راهکارهایی برای پیشگیری از گرمازدگی/ پنج اصل مراقبت از پوست دور چشم

فرمولی طبیعی برای شادابی پوست، خام‌خواری مفید یا مضر، کمبود ویتامین نشانه یک بیماری نهفته ، پنج اصل مراقبت از پوست دور چشم و راهکارهایی برای پیشگیری از گرمازدگی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ کارشناسان سلامت معتقدند کمبود ویتامین‌ها می‌تواند تنها نشانه بیماری سلیاک باشددر بیماران بزرگسالی که دچار بیماری سلیاک نهفته هستند کمبود ویتامین‌ها می‌تواند تنها نشانه این بیماری باشد.

پزشکان اغلب در تشخیص بیماری سلیاک به دنبال علائمی شایع همچون کاهش وزن بی دلیل یا لاغری شدید هستند، اما یکی از نشانه‌های بیماری سلیاک پایین بودن سطح ویتامین‌ها و دیگر ریزمغذی‌هاست.

متخصصان موسسه پزشکی مایو کلینیک در آمریکا اظهار داشتند: افراد معمولاً پیش فرض‌هایی را در مورد بیماری سلیاک وعلائم آن دارند. آنان انتظار دارند که افراد مبتلا به این بیماری به دلیل عدم جذب مواد مغذی و بیرون‌روی، لاغر شده و کمبود ویتامین‌ها را تجربه کنند.

این درحالی است که اکنون شاهد بیمارانی هستیم که دچار کاهش وزن نیستند و تعدادی از آنان کاملاً اضافه وزن دارند اما همچنان از کمبود ریزمغذی‌ها رنج می‌برند. در حالیکه آنان کالری از دست نمی‌دهند مواد مغذی ضروری را نیز جذب نمی‌کنند.

به گفته محققان، پزشکان باید به دنبال بررسی کاهش سطح برخی انواع ریز مغذی‌ها به خصوص آهن، ویتامین دی و روی باشند. برخی از بیماران به دلیل نداشتن انرژی حین ورزش کردن یا فعالیت‌های روزانه به پزشک مراجعه می‌کنند. این شرایط می‌تواند ناشی از کمبود آهن به دلیل بیماری سلیاک نهفته باشد. این دسته از بیماران به علائمی همچون اسهال و درد شکم مبتلا نیستند اما به دلیل آسیب دیدگی روده‌ها جذب آهن ندارند.

اولین بررسی در تشخیص سلیاک انجام آزمایش خون است در صورتیکه جواب آزمایش مثبت باشد لازم است بیمار به متخصص گوارش مراجعه کند.

 به گفته کارشناسان حدود ۵۰ درصد از بزرگسالان مبتلا به سلیاک بیماری‌شان تشخیص داده نمی‌شود زیرا دچار کاهش وزن نیستند و دیگر علائم این بیماری در آنان مشاهده نمی‌شود.

فرمولی طبیعی برای شادابی پوست

چین و چروک و خستگی پوست یکی از عارضه‌های شایع است که می‌توان آن را با یک ویتامین دوست دار پوست درمان کرد. این روزها، محصولات بسیار زیادی در بازار برای زیبایی پوست عرضه می‌شوند و برخی نیز ترجیح می‌دهند از فرمول‌های طبیعی استفاده کنند تا کمتر گرفتار عوارض مواد شیمیایی شوند، مواد مغذی بسیاری هستند که متخصصان پوست در محصولات آرایشی بهداشتی برای زیبایی پوست استفاده می‌کنند و ویتامین E یکی از محبوب‌ترین موادی است که در محصولات زیبایی و آرایشی پوست به کار می‌رود.

ویتامین E یک آنتی اکسیدان مهم برای پوست است که در منابع غذایی متعددی از جمله بادام، بادام زمینی، آووکادو، دانه آفتابگردان، اسفناج و روغن گندم به وفور یافت می‌شود.

