۱۱۰ میلیون تومان؛ هزینه رهن امروز و خرید دیروز مسکن!

یک مشاور املاکی می‌گوید: "رهن یک خانه دو خواب ۱۰۰ متری در طبقه دوم و بدون آسانسور، حدودا ۱۱۰ میلیون تومان شده است؛ قبلا با چنین پولی می‌شد یک خانه خرید!"

به گزارش خبرنگار ایمنا، با شروع فصل جابه‌جایی‌ها، بازار مسکن بسیار داغ شده اما بیشتر از تب افزایش قیمت‌ها که فشار زیادی را بر مستاجران تحمیل کرده و و بازار خرید و فروش را به رکود کشانده است.

خوراک، پوشاک و مسکن سه نیاز اساسی مردم در سایه گرانی‌های اخیر بیشتر از یک نیاز به چالشی پر التهاب تبدیل شده است. در این میان کارگران و حداقلی بگیران بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند، مطلبی که زیاد هم تازه نیست و احتمالا همه آن را شنیده اند. قیمت‌ها در بازار مسکن رشد چشمگیری داشته و به نظر می رسد از هیچ قاعده و قانونی نیز تبعیت نمی کند، مشاهدات میدانی نیز حاکی از آن است که بیشتر قیمت‌گذاری ها بر اساس میل صاحبان املاک است. به منظور بررسی این بازار از زاویه ای نزدیک‌تر به بررسی اجمالی مسکن در منطقه یک اصفهان پرداختیم که از مناطق مرکزی و قدیمی شهر محسوب می شود.

این منطقه دارای مساحتی حدود هشت میلیون و ۱۰۰ هزار متر مربع و یا به عبارتی حدود هشت کیلومتر مربع است که در محدوده میدان جمهوری اسلامی تا میدان شهدا در ضلع شمالی، میدان شهدا تا خیابان مطهری در ضلع شرقی، خیابان مطهری تا بزرگراه شهید خرازی در ضلع جنوبی و بزرگراه شهید خرازی تا میدان جمهوری اسلامی در ضلع غربی قرار می گیرد.

مشاهدات میدانی از این منطقه گویای آن است با وجود اینکه در این منطقه دفاتر مشاوران املاک بسیاری وجود دارد آن هم در این زمان که عموما از آن به عنوان فصل جابه‌جایی منازل یاد می شود، بیشتر این دفاتر یا خالی از مشتری است و یا هر زمان که به برخی از آنها مراجعه کنید، با در بسته مواجه می شوید.

برخی مشاوران املاک که در دفتر خود حضور دارند در پاسخ به این سوال که چرا این واحدهای صنفی خلوت یا بسته است، می‌گویند: "مردم مراجعه می‌کنند اما با اطلاع از وضعیت قیمت‌ها از مغازه خارج می‌شوند."

هرکسی هر قدر که دلش بخواهد قیمت می‌دهد

یکی از صاحبان دفاتر املاک خیابان مسجدسید که به گفته خودش حدود ۶۰ سال در زمینه مشاوره املاک تجربه دارد، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: "بازار مسکن به طور نسبی در حال رکود است و خرید و فروشی انجام نمی‌شود. پس از عید خرید و فروش مسکن حدودا تا اردیبهشت ماه رونق داشت اما از آخر اردیبشهت وارد فاز رکود شد. وضعیت اجاره نیز نظمی ندارد و هرکس به هر میزان که دلش بخواهد قیمت می‌دهد. با اینکه قیمت مسکن در محله‌های مختلف و بسته به شرایط آن متفاوت است اما به طور متوسط از سال گذشته تا کنون بین ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت رخ داده است. میانگین قیمت آپارتمان در این منطقه حدودا متری پنج تا شش میلیون تومان است که البته بسته به شرایط متغیر است. همین آپارتمان دی‌ماه سال گذشته حدودا هر متر چهار میلیون تومان بوده است.

وی می‌افزاید: قیمت در بازار به دلایل مختلف از جمله منطقه بندی و نرخ گذاری نشدن مسکن توسط مسئولان، کاذب است. به عنوان مثال آپارتمانی که حدود پنج میلیون تومان به ازای هر متر مربع ارزش دارد، به قیمت هفت یا هشت میلیون تومان قیمت گذاری شده و به مشاور املاک اعلام می شود؛ بنابراین خرید و فروش نمی‌شود و بازار راکد می‌شود. من از اول تابستان حتی یک قرارداد اجاره نیز نداشته‌ام، خرید و فروش نیز پس از اردیبهشت ماه کاملا راکد شده است.

