در مجلس دهم صدای تندروها کمتر شنیده شد

رییس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات کشور گفت: مردم ایران دیگر توان هزینه دادن برای افراد بی شناسنامه سیاسی و فرصت طلبان را ندارند.

مهدی مقدری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون تاثیرات تغییر رویکرد برخی از افراد لیست امید بر سرمایه اجتماعی انتخابات  ۹۸ اظهار کرد: نکته نخست همین است که در تاریخ معاصر کشور آشکارا برخی نمایندگان ملت در مجلس و شوراها و دولت، معنا و قدرت سرمایه اجتماعی را نمی‌فهمند. از همین رو، نمی‌توانند ارزیابی درستی از نابودی سرمایه اجتماعی و به دنبال آن بی اعتمادی مردم نسبت به خودشان، عملکردشان و ماهیت نظام و کشوری که آنها نمایندگی‌اش را برعهده دارند، متصور باشند. این دسته از کارگزاران مملکت، درک نکرده‌اند که رفتار آنها مدام زیر نظر نخبگان، کنش‌گران و حتی مردم عادی رصد و نظارت می‌شود و آنچه امروزه در کاهش اعتماد عمومی جامعه شاهدیم، نتیجه چنین رفتارهایی ست و چه بسا برای اعتمادسازی مجدد در جامعه سال‌های درازی را باید بپیماییم.

دبیرکل سازمان عدالت و آزادی ایران ادامه داد: اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم در سال ۹۴ هدفشان مجلسی با تندروهای کمتر بود، می‌توان گفت در این هدف پیروزی قابل قبولی داشتند و قطعاً در مجلس دهم صدای تندروها کمتر شنیده شد. در هنگام لیست بستن در آن مجلس، هدف لیستی با اصلاح‌طلبان واقعی که با احزاب و نهادهای اصلاح‌طلب پشتیبانی شوند نبود؛ چراکه اصولاً نظارت استصوابی شورای نگهبان مجال حضور و تایید صلاحیت چنین نیروهایی را نداد و ناچار از میان چهره‌های میانه‌رو و حتی اصولگرایانِ میانه در لیست امید حضور داشتند. از این رو، نمی‌توان انتظار نظارت دائمی احزاب و نهادهای اصلاح‌طلب بر رفتار چنین نمایندگانی را تضمین کرد که در هنگام انتخاب هیئت رییسه‌ و یا فلان طرح و لایحه چه خواهند کرد! این موضوع هر چند برای لیست اصلاح‌طلبان آفت و آسیب است، اما در مجلس دهم از آن ناگزیر بودیم تا به هدف اصلی که در واقع  مجلسی با تندروهای کمتر بود را به دست آوریم. البته فراموش نکنیم در مناسبات سیاسی ائتلاف در کشورهای توسعه یافته نیز چنین پدیده‌هایی ظاهر می‌شود و این یکی از ویژگی‌های لیست‌ها و انتخابات ائتلافی است.

وی افزود: نمایندگان حزبی و چهره‌های شناخته شده اصلاح‌طلب در این مجلس همواره در چارچوب رفتار فراکسیونی اصلاح‌طلبان حضور داشتند و کمتر گریز از مرکز نشان دادند، اما نکته دیگر این است که قطعاً رفتارهای محافظه‌کارانه، فرصت‌طلبانه و خارج از پایبندی به مرام فراکسیونی در هر طیفی که رخ دهد قطعاً بدنه نیروهای حامی و مردم به آن واکنش منفی نشان خواهند داد.

مقدری تاکید کرد: من تردید ندارم چنین نمایندگانی در یک انتخابات با مشارکت قابل قبول، رای ملت را نخواهند داشت و مردم از پشت کردن آنها به خواسته‌ها و مرام فکری‌شان انتقام خواهند گرفت.نمایندگان تازه به دوران رسیده دست کم زیر نظر بدنه حامی جناحی خود بوده و حداقل‌های رقابت در دور بعدی انتخابات و قرار گرفتن در لیست اصلاح‌طلبان را کسب نخواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: عصبانیت و خشم نیروهای جوان و حزبی و درد آشنا به این نوع رفتار، در شبکه‌های مجازی و نشست‌های تشکیلاتی در بالاترین سطح خود در دو دهه اخیر است و تردیدی وجود ندارد که فرصت‌طلبانی که در لیست‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان قرار گرفتند و امروز به مردم و احزاب و جناح خویش پاسخگو نیستند، در بزنگاه بعدی انتخاب پس زده خواهند شد و سیلی سختی می‌خورند. یکی از رفتارهای واکنشی به این فرصت طلبان، عدم حمایت در لیست و عدم حضور در ستادهای انتخابی و سرد شدن تنور انتخاباتی آنهاست که قدرت رقابت با حریف را از آنها گرفته و انتخابات سردی را دامن می‌زند که نتیجه رفتار فرصت‌طلبانه آنهاست.

شخصا به عنوان یک نیروی حزبی و منتخب مردم، دیگر در چنین انتخاباتی که ناچار باشم یک چهره تازه از راه رسیده، ناشناخته و بی شناسنامه سیاسی را برگزینم، قطعاً رای به حضور این افراد در لیست و انتخابات نخواهم داد و مشارکت نمی‌کنم.

رییس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات کشور تاکید کرد: مردم ایران دیگر توان هزینه دادن برای این قبیل افراد و فرصت طلبان ندارند و باید رقابت شفاف و ایجابی باشد، نه گنگ و سلبی. دموکراسی به نیروهای وفادار، پاسخگو و شفاف حزبی نیاز دارد، نه فرصت‌طلبانی که فقط هزینه فساد، رانت و خویشاوندسالاری را به جامعه تحمیل می‌کنند.

کد خبر 381656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.