ویتامین E از مواد مغذی است که از تمام بافت‌های بدن محافظت می‌کند و در رشد سلول‌های اصلی پوست موثر است و به همین دلیل در زیبایی پوست نقش ویژه‌ای دارد.

باید توجه داشته باشید که رادیکال‌های آزاد، مولکول‌های بسیار مخربی هستند که می‌توانند به پوست شما آسیب برسانند و منجر به پیری زودرس و بروز خطوط ظریف، چین و چروک و ناهمواری در بافت پوست شود.

به گفته جرمی ای. برور، متخصص پوست در نیویورک، ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان، می‌تواند به مبارزه با رادیکال‌های آزاد که روزمره بر اثر اشعه UV و آلودگی شکل می‌گیرند، کمک کند.
همچنین ویتامین E از پوست در برابر آسیب‌های احتمالی ناشی از اشعه UV مضر خورشید محافظت کند.

از طرفی ویتامین E دارای اثر نرم کنندگی وخنک کنندگی پوست است و می‌تواند خطوط و چین و چروک‌های پوست را به حداقل برساند، اما لزوما نشانه‌های پیری را معکوس نمی‌کند.

از آنجایی که ویتامین E محلول در چربی است، هنگامی که به صورت موضعی استفاده می‌شود، بیشتر با نفوذ به لایه‌های عمقی پوست به آبرسانی پوست کمک می‌کند.

مکمل یا موادغذایی حاوی ویتامین E ممکن است اثر فوری ضد چروک نداشته باشند، اما مطالعات نشان داده است که به بهبود چین و چروک، استحکام پوست و تغییر رنگ آن کمک می‌کند.

ترمیم جای زخم با ویتامین E

ویتامین E دارای خواص ضد التهابی و مرطوب کنندگی است که به ترمیم زخم و عملکرد بهتر سلول‌های پوستی کمک می‌کند و به همین دلیل در ترمیم اسکارهای ناشی از زخم یا جای جوش بسیار موثر است اگر در قسمتی از پوست شما اسکار جای جوش یا زخم ایجاد شد می‌توانید مکمل ویتامین E را سوراخ کنید و ماده آن را بر روی اسکار بگذارید تا سریع‌تر درمان شود.

مصرف ویتامین E به طور موضعی دارای خواص شادابی و آبرسانی برای پوست است و از آسیب رادیکال‌های آزاد به پوست جلوگیری می‌کند البته در کنار آن استفاده از مرطوب کننده‌ها و ضد آفتاب‌ها زیبایی پوست را ٢ چندان می‌کند.

ویتامین E در رژیم غذایی شما

می‌توانید ویتامین E را از رژیم غذایی خود دریافت کنید، آجیل و مغز دانه‌ها سرشار از ویتامین E، A، B، اسیدهای چرب امگا ۳، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها هستند افزون بر این‌ها روغن زیتون نیز یکی دیگر از منابع عالی ویتامین E است.

خام‌خواری، مفید یا مضر

کارشناسان تغذیه معتقدند هرچند خام‌خواری در برخی از مواد غذایی فوایدی به همراه دارد، اما نمی‌توان این موضوع را به همه مواد غذایی تعمیم داد، همچنین نباید رژیم غذایی خام‌خواری را به طور مطلق انتخاب کرد.

انسان‌ها برای حفظ و یا بازگرداندن سلامت بدن خود از رژیم‌های مختلف غذایی استفاده می‌کنند که گیاه‌خواری و خام‌خواری دو نوع از این رژیم‌ها است، البته این روش فقط به دوران ما بر نمی‌گردد بلکه ابوریحان بیرونی نیز از آن نام برده است.

درگاه شمار ایرانی ۱۵ تیر برابر با «جشن خام‌خواری» است یا به روایت ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه، «عمس» یا «غفس» یا «خواره»، جشنی از جشن‌های سُغد باستان بوده و از مراسم این جشن، دوری گزیدن از خوراک حیوانی و پختنی‌ها بوده است.

