توسعه گردشگری، اقتصاد شهری و روستایی را بهبود می‌بخشد

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان گفت: گردشگران داخلی و خارجی با اقامت در اقامتگاه های بوم گردی درآمد و اشتغال پایدار را رقم زده اند که ثمره آن تحول اقتصادی بوده است، از طرفی طبیعت گردی نیز از جمله مسایلی بوده که در حوزه گردشگری بسیار تاثیرگذار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، علی اصغر ذاکری هرندی، در آیین تکریم و معارفه شهردار باغبادران با بیان اینکه با توجه به سیاست های دولت تدبیر و امید به حوزه گردشگری، استان اصفهان نگاه ویژه ای به شهر باغبادران دارد، اظهار کرد: در سال ۲۰۱۲ در کنفرانس سازمان ملل متحد مصوبه ای گذرانده شده که صنعت گردشگری را به عنوان صنعتی پیونده دهنده سه رکن اصلی اقصاد، محیط زیست و فرهنگ در جامعه به دنیا معرفی کرد.

وی افزود: این سه رکن اصلی می توانند پویایی، امید به آینده، نشاط اجتماعی و امیدواری به زندگی را افزایش دهد.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان تصریح کرد: در سندی که در سال ۲۰۱۲ در سازمان ملل متحد مصوب شد در ماده ۱۳۰ و ۱۳۱ این مصوبه صنعت گردشگری را با سه رویکرد اصلی که می تواند پویایی و اقتصاد شهر،شادابی و حفظ نشاط در مردم و حفظ محیط زیست و رونق اقتصادی را به همراه داشته باشد تدوین شده است.

وی ادامه داد: اولین مسئله ای که در این سند مورد توجه قرار گرفته است، توسعه همه جانبه بوده، توسعه ای  که در قالب این سند می تواند شهرهایی همچون باغبادران، قمصر، کاشان و کلانشهر اصفهان را از لحاظ اقتصادی، محیط زیستی، اجتماعی ، فرهنگی و مهمتر از همه رونق اقتصادی و پویایی مردم متحول کند.

ذاکری هرندی اضافه کرد: نگاه مثبت اقتصادی برای مردم منطقه و همچنین تحولات اجتماعی و فرهنگی با پیوست فرهنگی و حفظ فرهنگ بومی منطقه از دیگر محورهایی است که در این سند مورد توجه قرار گرفته است.

وی گردشگری را فرآیندی اثرگذار دانست و عنوان کرد: براسای آماری که سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۰ منتشر کرده است از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر کشور در جهان جابجا شده که دو تریلیون دلار درآمد کسب شده از سوی این گردشگران بوده است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: گردشگری فرآیندی اثرگذار و اثرپذیر بوده و این مهم به علت تغییر دهندگی،جابجایی فصل ها، جابجایی موقعیت گردشگری بوده که زمینه توسعه پایدار، تحول اقتصادی، جلوگیری بی رویه به کلانشهرهای کشور است.

وی افزود: بوم گردی یکی از عوامل تغییر دهندگی صنعت گردشگری به شمار می آید و در استان اصفهان منازلی بوده و هستند که جزء میراث گذشتگان ما بوده و به عنوان آثار ارزشمند کهن این استان به شمار می آیند و براساس سند تدوین شده در سازمان ملل در قالب بوم گردی مورد توجه قرار گرفته اند.

ذاکری هرندی تصریح کرد: گردشگران داخلی و خارجی با اقامت در اقامتگاه های بوم گردی درآمد و اشتغال پایدار را رقم زده اند که ثمره آن تحول اقتصادی بوده است، از طرفی طبیعت گردی نیز از جمله مسایلی بوده که در حوزه گردشگری بسیار تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: طبیعت نیازمند هزینه و تغییر نبوده و خداوند متعال آن را به انسان هدیه داده است و باید گفت در استان اصفهان شهری وجود دارد که شهرداری آن حدود یکسال است به حوزه گردشگری ورود پیدا کرده و ازتپه های شنی ماهور واقع در این شهر برای جذب گردشگر استفاده کرده و روزانه ۱۵۰ گردشگر را پذیرا بوده و این مهم رونق اقتصادی را برای شهر رقم زده است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان روستاهای استان اصفهان را سند هویت این استان دانست و اضافه کرد: گردشگری روستایی و کشاورزی از دیگر حوزه های گردشگری به شمار می آیند که زمینه بسیاری مناسبی را برای جذب گردشگر دارند که توجه به آن می تواند مهاجرت معکوس و رونق اقتصادی روستایی را رقم بزند.

وی عنوان کرد: یک گردشگر راضی ۱۹ گردشگر را با خود همراه خواهد کرد و بلعکس یک گردشگر ناراضی ۱۹ گردشگر را از محل مورد نظر دور خواهد کرد برهمین اساس باید به مسئله انتفاع عادلانه بین افراد توجه جدی داشت.

ذاکری با طرح این سوال که سهم شهر باغبادران به عنوان شهر پایلوت گردشگری استان اصفهان و کشور از سند ۲۰۱۲ به چه میزان بوده است؛ گفت: امروز ما به عنوان مسئولان باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا شهر باغبادران توانسته است از سند ۲۰۱۲ سازمان ملل استفاده کرده و فرصت تعالی را در این شهر رقم بزند یا خیر برهمین اساس باید گفت در سال های گذشته شهرداری تحولات بسیار خوبی را در حوزه گردشگری رقم زده است و حدود ۴۲ سند در خصوص سرمایه گذاری بخش خصوصی پرده برداری شده است که نشان می دهد زمینه سرمایه گذاری در حوزه گردشگری در باغبادران و انتفاع عادلانه بین افراد به خوبی مهیا شده است.

وی متذکر شد: باغبادران دارای مردمی فهیم، میهمان نواز، طبیعتی زیبا و... است، اما باید علت تاخیر در رسیدن به تعالی اقتصادی در این شهر را مورد بررسی قرار دهیم برهمین اساس باید سوال کرد آیا پتانسیل های مورد نیاز حوزه گردشگری در شهر هیا شده و یا اینکه آیا خدمات ارایه شده در شهر دارای استاندارهای لازم برای جذب گردشگر بوده  است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان یادآور شد: امروز باید از خود سوال کنیم آیا بجز ساخت برخی ویلاها که بهره آن شامل حال برخی افراد خاص می شود و پایگاه موقتی برای سکونت موقت در ایام تعطیلات است اقدامات تاثیرگذاری انجام شده است که بتوان باغبادران را به عنوان قطب گردشگری استان اصفهان و کشور معرفی کرد.

وی افزود: پاسخ به این سوالات و تبدیل شهر باغبادران به قطب گردشگری نیازمند تعامل، همفکری و همراهی و اعتماد مردم به شهرداری و همچنین نگاه مثبت شهرداری به مردم و سرمایه گذار است.

به گزارش ایمنا، در این آیین از زحمات اردشیر محمدی تقدیر و حجت الله امینی به عنوان شهردار جدید باغبادران معرفی شد.

کد خبر 381671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.