فرماندهی «جنگ آب» در خوزستان یک ابتکار بود

مدیریت و فرماندهی «جنگ آب» در خوزستان یک ابتکار بود چرا که به واسطه این عامل طبیعی می‌شد عملیاتی را در جبهه با شکست مواجه و طرح و برنامه‌های هجومی دشمن را مهار کند.

به گزارش ایمنا، استان خوزستان از نظر طبیعی یک دشت باز است و با اندک باران، سیل در آن جاری می‌شود به گونه‌ای که موجب می‌شود تا تردد در محورهای مواصلاتی آن با دشواری انجام شود. برای همین نیروهای بعثی عراق در طول هشت سال جنگ تحمیلی همواره تلاش داشتند که از نظر استراتژی به دنبال دو هدف باشند. «بستن راه‌های مواصلاتی ایران و غلبه بر آن‌ها» و «دست یافتن به نقاط مرتفع قبل از رسیدن فصل باران.»

با توجه به توضیحی که ارائه شد مدلی جدید از جنگ در خوزستان در جریان بود که به آن «جنگ آب» می‌گفتند. مدیریت و فرماندهی «جنگ آب» در خوزستان یک ابتکار بود چرا که به واسطه این عامل طبیعی می‌شد عملیاتی را در جبهه با شکست مواجه و طرح و برنامه‌های هجومی دشمن را مهار کند.

از همین رو نیروهای اطلاعاتی و عملیاتی هر دو کشور طرح‌های مخفیانه و هشدارهای به کلی سری به واحدها و نیروی‌های تحت امر خود که در مناطق عملیاتی حضور داشتند صادر می‌کردند تا با مدیرت جریان آب بتوانند دشمن را غافل‌گیر کنند یا در فرایند پیشروی ادوات نظامی و سنگین آنها همچون تانک‌ها اخلال ایجاد کنند.

امیر سید تراب ذاکری یکی از افسران زبده و پیشکسوت اطلاعاتی ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از رصد تحولات منطقه نبرد و دشمن در نامه‌ای محرمانه از طرف شهید سپهبد علی صیاد شیرازی به نیروهای سپاه پاسداران درباره «جنگ آب» این چنین گزارش داده است:

«سند شماره ۵

موضوع اصلی: طرح جنگ آب دشمن

موضوع فرعی: طرح دفاع آبی توسط دشمن در مواضع فتح

شماره سند: ۰۶۴۲

فرستنده: فرمانده نزاجا – قرارگاه کربلا

گیرنده: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

طبقه ‏بندی: خیلی محرمانه

شماره ۱۶ – ۳/۹۴۱

تاریخ :۲۰/‏۴/‏۶۱

گزارش نوبه‌ای اطلاعاتی شماره ۵۴۲

مدرک: نقشه ۱۵۰۰۰۰ خوزستان

مدت دوره از ساعت ۰۰: ۱۸ روز ۱۹/‏۴/‏۶۱ الی ۰۰: ۱۸ روز ۲۰/‏۴/‏۶۱

۱) وضع کلی دشمن

دشمن ضمن پدافند و تکمیل مواضع و استحکامات پدافندی در مورخه ۲۰/‏۰۴/‏۶۱ به سرازیر کردن آب به طرف مواضع فتح اقدام نمود که در ساعت ۰۰: ۱۲ روز ۲۰/‏۴/‏۶۱ آب به نزدیکی مواضع گردان ۲۵۶ در مختصات ۸۷ – ۱۵ نقشه ۵۰۰۰۰: ۱ قطعه نیم ایستگاه نود رسیده و آب به سمت جنوب (مقابل منطقه نصر) در حال پیشروی می‌باشد.

در ساعت ۲۳ روز ۱۸/‏۴/‏۶۱ صدای حرکت و جابجایی تانک‌های دشمن از غرب شلمچه به گوش می‌رسید به نظر می‌رسد این حرکت و جابجایی به مناسبت حرکت آب در منطقه می‌باشد.

عمق میدان مین دشمن در مقابل پاسگاه بوبیان ۵۰ متر گزارش شده است. طبق شناسایی انجام شده از پشت پاسگاه کوت سواری، خاکریزی از شرق به غرب احداث شده که امتداد آن در غرب به کانال خین متصل می‌شود و در شمال این خاکریز میدان مین به عمق ۶۰۰ متر با سیم‌های خاردار گسترده شده است.

فعالیت‌های مهندسی دشمن علاوه بر تحکیم مواضع و تکمیل میادین مین و کانال‌ها، بخشی نیز مربوط به ایجاد مسیر مناسب جهت حرکت آب به طرف [اروندرود] شط‏العرب می‌باشد تا آب وارد منطقه استقرار یگان‌های عراقی نشود.

فرمانده نزاجا، سرهنگ صیاد شیرازی

از طرف سرهنگ ۲ ستاد – ذاکری»

منبع: ایسنا

کد خبر 381514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.