البته خام‌خواری در برخی از مواد غذایی مانند میوه‌ها، سبزیجات، مغزها و دانه‌ها بسیار مفید است و این کار می‌تواند سلامتی افراد را به همراه داشته باشد اما مصرف برخی از اقلام مواد غذایی به صورت خام توصیه نمی‌شود.

کارشناسان تغذیه اعلام کردند خام‌خواری رژیم غذایی سختی است و هیچکس در طولانی مدت نتواسته آنرا ادامه دهد تا عوارض آن به صورت دقیق مشخص شود، به همین دلیل تاکنون مطالعه‌ای در این مورد انجام نگرفته تا براساس آن مشخص شود که این کار در بلند مدت بدون ضرر است.

سیدضیاء الدین مظهری، متخصص تغذیه روز شنبه در این‌باره اظهار کرد: طبع انسان طوری است که برخی از غذاها را باید به صورت خام و برخی دیگر را به صورت پخته مصرف کند.

وی با اشاره به اینکه خام‌خواری برای برخی از گروه‌های خاص توصیه نمی‌شود، افزود: در مواردی که خام‌خواری سبب شود تا ترکیباب اصلی مواد غذایی گیاهی و حیوانی به مصرف کننده برسد، بسیار مطلوب خواهد بود در مواردی عواملی مانند حرارت، دود یا اکسیژن خاصیت مواد غذایی را از بین می‌برند که در این مورد خام خواری مفید است.

مظهری تصریح کرد:: مصرف خام برخی از غذاها به دلیل آلودگی‌های میکروبی و ویروسی، بسیار مضر بوده و باید به شدت از آنها پرهیز کرد. به عنوان مثال هرچند شیر یک ماده غذایی بسیار مفید است اما خام‌خواری آن ممکن است فرد را به ویرویس تب مالت مبتلا کند، لذا نباید در اینگونه موارد خام‌خواری صورت گیرد.

خام گیاه خواری مطلق اصلاً توصیه نمی‌شود

گلبن سهراب، متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه خام گیاه‌خواری مطلق اصلاً توصیه نمی‌شود، اظهار کرد: خام گیاه‌خواری نمی‌تواند به صورت کامل نیازهای تغذیه‌ای افراد را برآورده کند، در واقع دستگاه گوارش طوری طراحی شده که برخی مواد غذایی باید پخته مصرف شود.

وی افزود: در برخی موارد مانند میوه‌ها، سبزیجات و مغزها لازم است به صورت خام مصرف شوند و این‌گونه خام خواری‌ها باید در رژیم غذایی ما در نظر گرفته شود.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: ایرانی‌ها در رژیم غذایی خود، غذا را بیش از حد حرارت می‌دهند که این کار می‌تواند ارزش غذایی را پایین آورده و به انسان صدماتی وارد کند که باید از این کار خودداری شود.

وی به معایب رژیم طولانی مدت خام گیاه‌خواری اشاره کرد و گفت: خام گیاه‌خواری مطلق فرد را دچار آسیب‌هایی می‌کند، کسانی که خام گیاه خوارند دچار کمبود ویتامین b۱۲ هستند و معمولاً آنان با کمبود برخی ریزمغذی‌ها نیز روبرو می‌شوند.

سهراب با تاکید بر اینکه نباید به سمت گیاه خواری مطلق برویم تصریح کرد: گیاه‌خواری مطلق انسان را دچار کمبود یک سری از مواد مغذی می‌کند
.

 برای رهایی از گرما زدگی چه کنیم؟

گرمازدگی یکی از بیماری های شایع فصل تابستان است که با گرمی هوا عجین شده است و افراد زیادی بدون رعایت نکاتی به آن مبتلا می شوند.

گرمای هوا در تابستان از دیرباز تاکنون رکورد شکن بوده است، شاید شما هم جز افرادی هستید که ساعت زیادی را در آفتاب سپری کنید و ممکن است به شایع‌ترین بیماری فصل تابستان که گرمازدگی است، مبتلا شوید.

