خیابانی برای تجلی تاریخ و زندگی

خیابان نوسکی، خیابان اصلی سن پترزبورگ است که یکی از پر زرق‌ و برق‌ترین و معروف ‌ترین خیابان‌های روسیه است؛ این خیابان از اداره نیروی دریایی به سمت اداره راه‌ آهن آغاز و به صومعه الکساندر ختم می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در امتداد خیابان نوسکی، تعدادی از باشکوه ‌ترین ساختمان‌های سن پترزبورگ، کلیسای جامع کازان، کتابخانه دام کینیگی و بسیاری از کلیساها و مکانهای مذهبی مختلف واقع ‌شده‌ اند. همه طبقات اجتماعی، فرهنگی و همه گروه‌های سنی با سلایق مختلف می‌توانند از امکانات این خیابان بهره ببرند.

برخی ساختمان‌های این خیابان دارای قدمت زیاد است و چنان در همه اعصار تاریخی سن پترزبورگ اهمیت داشته است که پیاده‌روی در این خیابان و نظاره کردن آن‌ها مانند قدم زدن در طول تاریخ است؛  خیابان نوسکی به دستور پیتر یکم،  در اواسط قرن هجدهم میلادی ساخته شد و طول آن حدود چهار کیلومتر است.

نام این شاهراه اصلی سن پترزبورگ، در طول تاریخ بارها تغییر کرده است و نامگذاری کنونی آن به پاسداشت الکساندر "نوسکی" می‌باشد. نوسکی در قرن ۱۳ میلادی با شکست دادن نیروهای اشغالگر آلمانی و سوئدی، تبدیل به یک قهرمان ملی شد و در انتهای این خیابان، یک کلیسا نیز به افتخار او ساخته شده است.

این خیابان در ۲۴ ساعت شبانه ‌روز فعال و پر کار است زیرا غالب مغازه‌ها، شرکت‌ها، رستوران ‌ها و کافه‌های مورد نیاز زندگی روزمره اهالی سن پترزبورگ در آن واقع است؛ در اواسط قرن هجدهم کاخ‌های لوکس زیادی به سبک باروک در این شهر ساخته شد که از میان آن‌ها می‌توان کاخ آنچیکوف را نام برد. امروزه خیابان نوسکی سن پترزبورگ در واقع تجسم یک شهر مدرن است و همه اِلمان‌های مدرنیته را دارد.

هر چند به نظر می‌رسد اصلی‌ترین تفریحات در این خیابان خرید و صرف غذاست،  اما ساختمان‌های مهم و قابل توجهی هم در مسیر وجود دارد که باید ایستاد و نظاره کرد، این بناها از فاصله اداره نیروی دریایی تا پل «آنیشکف» بیشتر دیده می‌شوند.

اگر از اداره نیروی دریایی شروع کنید، نخستین ساختمان ارزشمند این مسیر سینمای «باریکادا» خواهد بود که به خاطر ردیف ستون‌های ورودی‌اش به «خانه ستون‌ها» نیز شناخته می‌شود؛ بعد از کانال «مویْکا»، کاخ «استروگانف»، یک سازه سفید-صورتی معماری باروکی دیده می‌شود که در سال ۱۷۶۰ ساخته شده است. معمار این بنا «راسترلی» ایتالیایی بود که نقش مؤثری در ساخت بناهای مهم سن پترزبورگ داشته است. بنای باشکوه و ارزشمند دیگر، کلیسای جامع «کازان» است،  این بنای نیم دایره‌ای ۹۶ ستون عظیم دارد و یک کلیسای ارتدوکسی است که زمانی موزه دین و بی‌خدایی بود. اگر به سمت شرق ادامه دهید با دو کلیسای دیگر هم روبه‌رو می‌شوید که یکی کلیسای کاترین مقدس و دیگری کلیسای ارمنی، یک بنای سفید و آبی ساخت سال ۱۷۸۰ است.

از خیابان نوسکی سن پترزبورگ برای برگزاری مراسم‌ها و جشن‌ها هم استفاده می‌شود. بسیاری از رویدادها در این مکان برگزار می‌شود. بسیاری رژه ها و پیاده‌روی‌های نظامی و دولتی به همراه پیاده‌روی‌ها و دوچرخه‌سواری در این مکان اجرا می‌شود.

دوچرخه‌سواران سن پترزبورگی سه بار در سال در این خیابان مراسم برگزار می‌کنند. یک بار در سال نو، یک بار به مناسبت روز پیروزی (۹ ماه می) و یک بار هم در روز تاسیس سن پترزبورگ (۲۷ ام ماه می) مراسم دارند. در این روزها، این خیابان طویل از بخش رودخانه فونتانکا تا میدان کاخ بسته می‌شود. هیچ وسیله نقلیه‌ای اجازه ورود به این قسمت را ندارد و جشن و پایکوبی در آن برقرار است.

اگرچه این خیابان محدود به تردد عابران پیاده نمی‌شود اما برای درک بهتر ظرافت، زیبایی و گذر تاریخ و لمس سبک زندگی، پیاده‌روی بهترین راه گردش در این خیابان است.

کد خبر 381636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.