این مشاور املاک با تجربه، دلایل رکود بازار مسکن را عواملی همچون گرانی، ابهام در وضعیت آینده مسکن و توانایی نداشتن افراد برای برنامه ریزی خرید و فروش مسکن می‌داند؛ توانایی که ناشی از گرانی و ابهام در وضعیت آینده است. زمانی که صاحبان املاک تصور روشنی از وضعیت آینده مسکن ندارند از انجام هرگونه معامله هراس دارند زیرا ممکن است پس از خرید، قیمت مسکن کاهش یابد یا پس از فروش افزایش یابد و فروشنده دیگر نتواند مسکن دیگری را جایگزین کرده و یا تبدیل به احسن نماید.

وی در نهایت آینده مسکن را روشن می‌بیند و می‌گوید: بالاخره مشکل مسکن حل می‌شود؛ این‌ها قیمت نیست."

دیگر کسی توان خرید ندارد

مشاور املاکی جوانی در محدوده خیابان کاشانی نیز معتقد است: "قیمت‌ها هر روز بالاتر می‌رود و دیگر کسی توان خرید ندارد. کسانی هستند که می‌خواهند با ۵۰۰ میلیون تومان مسکنی تهیه کنند اما حداقل در این محدوده زیر ۷۰۰ میلیون تومان مسکن نداریم.

وی با اشاره به اینکه قیمت تقریبی مسکن در این محدوده هر متر هشت میلیون تومان است، اظهار می کند: همین مسکن‌ در سال گذشته حدود چهار میلیون تومان بوده است. این صحبت نشان از افزایش تقریبا ۱۰۰ درصدی در املاک این محدوده دارد.

این فعال حوزه مسکن می‌گوید: مردم به ما مراجعه می‌کنند و قیمت می‌گیرند اما با این قیمت‌ها توان خرید ندارند. در میان فروشنده‌ها نیز افرادی که به پول نیاز مبرم دارند اقدام به فروش ملک خود می‌کنند اما بقیه بیشتر فقط بازارگرمی کرده و با ارائه قیمت‌های کاذب و غیر واقعی نظم بازار را به هم می زنند. به طور مثال خانه ای در خیابان رباط را با ۲۴۰ میلیون تومان به صورت دربستی اجاره می‌دهند اما مشابه همان خانه در خیابان شیخ بهایی حدود ۳۵۰ میلیون تومان به صورت دربستی به رهن گذاشته می‌شود.

وی وضعیت منازل استیجاری را نیز نا مناسب توصیف و گلایه می‌کند: یک خانه دو خواب با متراژ صد متر در طبقه دوم و بدون آسانسور را با ۲۰ میلیون تومان رهن و ماهیانه ۱.۵ میلیون تومان اجاره می‌دهند. همین واحد مسکونی اگر رهن کامل شود فرد رهن کننده باید مبلغی حدود ۱۱۰ میلیون تومان به عنوان رهن بپردازد که دیگر توان آن وجود ندارد، قبلا با چنین پولی می‌شد یک خانه خرید!

قیمت‌ها پس از عید حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است

این مشاور املاک جوان می‌گوید: پس از عید تا کنون تنها دو قرارداد خرید و فروش داشته‌ام، قرارداد اجاره نیز سه مورد بیشتر نبوده است. برخی از مستاجران نیز به ناچار مجبور به اجاره منازل مسکونی با قیمت‌های غیرواقعی می‌شوند، به طور مثال مستاجر مجبور شده خانه‌ای بسیار قدیمی را با ۱۰ میلیون تومان پیش و ماهانه ۸۰۰ هزار تومان اجاره کند، این در حالی است که قیمت واقعی این خانه از ۱۰ میلیون رهن و ماهانه ۳۰۰ هزار تومان نیز پایین‌تر بوده است. قیمت‌ها پس از عید حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است، اگر وضعیت به همین گونه ادامه یابد تا حدود دو ماه دیگر رکود کامل پیش آمده و دیگر خرید و فروشی انجام نخواهد شد، از طرفی مستاجران هم که دیگر توان خرید اجاره ندارند مجبور به ترک منطقه و به مرور حاشیه نشینی می‌شوند."

یکی از مشتریان مسکن در این زمینه می‌گوید: "همه جا را گشتیم اما به دلیل قیمت‌های بالا مجبور به اجاره واحدی در منطقه دیگری شدیم."

