تنش میان ویکی پدیا، فیسبوک و توییتر

یکی از بنیانگذاران شرکت ویکی پدیا در آخرین اظهاراتش گفته شبکه های اجتماعی همچون فیسبوک و توییتر از قدرت خود سواستفاده کرده و حریم خصوصی کاربران را رعایت نمی کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا لَری سَنگِر (Larry Sanger) که در سال ۲۰۰۱ دانشنامه‌ آزاد ویکی‌پدیا را بنیان نهاد، از چگونگی تحول اینترنت در دو دهه‌ گذشته خوشحال نیست. او این هفته در مصاحبه‌ای با CNBC درباره‌ اینترنت امروزی گفت «اگر بخواهم واقعیت را بگویم، مخوف است.»

بزرگ‌ترین شکایت او از شبکه‌های اجتماعی، به‌ویژه فیسبوک و توییتر است. او می‌گوید این شرکت‌ها برای منفعت خود و به بهای نقض وسیع امنیت و حریم خصوصی، از اطلاعات شخصی کاربران استفاده می‌کنند.

به گفته سنگر «آن‌ها می‌توانند تجربه‌های شما را شکل دهند و آنچه می‌بینید کنترل کنند. وقتی آن را دیدید، شما و آنچه دیده‌اید، به بخشی از ماشین آن‌ها تبدیل خواهید شد.»

سَنگِر در این هفته کمپین اعتصابی درباره‌ شبکه‌های اجتماعی را آغاز کرده تا توجه‌ها را به این موضوع جلب کند. او در متنی با عنوان «اعلامیه‌ استقلال دیجیتال» که در وبلاگ خودش منتشر کرده، گفته است که «تقریبا همه‌ امپراتوری‌های دیجیتال» باید با شبکه‌های غیرمتمرکز متعلق به اشخاص مستقل جایگزینی شود. تا امروز،  بیش از ۲۴۰۰ نفر این اعلامیه را امضا کرده‌اند.

بنیان‌گذار ویکی‌پدیا که در حال حاضر مدیر ارشد فناوری اطلاعات شبکه‌ دایرةالمعارف بلاک‌چین، موسوم به اِوِری‌پدیا (Everipedia) است، اولین فرد پیش‌گام در اینترنت نیست که به سلطه‌ غول‌های تکنولوژی حمله کرده‌ است. 

تیم برنرز لی (Tim Berners-Lee)، بنیان‌گذار شبکه‌ جهانی اینترنت، هم اخیرا «قراردادی برای شبکه» منتشر کرده و در آن عنوان کرده است که شرکت‌ها باید تلاش بیشتری برای حفظ حریم خصوصی کاربران و اطلاعات آن‌ها کنند.

کد خبر 381669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.