اتحادیه اروپا در دقیقه ۹۱

پایان اولتیماتوم ایران به اروپا، اظهارات حسن روحانی در تماس شب گذشته رئیس جمهور فرانسه با او، و موانع و راهکارهای پیش‌روی اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات پیش رو، از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز - یکشنبه شانزدهم تیرماه- است.

به گزارش ایمنا، بر اساس اعلام مقامات کشورمان امروز یکشنبه ۱۶ تیرماه، پس از ۶۰ روز، ایران گام دوم خود در راستای کاهش تعهدات برجامی‌اش را برمی‌دارد. قرار است در گام دوم، رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی‌سازی اورانیوم متوقف شود و در کنار اقدامات مربوط به مدرن‌سازی رآکتور آب سنگین اراک، بازگشت به راکتور پیشین این مرکز نیز در دستورکار قرار گیرد.

روزنامه آرمان امروز صفحه نخست امروز خود را به اظهارات حسن روحانی در تماس شب گذشته رئیس جمهور فرانسه با وی اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «کاهش‌«تعهدات دوم» ایران در بی‌تعهدی اروپا» حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در تماس تلفنی امانوئل مکرون با اشاره به تاکید همتای فرانسوی خود برای حفظ برجام گفت: ایران طی ۱۴ ماه گذشته و به رغم همه فشارها و تحریم‌های آمریکا کوشیده است در چارچوب یک صبر راهبردی، این توافق را حفظ کند. رئیس‌جمهوری تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران را یک حرکت تروریستی و جنگ اقتصادی تمام‌عیار دانست و تاکید کرد: تداوم این جنگ اقتصادی می‌تواند به تهدیدات دیگری در منطقه و جهان منجر شود. وی اقدامات اخیر ایران را کاملا در چارچوب برجام و برای حفظ آن برشمرد و از اتحادیه اروپا خواست تا به مسئولیت‌های خود در برابر معاهدات بین‌المللی و قطعنامه سازمان ملل متحد عمل کند و با دست زدن به اقداماتی، بیش از پیش برای حفظ برجام تلاش کند. روحانی با اشاره به پیشنهاد همتای فرانسوی خود اظهار کرد: توقف کلیه تحریم‌ها می‌تواند آغازی برای یک حرکت بین ایران و ۱+۵ باشد. رئیس جمهوری فرانسه نیز در این تماس تلفنی با بیان اینکه اتحادیه اروپا از ابتدای خروج آمریکا از برجام با این اقدام شدیدا مخالفت کرده است، افزود: اتحادیه اروپا خواهان حفظ برجام است و تمام تلاش خود را در این مسیر به‌کار گرفته است. امانوئل مکرون تصریح کرد: می‌پذیریم که اقدامات اروپا برای جبران تحریم‌های آمریکا موفق و کارآمد نبوده است اما همه تلاش خود را برای جبران این موضوع به‌کار می‌گیریم. وی با بیان اینکه باید اوضاع را تحت کنترل گرفته و برنامه و اقدامات جدیدی برای حفظ برجام انجام داد، خاطرنشان کرد: پایان برجام به معنای اقرار به شکست دسته‌جمعی و اقدامی تاسفبار خواهد بود و بنابراین مسیر دوم را باید انتخاب کرد تا برجام، حفظ و به تنش‌زدایی کمک شود. فرانسه نیز آماده است در این مسیر تلاش‌هایش را به‌ویژه در مسیر خواست ایران که آتش‌بس در این جنگ اقتصادی است، دوچندان کند.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود به اظهارت محمود واعظی و معصومه ابتکار پیرامون تبیین  سخنان رئیس جمهوری درباره تناسب مسئولیت و اختیار پرداخته و در تیتر یک خود نوشته است: «روحانی هماهنگی و همکاری بیشتر قوا را می‌خواهد» معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده که هم سابقه فعالیت سیاسی طولانی دارد و هم در چند دولت عضو بوده است، مسأله تناسب اختیار و مسئولیت و نیز تحقق اختیارات رئیس جمهوری، آن‌طور که قانون اساسی مشخص کرده است را مسأله‌ای قدیمی به قدمت تشکیل جمهوری اسلامی ایران می‌داند.

او در گفت‌وگو با «ایران» با بیان اینکه شاید از دوره نخست‌وزیری آقای مهندس موسوی و نیز ریاست جمهوری رهبر معظم انقلاب، مسأله تناسب اختیارات و مسئولیت مطرح بود، گفت: در دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی هم این مسأله بسیار مطرح و حتی لوایحی به‌نام لوایح دوقلو ارائه شد تا مسأله تناسب و اختیارات رئیس جمهوری حل شود.