گرمازدگی یکی از بیماری‌های شایع در فصل تابستان است که تعداد زیادی به آن مبتلا می‌شوند، بنابراین بهتر است با رعایت راهکارهایی و دانستن علائم آن از این بیماری نجات پیدا کنید. هنگامیکه دمای درون بدن به حدود چهل درجه سانتی گراد رسد و بدن توانایی در دفع گرما نداشته باشد، فرد مبتلا به گرمازدگی می‌شود.

گرمازدگی در صورتی که به آن توجه نشود می‌تواند بسیار خطرناک باشد و اندام‌های اصلی بدن را تخریب کند همچنین گرمازدگی ممکن است به علت افزایش شدید گرمای بدن بر اثر تحرک در محیط‌های گرم و مربوط با انجام فعالیت‌های بدنی تشدید شود.

گرمازدگی به دو نوع فعالیتی و کلاسیک تقسیم می‌شود، فرم کلاسیک گرمازدگی بیشتر در سنین بالا و در بیماران قلبی عروقی، بیماری‌های مزمن، بیماری‌های روانی، معلولان، افراد چاق، افرادی که به هر دلیل دچار کاهش آب بدن و گرمازدگی فعالیتی در سنین پایین‌تر و به دنبال فعالیت‌ها و ورزش‌های سنگین در آب و هوای گرم (مانند کسانی که مسافت زیادی می‌دوند، بازیکنان فوتبال و…) و در شرایط کمبود آب بدن اتفاق می‌افتد.

سیده زیبا ایوبیان مدرس و کارشناس جمعیت هلال احمر در این خصوص اظهار کرد افزایش دمای مرکزی بدن، افزایش تعداد تنفس، حالت گیجی و در نهایت عدم هوشیاری از علائم شایع گرمازدگی هستند. در گرمازدگی، پوست برافروخته و حتی بی‌رنگ و رنگ پریده و گاهی تیره می‌شود و سردرد و در موارد شدیدتر گرفتگی و درد شدید عضلات، اختلال در ذهن و تکلم، پرخاشگری، خواب‌آلودگی، گیجی، کاهش و سستی عکس‌العمل تشنج و در بدترین شرایط کما و مرگ بروز می‌کند.

وی در ادامه بیان کرد: از سوی دیگر، علائمی مانند پوست خشک و داغ، تهوع یا استفراغ، سنکوپ، تشنج، اختلال ضربان قلب، افت فشارخون (به دلیل کم‌آبی بدن و اتساع عروق محیطی)، نبض ضعیف، هذیان، کاهش حجم ادرار و در موارد پیشرفته عدم هوشیاری دیده می‌شود که در صورت عدم رسیدگی به بیمار می‌تواند کشنده باشد.

مدرس و کارشناس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه این علائم در همه سنین یکسان است، اما کودکان، سالمندان، زنان باردار و افرادی که بیماری‌های جدی دارند آسیب‌پذیرتر هستند، افزود: علائم روحی و روانی گرمازدگی شامل زدن سخنان بی‌ربط، گیجی، رفتار پرخاشگر، آشفتگی و هیجان، توهم–، بی‌حالی، رخوت و بی‌حسی (واکنش‌های بدن بیش‌ازحد آرام و آهسته می‌شود) و تشنج است.

ایوبیان با تاکید به علائم گرمازدگی  گفت: ضعف و خستگی، کشیدگی و درد عضلات، استفراغ و تهوع، پوست رنگ‌پریده و چسبناک، دمای طبیعی بدن، گرفتگی عضلات، سرگیجه، ضعف و غش، ادرار زرد تیره یا نارنجی، سردرد و اسهال است.

