نقش مالیات در کاهش آلودگی‌های زیست محیطی

امروزه در بسیاری از کشورهای جهان وضع "مالیات سبز" به عنوان یک ابزارکارآمد اقتصادی برای محافظت از محیط ‌زیست مورد توجه قرار گرفته و دربرنامه ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان مدنظرقرارداده شده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از سازمان امور مالیاتی کشور، با بررسی اجمالی مشکلات و معضلات عدیده‌ زیست محیطی پدید آمده در طی تاریخ و به ویژه گسترش آن در قرون بیستم و بیست ویکم از جمله آلودگی آب‌های سطحی و زیر سطحی ناشی از دفع غیر استاندارد و غیر ایمن پساب‌های صنعتی و خانگی، آلودگی‌های هوا، ناشی ازدفع غیر ایمن و غیر بهداشتی دودها و سموم واحدهای بزرگ و کوچک صنعتی، پالایشگاه‌ها، کارخانه‌های سیمان، دودزایی اتومبیل‌های غیر استاندارد بنزینی و دیزلی و... با ایجاد مسائل و بحران‌های زیست محیطی خصوصاً در کشورهای در حال توسعه مانند ایران، نه تنها منجر به توسعه اقتصادی نخواهد شد بلکه سلامت محیط زیست را نیز به مخاطره می‌اندازد. لذا باحرکت در مسیرتوسعه برنامه‌ریزی شده و پایدار، باید راه برون رفت از این گونه مسائل و بحران‌ها تضمین شود.

در این راستا آموزه‌های علم" اقتصاد زیستی" یا اقتصاد محیط زیست در کنار سایر ابزارهای حفظ محیط ‌زیست می‌تواند یاری رسان مسئولان ارشد کشور به جهت حل مشکلات زیست محیطی باشد. امروزه در بسیاری از کشورهای جهان وضع "مالیات سبز" به عنوان یک ابزارکارآمد اقتصادی برای محافظت از محیط‌زیست مورد توجه قرار گرفته و دربرنامه ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان مدنظرقرارداده شده است.

با توجه مشکلات زیست محیطی فوق الذکر، ضمن در نظر گرفتن نظریه‌های مطرح در "اقتصاد محیط ‌زیست " که بیانگر لزوم توجه به انواع آلودگی‌های تولید شده به دست بشر به مثابه هزینه‌های تحمیلی به کشور و جامعه است، تصمیم‌گیری‌های کاربردی در خصوص اعمال و اخذ مالیات متناسب با تولید آلودگی‌های زیست محیطی، برای دستیابی به محیط زیستی سالم امکان پذیر و ضروری است.

پر واضح است مهمترین پیامد منطقی وضع کارشناسی شده‌ مالیات بر "تولید آلودگی و ایجاد اختلال و صدمه بر محیط زیست "، همانا تلاش واحدهای اقتصادی بزرگ و کوچک مشمول این نوع مالیات برای حرکت به سمت فعالیت‌های اقتصادی پاک (حداقل با آلودگی کمتر) از طریق به کارگیری فناوری‌های جدید درچرخه های تولید که با انگیزه کاهش بار هزینه‌ای ناشی از پرداخت این نوع مالیات خواهد بود.

لذا قطعاً در ایران نیز با استفاده از تجارب کشورهای پیشرو در این موضوع، با وضع" مالیات سبز" علاوه بر بهبود کیفیت محیط زیست که از طریق هزینه کرد بخشی درآمدهای مالیاتی ناشی از "مالیات سبز" در عرصه‌ محیط زیست حاصل می‌شود، چالش‌های زیست محیطی موجود را نیز به نحو شایسته‌تری سامان بخشیده، کاهش خواهد داد.

کد خبر 381537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.