محمود واعظی با بیان اینکه اصل باید قانون اساسی و اجرای کامل آن باشد، اظهارکرد: وقتی شرایط کشور به گونه‌ای است که فشارها بیش از گذشته و زیاد است، طبیعتاً باید میزان همکاری‌ها و هماهنگی‌ها بیشتر باشد، از جمله اینکه اظهارنظرهایی که قوای دیگر مطرح می‌کنند، نباید به گونه‌ای باشد که برای قوای دیگر مانع ایجاد کند. لذا نظر آقای رئیس جمهوری بیشتر ناظر بر این است که در این شرایط، بیش از هر زمان دیگری می‌طلبد که هماهنگی میان قوای مختلف نزدیک‌تر بوده و همکاری‌ها بیشتر باشد.

واعظی در پاسخ به اینکه رسانه‌های منتقد می‌گویند اگر آقای رئیس جمهوری اختیارات را کافی نمی‌دانست، چرا نامزد شد یا چرا وعده داد، گفت: اولاً که همان طور که اشاره کردید، این رسانه‌ها، منتقد دولت و مشی‌شان مشخص است، گذشته از این، باید توجه داشت که منظور رئیس جمهوری این نیست که قانون اساسی قدرت کمی به رئیس جمهوری داده است، ایشان قبول دارد که قانون اساسی قدرت رئیس جمهوری را تعیین کرده است، از این‌رو ایشان هم بیشتر از آنچه که قانون اساسی برای رئیس جمهوری تعیین کرده است، نمی‌خواهد.

 ایشان معتقد است در شرایطی که تا این اندازه با فشارهای خارجی و محدودیت‌های داخلی، مثلاً در زمینه بودجه مواجه هستیم، باید بتوانیم از این ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده کنیم.

روزنامه همدلی صفحه نخست امروز خود را به گفت و گو با فیض‌الله عرب‌ سرخی پیرامون وضعیت اصلاح طلبان در انتخابات اسفند ۹۸ اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «مبنای اصلاح‌طلبی شرکت در انتخابات است اما نه به هرقیمتی» عرب سرخی در ادامه تاکید کرد: آن درباره حمایت از دولت و مجلس توسط اصلاح‌طلبان انجام شده، از نظر اصولی اقدامی درست بوده است؛ هر چند در مقام تبیین بسیار ضعیف عمل شده یا اینکه از ظرفیت فراکسیون امید به اندازه کافی استفاده نشده است. 

اما این به معنی این نیست که ما نباید در انتخابات شرکت می‌کردیم یا نباید به این لیست رای می‌دادیم. ما باید هدایت بهتری اعمال می‌کردیم، چانه‌زنی بیشتری انجام می‌دادیم یا در مواردی ایستادگی بیشتری می‌کردیم.

به هر حال این موضوع را فراموش کنیم که این مجلس و این دولت برآیند حمایت اصلاح‌طلبان است که در صورت همکاری و همفکری بیشتر ممکن بود کارنامه بهتری را ثبت می‌کرد. این نکته را هم از یاد نبریم که مجلسی با فراکسیون اصلاح‌طلبی با اعضای پرتعداد و نیز دولتی منتسب به اصلاح‌طلبان برای ما مطلوب‌تر از مجلس با اکثریت رقیب یا دولتی است که عنوانی غیر از اصلاح‌طلبی دارد؛ زیرا به هر حال در مسیر اصلاح امور جامعه گام برمی‌دارد؛ هر چند این گام کوتاه باشد.

روزنامه ابتکار صفحه نخست امروز خود را به بررسی  موانع و راهکارهای پیش‌روی اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان در اختیار فرصت‌طلبان» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داده است: جریان اصلاحات در دو انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات مجلس دهم پیروز میدان شد اما عملکرد نمایندگان و دولت مورد حمایت این جریان، چندان مورد اقبال بدنه اجتماعی اصلاحات قرار نگرفت و انتقادات زیادی به آنها وارد است. به همین دلیل یکی از مطالبات اصلی بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان تجدید‏نظر در تصمیمات و سیاست‌های این جریان در انتخابات پیش‌رو از جمله مجلس شورای اسلامی در اسفند امسال است. امری که خود فعالان و نخبگان فکری این جریان نیز خود به آن معترف هستند. در همین رابطه پیشنهادها و راهکارهای مختلفی داده شده است از جمله مشارکت مشروط و همچنین عدم ائتلاف با افراد و یا تشکل‌هایی که در گذشته تجربه خوبی از خود به جای نگذاشتند، که هر دو این راهکارها مخالفان و موافقان دارد. 

