوند کسی از روستا می‌آید به خوبی راهنمایی می‌کنند، اما باید خودمان در روستا کتابخانه داشته باشیم. من لیسانس جامعه‌شناسی دارم و دوست دارم در رشته تخصصی خودم مطالعه کنم، اما طی کردن فاصله همگین تا دهاقان برای تهیه کتاب واقعا سخت و وقت‌گیر است.

۱۰ روستا بدون کتاب

زیبا وفادار، رییس اداره کتابخانه‌های عمومی دهاقان در گفت وگو با خبرنگار ایمنا از نبود کتابخانه های عمومی در روستاهای این شهرستان خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: تنها در روستاهای قمبوان یک کتابخانه نهادی و در پوده یک کتابخانه مشارکتی فعال است و ۱۰ روستای دیگر از کتابخانه عمومی محروم هستند.

وی با بیان اینکه در کتابخانه‌های نهادی تأمین تجهیزات، پرداخت قبوض و انجام امور عمرانی با اداره‌کل کتابخانه‌ها است، تصریح می‌کند: تامین نیرو و انجام امور اداری بر عهده متصدی و کتابدار است.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی دهاقان ادامه داد: کتابخانه گنجینه بهار پوده یک نیروی شیفت دارد و با این وجود در چند سال گذشته توانسته از نظر تشویق و گرایش روستاییان به عضویت و مطالعه کتاب به عنوان یکی از ۱۰ کتابخانه برتر در طرح روستاهای دوستدار کتاب کشور معرفی شود.

وفاداری با بیان اینکه دهیاران در ایجاد کتابخانه‌های عمومی همکاری ندارند و هیچ قدمی برنمی‌دارند، خاطرنشان می‌کند: متاسفانه نبود کتابخانه‌های عمومی باعث مراجعه روستاییان به نقاط دیگر شهرستان و حتی شهرستان‌های همجوار شده است و اگر دهیاران به اندازه کتابدار و مسئول کتابخانه گنجینه بهار روستای پوده دلسوز بودند، اکنون چند باب کتابخانه دیگر نیز در روستاها ایجاد شده بود.

وی می‌افزاید: جمعیت روستاهای قمبوان و پوده بالغ بر چهار هزار و ۸۰۰ نفر است که ۵۲۲ نفر از آن‌ها عضو کتابخانه گنجینه بهار روستای پوده هستند.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی دهاقان گفت: مبلغ عضویت در این کتابخانه ده هزار ریال است و ۱۱ هزار جلدکتاب نیز در اختیار اعضای آن قرار گرفته است.

جایی برای کتاب وکتابخانه نیست!

مریم جانقربان، دهیار روستای لاریچه از نبود مکان برای تاسیس کتابخانه عمومی در روستا گلایه‌مند است ومی گوید:در این روستا جایی برای کتاب وکتابخانه نیست.ما تعدادی کتاب در اختیار داریم اما کم است واگر بخواهیم کتابخانه عمومی نیز داشته باشیم به مکان ومشارکت نهاد کتابخانه ها نیاز است.

میلاد شاهین پور، دهیار روستای قهه نیز از نبود مکان برای احداث کتابخانه در روستا می گوید:برای این کار نیاز به مکان مستقل و بودجه است که متاسفانه باهر دومشکل به طور جد مواجه هستیم، اگر چنانچه نهاد کتابخانه های عمومی نیز مشارکت داشته باشند، ما هم مصمم به انجام کار هستیم.

وی با اشاره به اینکه روستای قهه ۹۰۰ نفر جمعیت دارد، ادامه می دهد:برای اینکه کاری در روستا انجام شود، مشارکت و همکاری همگانی لازم است وبخش خصوصی نیز باید  وارد میدان شود تا بتوانیم نبود امکانات را جبران کنیم.

بهمن سالخورده، دهیار روستای همگین نیز اظهار کرد:نبود بودجه و مکان مهم ترین مشکلات برای تاسیس کتابخانه های عمومی هستند.در سال های گذشته مکاتباتی باادارات ونهاد های مختلف انجام شد، اما نتیجه ای دربرنداشت.چنانچه بودجه ومکان برای تاسیس کتابخانه درنظر گرفته شود ما نیز مصمم به اجرای احداث خواهیم بود.

خیرین بازوان توانمند برای احداث کتابخانه درروستاها

سرهنگ رستگار، بخشدار بخش مرکزی شهرستان دهاقان در این گفت وگو اظهار می کند:نبود مکان واعتبار جهت احداث کتابخانه عمومی در روستاها باعث شده ۱۰ روستای شهرستان با مشکلاتی روبرو شوند وتنها خیران می توانند در چنین شرایطی وارد میدان شوند و در واقع به عنوان بازوان توانمند برای نهضت مطالعه پیشگام باشند.

وی با اعلام آمادگی برای احداث کتابخانه های عمومی در روستاها، می گوید: باید جایی برای احداث در نظر گرفته شود و دهیاران با مشارکت خیران و نهاد کتابخانه ها در تامین مکان، اعتبار، الزامات و...فعالیت بیشتری داشته باشند.

کد خبر 381690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.