مشتری دیگری نیز که به دنبال اجاره خانه‌ای با ۷۰ میلیون رهن و ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان اجاره بود با جواب منفی مشاور املاک رو به رو شد.

مالکان قیمت‌گذاری می‌کنند

یکی از صاحبان دفاتر املاک در محدوده خیابان پنج رمضان نیز که تقریبا پنج سالی در این حوزه تجربه دارد به خبرنگار ایمنا می‌گوید: "قیمت‌ها بی نهایت بالاست و افراد توان کافی ندارند. مستاجران مجبورند با صاحبان املاک به گونه‌ای توافق کنند تا مجبور به اجاره واحد دیگری نشوند.

امیرخانی معتقد است قیمت‌ها نسبت به سال گذشته تقریبا سه برابر شده ومالک نیز تعیین کننده آن است. نرخ‌هایی که فروشندگان ارائه می‌کنند قیمت سه سال آینده است زیرا از خرید و فروش هراس داشته و نگران این هستند که دیگر نتوانند آن را جایگزین کنند. من از ابتدای سال یک قرارداد خرید و فروش داشته‌ام و حدودا پنج اجاره، در حالی که در زمان مشابه سال گذشته این عدد به ۱۵ اجاره در ماه نیز می‌رسیده است. افراد زمانی هم که می‌بینند دیگر نمی‌توانند به این مبالغ خانه‌ای برای سکونت تهیه کنند به ناچار به محله‌های پایین تری رجوع می‌کنند.

او راه چاره مشکل مسکن را در دست دولت می‌بیند. به عقیده او دولت باید با در اختیار گذاشتن زمین برای انبوه سازان امکان ساخت و عرضه واحدهای مسکونی با قیمت‌های بسیار پایین‌تر از بازار را فراهم کند تا قیمت‌ها متعادل شود."

اگر خانه خالی نیز بماند اشکالی ندارد!

مشاور املاک دیگری نیز در محدوده خیابان میرداماد می‌گوید: "قیمت‌ها حدودا ۹۰ درصد افزایش داشته است. املاک استیجاری به دلیل اینکه قیمت‌ها در اختیار صاحبان املاک قرار دارد، گران است و حتی به قول بعضی از این مالکان خالی ماندن آن نیز اهمیتی ندارد!

این مرد جوان معتقد است: زمانی که سطح درآمدها کاهش می‌یابد مالکان با فشار آوردن به مستاجران سعی در تامین این کاهش درآمد دارند. میزان اجاره‌ها غیرواقعی است و به نظر من حدودا ۵۰ درصد بیشتر از میزان واقعی است. در خرید و فروش‌ها نیز قیمت‌ها بیشتر از حد واقعی است."

خدا به همه رحم کند

یک بانو که برای رهن و اجازه واحد مسکونی به یکی از دفاتر املاک این منطقه آمده به خبرنگار ایمنا می‌گوید: "اصلا از وضعیت اجاره سوالی نکنید که سرسام آور است. خیلی قیمت‌ها بالاست و مالکان نیز به مستاجر رحمی نمی‌کنند و می‌خواهند معاش خود را از این طریق تامین کنند. اجاره‌ها بسیار بالاست و مردم توان کافی ندارند، به عنوان مثال برای یک خانه ۱۰۰ متری ۷۰ میلیون تومان رهن طلب می‌کنند تازه به غیر از اجاره بالای آن. درآمد به میران کافی وجود ندارد و امکان پرداخت یک تا دو میلیون اجاره نیز وجود ندارد؛ خدا به همه رحم کند."

فروشنده ای نیز می‌گوید: "قیمت‌ها بالاست و مردم توان ندارند؛ فروشندگان قصد دارند منازل خود را تبدیل به احسن کنند و بنابراین باید مبلغی را به پول فروش خانه خود اضافه کنند و به این دلیل که چنین پولی در اختیار ندارند می‌خواهند با افزایش قیمت آن را جبران کنند. هر کس هرچه بخواهد قیمت می‌دهد؛ هیج قانونی ندارد. قطعا در شرایط حاضر پس از فروش واحد مسکونی‌ام به جای تبدیل به احسن آن مطمئن باشید باید در یک خیابان سطح پایین‌تر و منزل مسکونی نامناسب‌تری اقامت کنم."

گزارش از: محمد رضایی فرد- خبرنگار سرویس اقتصادی ایمنا

کد خبر 381618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.