مخالفان طرح مشارکت مشروط معتقدند مشارکت مشروط و عدم مشارکت به نفع اصلاح‌طلبان و فضای سیاسی کشور نخواهد بود و درواقع با این تصمیم میدان برای رقیب خالی می‌شود. درمقابل اما موافقان چنین تصمیمی معتقدند زمانی که اصلاح‌طلبان قادر نباشند با توجه به موانع، کاری از پیش ببرند و در تصمیمات تاثیرگذار باشند حضور آنها هیچ‏گونه منفعتی نخواهد داشت. بنابراین باتوجه به موقعیت و انتظاراتی که از این جریان سیاسی می‌رود مشارکت مشروط بهترین راهکار موجود در حال حاضر است. میان این دو تفکر موجود در بین اصلاح‌طلبان برخی دیگر معتقدند باید آسیب‌شناسی شود و به نوعی یک پالایش درون‌جریانی صورت گیرد. 

روزنامه کیهان صفحه نخست امروز خود را به اظهارات حسین شریعتمداری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس پیرامون ماجرای توقیف نفتکش حامل نفت ایران از سوی انگلیس اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «کله‌پاچه نذری نمی‌دهند پرچم دزدان دریایی است!» مدیر مسئول کیهان در تشریح وادادگی این جریان گفت: دزدان دریائی که خواستگاه اصلی و بومی آنها انگلیس است، پرچم مخصوصی به رنگ سیاه داشتند که روی آن تصویر یک جمجمه با دو استخوان نقاشی شده بود. می‌گویند وقتی قصد حمله به یک کشتی تجاری را داشتند، ناخدای کشتی تجاری از مشاور خود پرسید: این پرچم سیاه با نقش جمجمه و دو استخوان به چه معنی است و مشاور او که عامل نفوذی همان دزدان دریائی بود جواب داد: قربان! علامت کله‌پاچه است! یعنی خوراک کله‌پاچه نذر کرده و خیرات می‌کنند!

روزنامه دنیای اقتصاد صفحه نخست امروز خود را به بررسی اقدامات فوری برای تعادل‌بخشی به بازار ملک اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «سه جبهه رونق‌ساز مسکن» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داده است: نسخه تنظیم و رونق بازار مسکن تهران و شهرهای بزرگ از سه جبهه، به دولت ارائه شد. بازوی پژوهشی مجلس ضمن «آسیب‌شناسی» آنچه تحت‌عنوان التهاب قیمتی طی یک سال اخیر در بازار ملک رخ داد و همچنین «معرفی» نفع‌بردگان و زیان‌دیدگان این وضعیت، مسیر نجات بازار مسکن به سمت «رونق» عرضه مناسب و معاملات مصرفی را در «احیای قدرت خرید خانه‌اولی‌ها، اخذ سه نوع مالیات از سوداگری و همچنین تحریک ساخت‌وساز» معرفی کرده است. در این نسخه،‌ ورود به دو جبهه اول - ترمیم توان تقاضای مصرفی و مهار سفته‌بازها با اهرم مالیاتی - به‌عنوان اولویت کاری در مقایسه با جبهه سوم، اعلام شده است. برای این منظور شش راهکار فوری، کوتاه‌مدت و میان‌مدت پیشنهاد شده که مهم‌ترین آن، «تجمیع وام ازدواج با یکی از وام‌های فعلی خرید مسکن» برای افزایش کارآیی هر دو نوع تسهیلات است. بر این اساس، چنانچه تسهیلات ۶۰ میلیون تومانی ازدواج در کنار وام اوراق یا وام یکم، برای تامین مسکن زوج‌های جدید پرداخت شود، قدرت خرید وام‌های فعلی مسکن از ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. «پرداخت وام ساخت با قابلیت انتقال به خریدار» و همچنین «اخذ مالیات از معاملات مکرر» نیز از جمله اقدامات فوری پیشنهاد شده برای بازار مسکن است.

کد خبر 381568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهاد صمدی نارمکی IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    0 0
    اضافه کردن به زمان اولتی ماتوم شصت روزه حتّی یک روز هم خیانت به مملکت ومردم میباشد