اهمیت یادبود قهرمانان در دانشگاه

دانشگاه‌های هر کشور از مهمترین مراکز تربیت پرورش نسل جدید و فرهیخته‌ای محسوب می‌شوند که در آینده سکانداران مهمترین بخش‌های مدیریتی و تصمیم گیری یک کشور خواهند شد.

به گزارش ایمنا، دانشگاه‌ها علاوه بر اصلی‌ترین هدف خود یعنی آموزش، کار تربیت و پرورش اندیشه و فکر دانشجویان را برعهده دارند؛ همچنین منشأ شکل‌گیری بسیاری از وقایع مهم تاریخی بوده‌اند و اتفاقات مهمی در بستر دانشگاه‌ها شکل می‌گیرد.

همین اهمیت دانشگاه‌ها باعث شده است تا نگاه صرفا آموزشی از روی این مراکز برداشته و به بعد تربیتی آن توجه ویژه تری شود. بخش مهمی از تربیت افکار و اندیشه هر دانشجویی با ورود به دانشگاه شکل می‌گیرد. بسیاری از دانشگاه‌ها امروز تنها محلی برای حصول علم و دانش اندوزی نیستند، فعالیت‌های خارج از آموزش که بیشتر نقش تربیتی دارند از بخش های اصلی دانشگاه‌ها محسوب می‌شوند. از نقش فرهنگسازی دانشگاه در یک جامعه نمی‌توان به راحتی چشم پوشی کرد، به قول یکی از بزرگان، برای داشتن جامعه‌ای خوب باید دانشگاه‌های خوبی داشت و همین موضوع اهمیت کار فرهنگی و بحث تربیتی در دانشگاه‌ها را نشان می‌دهد.

هر کشوری برای کشته شدگان و مدافعان خود ارزش و جایگاه ویژه‌ای قائل است. بسیاری از کشورها حتی تمایزی بین متجاوزین خود که در کشورهای دیگر آتش جنگ را شعله ور کردند با مدافعان خود قائل نمی‌شوند و همه را در یک جایگاه به عنوان قهرمان تلقی می‌کنند. المان‌ها و یادبودهایی را در محل‌های مختلف برای گرامیداشت کشته شدگان خود قرار می‌دهند تا مردم خاطره جانفشانی و حس قدردانی از قهرمانان را از یاد نبرند.

نقش و اهمیت دانشگاه در تربیت نسل جدید باعث شده است تا بخش‌هایی از دانشگاه‌های دنیا به محلی برای گرامیداشت یاد کشته شدگان جنگی آن کشور تبدیل شود و جوانان با حضور در آن به قهرمانان خود ادای احترام کنند. برای مثال بهترین بخش از «دانشگاه اوهایو» به محلی برای ادای احترام کشته شدگان جنگ آمریکا تبدیل شده و یا در دانشگاه تورنتو کانادا بنای یادبود سربازان برای زنده نگه داشتن هزار و ۱۸۵ شهید قرار دارد که در جنگ جهانی اول و دوم جان خود را از دست داده اند.

و یا نمونه ملموس‌تر آن دانشگاه‌های ایران است که مراسمات یادواره شهدا در دانشگاه با حضور دانشجویان برگزار می‌شود و مناسبت‌های محل ملی مثل روز آزادسازی خرمشهر با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس در دانشگاه برگزار می‌شود و یا آیین تدفین شهدای گمنام که در بسیاری از دانشگاه‌های کشور انجام شده و مزار شهدای گمنام به محلی فرهنگی برای انجام مراسمات و نیز حضور دانشگاه تبدیل شده است.

علاوه بر ایران دانشگاه‌های دیگری هم در نقاط مختلف دنیا وجود دارند که محل دفن کشته شدگان جنگ و ادای احترام مردم به سربازان خود هستند، جالب است بدانید در میان دانشگاه‌های خارجی، دانشگاه‌های کشور آمریکا دارای بیشترین یادبود سربازان کشته شده در جنگ‌ها است. مثل دانشگاه می سی سی پی امریکا که ۷۰۰ تن از کشته شدگان جنگی در آن دفن شده‌اند. دانشگاه کارولینای شمالی در محوطه دانشگاه خود یادبودی از دانشگاهیان کشته شده در جنگ را قرار داده است.

منبع: خبرگزاری دفاع مقدس

کد خبر 381525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.