دو آفت مهم در تعامل صنعت و دانشگاه دیده می‌شود

عضو هیئت علمی دانشکده نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: در تعامل صنعت و دانشگاه دو آفت مهم دیده می شود، اول اینکه صنعت هنوز دانشگاه را به عنوان موتور محرک و مغز متفکر خود نمی شناسد، دوم اینکه صبرِ صنعت در دستیابی به نتایج تحقیقات جدید بسیار کم است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید مهدی حجازی در نخستین نشست تخصصی صنایع نساحی، پوشاک و فناوری های وابسته اصفهان که شامگاه شنبه در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، خلاقیت را بزرگترین عامل موفقیت برندهای خارجی دانست و اظهار کرد: تولیداتی همچون گن‌های لاغری امروزه ارزش افزوده بالایی دارد و دانشگاه می تواند برای ایجاد خلاقیت و نوآوری به صنعت کمک کند.

وی با انتقاد از نبود تعامل بین دانشگاه و صنعت، اظهار کرد: در تعامل صنعت و دانشگاه دو آفت مهم دیده می شود، اول اینکه صنعت هنوز دانشگاه را به عنوان موتور محرک و مغز متفکر خود نمی شناسد، دوم اینکه صبرِ صنعت در دستیابی به نتایج تحقیقات جدید بسیار کم است، معمولا فرصت کافی به دانشگاهیان برای تحقیق و مطالعه داده نمی شود و موضوعی که سال‌ها نیازمند تحقیق است را یک شبه از دانشگاه طلب می کنند.

عضو هیئت علمی دانشکده نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به وجود هفت هزار نیروی جوان دانشگاهی در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان گفت: این جوانان در قالب ۵۰۰ شرکت دانش بنیان فعالیت دارند اما تنها دو شرکت در حوزه نساجی فعال می‌باشد که بسیار اندک است و این سئوال مطرح می شود که آیا دانشگاهیان از ظرفیت شهرک بی اطلاعند یا نساجی، صنعتی قدیمی است که علاقمند به حضور در این رشته کم است؟

حجازی با بیان اینکه قدمت دانشکده نساجی دانشگاه صنعتی به سال ۱۳۶۳ برمی گردد، تصریح کرد: امروز این دانشکده با کادری قوی در خدمت صنعتگران است و حتی پایان نامه های خوبی در مقاطع تحصیلی ارشد و دکترا ارائه می کند که بهتر است با استفاده از آنها فاصله صنعت و دانشگاه کاهش یابد.

وی نقش مد و طراحی را در صنعت نساجی و پوشاک مهم دانست و اظهار کرد: نقش مد و طراحی در رقابت پذیر کردن محصولات و بازار بسیار مهم است و قطعا مد به عنوان موتور محرکه صنعت پوشاک می تواند تغییرات و رقابت بیشتری بین تولیدکنندگان و صنعتگران این حوزه ایجاد کند که به همین دلیل از آن با عنوان هنر- صنعت مد یاد می کنیم.

کد خبر 381577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.