مدرس و کارشناس جمعیت هلال احمر بابیان اقدامات اولیه برای نجات فرد گرمازده تصریح کرد: فرد گرمازده را به جای خنک منتقل کنید، لباس‌های اضافی را در بیاورید، به او مقدار زیادی آب دهید، پوست را با اسفنج یا اسپری با آب نمناک خنک کنید.

وی درباره راهکارهایی برای پیشگیری از گرمازدگی گفت:  مقدار زیادی آب خنک بنوشید بخصوص اگر در گرما ورزش می‌کنید، در روزهای بسیار گرم بین ساعت‌های ۱۱ صبح تا سه بعدازظهر حتی‌الامکان بیرون نروید، پوست خود را مرتب با آب خنک کنید، دوش آب سرد بگیرید، لباس گشاد و به رنگ روشن بپوشید.

ایوبیان با بیان اینکه درمان عوارض مرتبط با گرمازدگی بستگی به‌شدت آن دارد، بیان کرد: درمان فوری گرمازدگی-گرمازدگی یک فوریت پزشکی است. اگر دیدید کسی دچار گرمازدگی شده، فوراً یک آمبولانس خبر کنید یا هر چه سریع‌تر او را به نزدیک‌ترین بیمارستان برسانید.

وی با اشاره به اینکه اولین اقدام، کاهش هر چه سریع‌تر دمای بدن فرد است، اظهار کرد: فرارسیدن فصل تابستان و گرما ممکن است با شیوع مشکلات سلامتی بسیاری نظیر انواعی از ناراحتی‌های پوست و مو، گرمازدگی و یا آفتاب‌سوختگی همراه شود. متخصصان سلامت و بهداشت عمومی همواره تأکید دارند که با توجه به ناراحتی‌های شایع در این فصل، تغییر در رژیم غذایی و رعایت برخی از نکات بهداشتی برای حفظ سلامت بدن ضروری است.

مدرس و کارشناس جمعیت هلال احمر تصریح کرد: مردان بیش از زنان مستعد ابتلای به گرمازدگی هستند. علت این امر عرق کردن بیشتر مردان و همچنین از دست دادن سریع‌تر آب بدن است.

وی تاکید کرد: افراد مستعد گرمازدگی یعنی افراد چاق، کودکان، سالمندان، بیماران قلبی و دیابتی، فشارخونی‌ها، مبتلایان به نارسایی کلیه و برخی بیماری‌های پوستی که با اختلالات غدد عروقی مواجه‌اند و افرادی با سابقه مصرف داروهای ضد افسردگی، پارکینسون و پرفشاری خون، سعی کنند در ساعات اوج گرما (ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعد از ظهر) از منزل خارج نشوند.

واژه گرمازدگی از دیرباز تا کنون با گرمی هوا همراه بوده است و همگان گرمای هوا را عامل مهمی برای بروز گرمازدگی می‌دانند در حالیکه همانطور که گفته شد گرمای محیط تنها علت گرمازدگی نیست؛ بنابراین بهتر است افراد با رعایت نکاتی در فصل تابستان از مبتلا شدن به بیماری گرمازدگی جلوگیری کنند.

پنج اصل مراقبت از پوست دور چشم

برای مراقبت از پوست اطراف چشم نیاز به خرید کرم های گران قیمت ندارید با این که نمی توانیم انگار کنید که بسیاری از این کرم ها واقعا موثر هستند ولی تنها راه مراقبت از پوست ظریف اطراف چشم نیستند.

پوست اطراف چشم شما نازک تر از پوست صورت است و غدد سبابه برای تولید چربی ندارد بنابراین مراقبت از آن در برابر اشعه خورشید، سموم و سایر عوامل پیری ضروری تر است.

برای مراقبت از پوست اطراف چشم نیاز به خرید کرم های گران قیمت ندارید با این که نمی توانیم انگار کنید که بسیاری از این کرم ها واقعا موثر هستند ولی تنها راه مراقبت از پوست ظریف اطراف چشم نیستند.

