کمالوندی: گام دوم ایران در جهت تامین نیازهای کشور است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گام دوم برنامه برجامی جمهوری اسلامی ایران را براساس تامین نیازهای کشور اعلام کرد و گفت: این گام در میان مدت برای تامین نیازهای نیروگاهی و راکتورهای تحقیقاتی و در بلندمدت باهدف تامین نیازهای پیشران است که هر کدام از آنها درصدهای متفاوت دارد.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، «بهروز کمالوندی» امروز -یکشنبه ۱۶ تیرماه-  در نشست خبری مشترک با علی ربیعی سخنگوی دولت و سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه در خصوص اقدامات ایران در گام دوم افزود: اقدامات ایران در این مرحله با هدف تامین منابع قدرت و نیازهای تحقیقاتی خواهد بود.

وی تصریح کرد: بر اساس تصمیم اتخاذ شده در گام اول تامین سوخت برای نیروگاه های کشور در حال انجام است که درصد غنی سازی اورانیوم بر اساس دستورهای اعلامی می تواند افزایش یابد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: میزان ذخیره سازی اورانیوم با توجه به گام اول روبه افزایش است و سرعت آن نیز بیشتر می شود. ما گام های بعدی را هم در نظر داریم به عنوان مثال در حال حاضر نیاز به سوخت راکتور تهران نداریم اما در آینده می تواند در قالب برنامه قرار گیرد.

کمالوندی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه فونیکس آلمان درباره گام دوم کاهش تعهدات ایران در برجام و سوال خبرنگار دیگری درباره افزایش درصد غنی سازی گفت: امروز پایان مهلت ۶۰ روز گام اول کاهش تعهدات ایران در برجام است و بر اساس دستور رئیس جمهوری و رئیس شورای عالی امنیت ملی گام دوم از امروز برداشته شد.

وی ادامه داد: اگر اقدامات در گام اول برای سقف ذخایر بالای ۳۰۰ کیلوگرم و اقداماتی برای آب سنگین نیازمند زمان بود اما در گام دوم زمان دیگر مطرح نیست.

وی همچنین گفت: رو نوشت تغییراتی که انجام می گیرد امروز به نماینده آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه می‌شود و تا ساعاتی دیگر کارهای فنی به اتمام می‌رسد و فرآیند غنی‌سازی بیش از ۳.۶۷ درصد آغاز می شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد پیش بینی ما این است که از صبح فردا وقتی آژانس نمونه گیری انجام می دهد غنی سازی از مرز ۳.۶۷ درصد عبور کرده و این تصمیمی بود که جمهوری اسلامی ایران از قبل اعلام کرده بود.

کمالوندی خاطرنشان کرد: تصمیمات اخذ شده امروز در قدم اول اجرا می‌کنیم این سوخت برای نیروگاه ها قدرت مورد نیاز کشور است.

وی در مورد نشست شورای حکام هم گفت: برداشت ما این است اقدامی که آمریکایی ها انجام می دهند از روی استیصال است، از دید آنها مطلوب این بود که آژانس یا یک کشور دیگری این کار را می‌کرد اما کاملاً مشخص است که آنها در انزوا قرار دارند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: موضوع پادمانی نیست، شورای حکام مسئول رسیدگی پادمانی است البته از اکنون می توان نتیجه را دید. افزایش ذخایر مواد غنی شده و افزایش غنی سازی از مرز ۳.۶۷ درصد هیچکدام موضوع پادمان نیست حتی موضوع پروتکلی وجود ندارد، در ارتباط با برجام هم که ساز و کار خودش را دارد بنابراین به نظر ما نتیجه شورای حکام از قبل مشخص است.

کمالوندی درمورد تاسیسات اراک و رآکتور آب سنگین خنداب نیز گفت: در بازدیدی که اخیراً داشتیم نشان دادیم که آنچه اتفاق افتاده برای اراک این بود که لوله‌هایی که داخل مخزن اصلی است در آن زمان با علم به این‌که امکان احیا وجود دارد چنین مسیری را رفتیم. اما مسأله‌ای که وجود دارد به لحاظ فنی میزان شارژ نوترونی نیازهایی است که در این راکتور جدید چندین برابر قبلی است به اضافه امکان استفاده برای کارهای آزمایشگاهی بعد از پرتو برای تولید سوخت به خصوص سوخت نیروگاهی است و ما الان نداریم و ایجاد می‌کنیم.

وی افزود: بنابراین اگر سوال فنی شود که کدام رآکتور را فعال می‌کنید ترجیح این است که راکتور مدرن شده باشد، زیرا تولید پلوتونیوم هدف اصلی در راکتور اولیه نیست و راکتور جدید نیز پلوتونیوم دارد و این نیازمند این است که اگر بخواهد به سرعت پیش برود در زمان بعدی انجام می‌شود اما کارهای فنی به خوبی انجام شده است و اگر همراهی کافی نباشد با کندی مواجه می‌شود.

کد خبر 381598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.