ارتباط بین سیر تکاملی بشر و چاقی چیست؟

محققان آمریکایی با مقایسه نمونه چربی انسان‌ و شامپانزه‌ و سایر پستانداران به مطالعه ارتباط بین سیر تکاملی بشر و بروز چاقی پرداختند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، عادات غذایی نادرست و نداشتن تحرک کافی در زندگی امروزی باعث شده است تا چاقی به یک معضل جهانی همه‌گیر تبدیل شود. در بررسی‌های جدید محققان به بررسی نقش تکامل در شکل‌گیری بافت چربی‌ پرداخته‌اند؛ آن‌ها نمونه‌ چربی انسان‌ها را با دیگر پستانداران مقایسه کرده و متوجه شدند که تغییرات DNA درون سلول‌های چربی بر نحوه پردازش چربی‌های بدن انسان تاثیرگذار است. 

بدن انسان برای ذخیره انرژی و حفاظت از اعضای حیاتی خود به چربی نیاز دارد. بافت چربی به بدن کمک می‌کند تا بعضی از مواد غذایی را جذب و هورمون‌های مفید تولید کند. چربی‌های خوراکی شامل چربی اشباع‌شده، چربی ترانس، چربی تک اشباع‌نشده (monounsaturated fats) و چربی‌های غیراشباع (polyunsaturated fats) می‌شود که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های متفاوتی دارد.

تری‌گلیسیرید، رایج‌ترین نوع چربی در بدن است که انرژی اضافه غذای مصرفی را ذخیره می‌کند. درحین گوارش، بدن ما با سنتز این چربی‌ها، آن‌ها را از طریق گردش خون به سلول‌ها انتقال می‌دهد. بدن انسان بعضی از این چربی‌ها را به عنوان انرژی استفاده کرده و بقیه را درون سلول‌ها ذخیره می‌کند. موضوع قابل توجه اینکه سوخت و ساز چربی برای بقای بشر ضروری است و هر گونه نبود تعادل در آن منجر به چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

گروهی از محققان دانشگاه "Duke" در آمریکا، با استفاده از روشی به نام  "ATAC-seq"، نمونه‌های چربی انسان‌ را با شامپانزه‌ و پستانداران دیگر مقایسه کردند. آن‌ها نحوه بسته‌بندی  DNAدرون سلول‌های چربی را در گونه‌های متفاوت، تجزیه و تحلیل کردند. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد میزان چربی بدن انسان‌ها بین ۱۴ تا ۳۱ درصد متغیر است، در حالی که بقیه پستانداران کمتر از ۹ درصد چربی دارند.

همچنین مولکول های DNA در بدن انسان فشرده‌تر است که این موضوع باعث محدودشدن دسترسی ژن‌هایی می شود که در ساز و کار چربی نقش دارند. یافته‌های جدید حاکی است که بدن انسان برای تبدیل چربی سفید به چربی قهوه‌ای، توانایی کمتری دارد. چربی سفید، نوعی چربی‌ است که دور شکم و کمر انسان تجمع پیدا می‌کند، اما چربی قهوه‌ای به سوزاندن کالری کمک می‌کند.

به گفته محققان یکی از دلایلی که بدن انسان‌ها دارای چربی بیشتری است این است که نواحی DNA که به فرآیند تبدیل چربی سفید به چربی قهوه‌ای کمک می‌کند، در انسان‌ها متراکم‌تر و پیچیده‌تر از بدن دیگر پستانداران است.

نتایج این مطالعه در مجله Genome Biology and Evolution منتشر شده است.

کد خبر 381542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.