شفاف‌سازی میزان آلاینده‌های اصفهان/حق‌آبه گاوخونی را از دستگاه قضا بخواهید

لزوم شفاف‌سازی در حوزه میزان آلاینده‌های هوای اصفهان، حق آبه‌های زیستی محیطی به ویژه حق آبه تالاب گاوخونی از دستگاه قضایی و لزوم جذب منابع ملی برای رفع مشکلات آلایندگی‌های زیست محیطی مهم‌ترین خواسته‌های اعضای شورای شهر اصفهان از مدیرکل حفاظت محیط زیست بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایرج حشمتی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان به منظور امضای سند همکاری فعالیت‌های محیط زیستی مهمان هشتاد و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر بود.

فتح‌الله معین، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این بخش به دغدغه اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان در پنج دوره در حوزه محیط زیست اشاره کرد و گفت: شورای شهر همواره دغدغه محیط زیستی داشته و در هیچ دوره‌ای در این زمینه کوتاهی نکرده است.

وی با بیان اینکه باید توجه داشت که هر آنچه را که خودمان می‌کاریم در آینده درو خواهیم کرد، ادامه داد: اگر از محیط زیست حفاظت نکنیم درآینده مورد قضاوت قرار خواهیم گرفت و آیندگان از ما راضی نخواهند بود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن قدردانی از رئیس کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان برای پیگیری مسایل محیط زیستی در شهر و تدوین و تنظیم این تفاهمنامه گفت: این تفاهمنامه در قالب لایحه دو فوریتی به شورای شهر ارسال شده است و ما این موضوع را با درکی که از محیط داریم مصوب خواهیم کرد.

باید از شفاف‌سازی استقبال و از پنهان کاری بپرهیزیم

همچنین علیرضا نصر اصفهانی، نائب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه همه باید به داد شهر و مردم برسیم، اضافه کرد: اگر امروز قصور و کوتاهی کنیم شاید آیندگان ما را نبخشند.

وی با بیان اینکه در حوزه پایش وضعیت آلاینده‌های زیست محیطی در اصفهان پژوهش‌هایی را با همکاری دانشگاه اصفهان در دستور کار داریم، ادامه داد: باید توجه داشت که برخی سازمان‌های ذی ربط در خصوص ارائه اطلاعات به دانشگاه همکاری لازم را نداشتند و محیط زیست باید تذکرات لازم را به این سازمان‌ها بدهد.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان همچنین به فعالیت ۱۱ پایگاه سنجش آلودگی هوا در اصفهان اشاره کرد و افزود: این پایگاه‌ها با هزینه میلیاردی از سوی شهرداری اصفهان راه‌اندازی شده است و این در حالی است که این ایستگاه‌ها اجازه ارائه اطلاعات به شهروندان ندارند.

وی اضافه کرد: باید از شفاف‌سازی استقبال و از پنهان کاری بپرهیزیم، هنوز متوجه نیستیم چرا برای انتشار واقعیت‌های آلودگی هوا مانع وجود دارد و باید این مشکل برطرف شود.

شکایات حوزه محیط زیست مورد توجه قرار گیرد

همچنین کوروش خسروی، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه طی سال‌های اخیر سوء مدیریت و تصمیمات اشتباه منجر به آسیب دیدن محیط زیست اصفهان شده است، اظهار کرد: آیا محیط زیست نمی‌تواند مانع توسعه و فعالیت این صنایع شود؟

وی تاکید کرد: کسی که جایگاه مدیریتی را احراز می کند، ممکن است روزی مورد بازخواست قرار گیرد. تصمیمات در حوزه زیست محیطی بسیار مهم است و باید هر گونه شکایت در این خصوص مورد توجه باشد.

حق‌آبه شهرداری و تالاب گاوخونی تامین شود

مهدی مزروعی، سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این خصوص با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست باید نسبت به تامین حق‌آبه‌های زیست محیطی پیگیری لازم را داشته باشد، گفت: باید توجه داشت که با توجه به حجم ۸۴۰ میلیون متر مکعبی آب پشت سد زاینده رود به راحتی می‌توان حق آبه شهرداری و همچنین تالاب گاوخونی را تامین کرد.

وی تصریح کرد: نباید از هیچ اقدام حقوقی و مدیریتی برای تامین حق آبه‌ها ابا کرد،  اگر کاری نکردیم اشتباه بوده است، صاحب حق باید به قانون و دستگاه قضا پناه ببرد.

ضرورت حذف پلاستیک در اصفهان

همچنین فریده روشن، رئیس کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای  اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در برخی موارد حسرت کارهای نکرده در گذشته را می‌خوریم، اظهار کرد: در زمان باقی مانده نباید از هر کوششی دریغ کنیم.

وی ادامه داد: حذف پلاستیک از ضروری ترین اقداماتی است که باید در استان اصفهان انجام شود چرا که آلودگی‌های ایجاد شده ناشی از وجود این عناصر برای محیط زیست بسیار خطرناک است.

رئیس کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای شهر اصفهان با بیان اینکه مدیریت شهری در بازارهای کوثر کیسه های پارچه ای را جایگزین پلاستیک کرده‌اند که اقدام مناسبی است، اضافه کرد: ضروری است اقداماتی در خصوص هم افزایی همه ارگان‌ها برای حذف پلاستیک انجام شود.

نگرانی شهروندان از آلاینده‌های هسته‌ای در اصفهان

نصیر ملت، رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه کمترین حق هر شهروند زندگی در فضای پاک و سالم و برخورداری از آب و خاک سالم است، اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین ارکان توسعه پایدار حفظ محیط زیست است، هر اندازه که به محیط زیست آسیب بزنیم از توسعه پایدار فاصله گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه باید برای هر اقدامی که در دستور کار قرار می‌دهیم نتایج زیست محیطی و انسان محوری بودن آن را در نظر بگیریم، افزود: باید از تکرار اشتباهات گذشتگان جلوگیری شود و با توجه به افزایش حجم گرد و خاک در هوای اصفهان تمهیدات لازم برای توسعه فضای سبز در شرق اصفهان اندیشیده شود.

رئیس کمیسیون امور حقوقی، اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان به نگرانی شهروندان در خصوص فعالیت نیروگاه هسته‌ای در نزدیکی اصفهان اشاره کرد و گفت: مسلم است که مسئولان در جهت افرایش رفاه حال شهروندان توجه دارند اما باید در برخی از بخش‌ها اصلاحاتی نیز انجام شود.

وی با بیان اینکه تعیین میزان آلاینده بودن هر صنعت در اصفهان امری ضروری است، افزود: باید این اطلاعات با شهروندان در میان گذاشته شود.

منابع ملی برای حل مشکل گرد و غبار جذب شود

امیر احمد زندآور، رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و فناوری اطلاعات شورای شهر اصفهان با بیان اینکه گرد و غبار موجود در هوای  اصفهان این روزها به خوبی حس می‌شود، اظهار کرد: باید برای رفع این آلایندگی‌ها از اعتبارات ملی استفاده کرد.

وی افزود: نباید از هر هزینه‌ای که جهت حفظ جان انسان‌ها مطالبه می‌شود دریغ کرد؛ شهرداری‌ها نیز بر اساس بند ۲۰ ماده ۵۵ شهرداری‌ها راهکارهای ویژه‌ای را برای کاهش آلودگی هوا ارائه دهند و در این زمینه از آموزش شهروندان باز نمانند.

گزارش از: مریم یاوری - خبرنگار ایمنا

کد خبر 381635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.