متاسفانه در بسیاری از موارد پوست اطراف چشم علایم زودرس پیری را نشان می دهند. مشکل اینجاست که بسیاری از افراد پوست دور چشم خود را در مقابل اشعه ماورا بنفش و سایر آلودگی ها محافظت نمی کنند.

در این مقاله ما به شما روش های اساسی برای محافظت از پوست اطراف چشم را می آموزیم:

شایع ترین مشکلات اطراف چشم مثل حلقه های تیره، خطوط ظریف و جمع شدن آب و تورم زیر چشم است که خوشبختانه را روش هایی ساده و مقرون به صرفه می توانید از آن ها پیشگیری کنید.

اطمینان از هیدراتاسیون پوست دور چشم

پوست هیدراته الاستیسیته طبیعی خود را حفظ می کند بنابراین خطر چروک و ایجاد کیسه های متورم در زیر چشم کاهش پیدا میکند. اطمینان از آبرسانی مناسب یکی از بهترین راه های مراقبت از پوست اطراف چشم شماست. هنگامی که این ناحیه خشک می شود حالت انعطاف پذیر خود را از دست داده و دچار چین و چروک می شود. چون حاوی غدد سباسه نیست که به حفظ آب پوست کمک کند.

بنابراین لازم است یک مرطوب کننده خوب انتخاب کنید ترجیحا با اجزای غیر تحریک زا. مرطوب کننده ای که اطراف چشم استفاده می کنید نباید باعث ایجاد سوزش چشم شود.

همچنین می توانید از مواد طبیعی برای آبرسانی پوست زیر چشم استفاده کنید.

خیار

ترکیب روغن اسانس گل ز با روغن نارگیل

شی باتر

ژل آلوئه ورا


ماساژ دور چشم

ماساژ دور چشم می تواند از بروز بسیاری از مشکلات پیشگیری کند. ماساژ گردش خون را تحریک کرده و به کاهش کیسه های زیر چشم، حلقه های تیره و چین و چروک کمک می کند.

ماساژ چشم یک راه خوب برای تخلیه مایع اضافه جمع شده زیر چشم است.

ابتدا انگشتتان را با روغن یا کرم مرطوب کننده آغشته کنید و سپس به آارمی پوست اطراف چشم را ماساژ دهید. حدود ۲ تا ۳ دقیقه ماساژ را با فشار کم اعمال کنید اگر ماساژ را از سمت بیرون به داخل و انجام دهید موثر تر خواهد بود.

اگر زیر چشمتان کیسه های پف کرده دارید ماساژ چشم را از بیرون به داخل انجام دهید در غیر اینصورت برای کاهش و پیشگیری از چین و چروک زیر چشم باید ماساژ را از داخل به بیرون انجام دید.


خواب خوب اصلی اساسی برای مراقبت از پوست دور چشم

کمبود خواب بلافاصله روی اطراف چشم تاثیر می گذارد. در واقع زمانی که خواب کافی نداشته باشید ممکن است کیسه های زیر چشم یا حلقه های تیره زیر چشمتان ایجاد شود.

مواد مغذی مانند ویتامین C، A و E و همچنین مواد معدنی و اسیدهای چرب امگا ۳ و اسیدهای آمینه، بازسازی سلول ها را تسهیل می کنند و به حفظ طراوت پوست کمک می کنند. شما می توانید از مواد غذایی زیر برای تقویت پوست دور چشم استفاده کنید :

آجیل ها و دانه ها

میوه ها تازه و سبزیجات

گوشت کم چرب

ماهی چرب

روغن زیتون


استفاده از ضد آفتاب هر روزه برای مراقبت دور چشم

نور خورشید موجب نازک شدن پوست می شود و به ظهور لکه ها، و چین خوردگی پوست کمک می کند. یکی از عوامل موثر بر سلامت پوست قرار نگرفتن در معرض نور خورشید است.

استفاده هر روز از کرم ضد آفتاب بسیار ضروری است به خصوص در پوست ناحیه زیر چشم.

کد خبر 381621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.