زخمی که دوباره سرباز می‌کند

ساماندهی سرویس مدارس، نظارت بر رانندگان و بر قیمت سرویس جابه‌جایی دانش‌آموزان زخمی بود که با مسئولیت‌پذیری سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان التیام یافته بود، اما زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که گویا قرار است بار دیگر زخم کهنه چند تصدی‌گری در سرویس مدارس سر باز کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرویس مدارس یکی از دغدغه‌های پیش از مهر والدین برای ایام تحصیل فرزندانشان است، دغدغه‌ای که از خرداد ماه آغاز می‌شود و اغلب تا بعد از مهر ماه نیز ادامه می‌یابد.

بر اساس قانون مسئولیت ارزشیابی، مدیریت و کنترل قراردادها به عهـده کارگروهی متشکل از نمایندگان آموزش و پرورش و اعضای شوراهای انجمن اولیا و مربیان و شهرداری‌ها و حسب مورد بخشداری‌هاست؛ سال‌هاست که شهرداری اصفهان با توافقی که با آموزش و پرورش استان اصفهان داشته، مسئولیت کنترل، نظارت و عقد قرارداد با سرویس‌های مدارس را عهده دار بوده و سال‌ها ازدغدغه‌های آموزش و پرورش در خصوص سرویس مدارس کاسته است. اما این روزها زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که قرار است تصدی گری امور  مربوط به سرویس‌های مدارس را به مدیران مدرسه بازگردانند، موضوعی که مدیران مدارس به شدت نسبت به آن واکنش داده و این موضوع را باری سنگین بر دوش خودشان با توجه به دیگر دغدغه‌های موجود می‌دانند.

واگذاری تصدی مدارس به مدیران باری اضافه است

مهدی بدیعی، مدیر دبیرستان شاهد منتظم، در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: وقتی سرویس مدارس بر عهده تاکسیرانی است، مدیران مدارس بر آن نظارت دارند و هر گاه مشکلی برای دانش‌آموزی پیش آمده به سرعت رسیدگی شده است.

وی واگذاری مسئولیت عقد قرار دادبا سرویس‌های مدارس را اضافه کردن باری سنگین بر دوش مدیران مدارس می‌داند و ادامه می‌دهد: مشکلات ثبت نام دانش آموزان در تابستان به حدی سخت است که توانایی فکر کردن به سایر امور را از ما می‌گیرد و اگر ساماندهی سرویس مدارس به مدیران محول شود می‌تواند موجب تضعیف این امر شود.

این مدیر مدرسه اضافه می‌کند: هر ساله ما مدیران مدارس با برگزاری دوره‌های آموزشی برای رانندگان تا قبل از آغاز سال تحصیلی تخلفات و مشکلات را به حداقل رسانده‌ایم.

وی خاطرنشان می‌کند: اگر تخلفی در حوزه رانندگان سرویس مدارس باشد با تصدی‌گری مدیران مدارس بر انعقاد قرارداد با آنها حل نمی‌شود و باید راهکار دیگری بیندیشند. با سپردن ساماندهی سرویس مدارس به مدیران مدارس مشکلی حل نخواهد شد.

همچنین شینا احمدی، مادر یکی از دانش آموزان اصفهانی که معتقد است نظارت سازمان تاکسیرانی بر سرویس مدارس تا حدی منجر به ساماندهی این چالش تابستانه والدین شده است، می‌گوید: با این اقدام تا حدودی دغدغه نسبت به اینکه سرویس مدارس تحت نظارت نهادی باشند برطرف شده و اغلب قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت می‌کنند.

وی می‌افزاید: در حال حاضر مدیران مدارس با مشغله‌ای که دارند اندک وظایفشان در خصوص سرویس مدارس را به خوبی انجام نمی‌دهند، اگر هم مواردی بوده بیشتر به صورت موردی و جزئی بوده که این نوع نظارت بدون تکلیف کردن و به صورت دلخواه بودن چندان تاثیری در رضایت گروه هدف ندارد.

احمدی  ادامه می‌دهد: در اینصورت مدیر مدرسه باید ملزم به آشنایی و شناخت همه رانندگان سرویسی باشد که دانش آموزان مدرسه او را جابه‌جا می‌کنند .

اگر مدیر توانایی ندارد باید برود!

همچنین علیرضا سلطانی، رئیس انجمن اولیا ومربیان اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص قانون جدیدی که در خصوص سرویس مدارس مقرر شده است، اظهار می‌کند: بر اساس قانون باید اولیا مبالغ پرداختی برای سرویس مدارس را به مدرسه پرداخت کنند، اما در سال‌های گذشته با توافق سازمان تاکسیرانی و آموزش و پرورش این امر بر عهده شهرداری‌ گذاشته شده بود.

وی با بیان اینکه ما سعی در اجرای قانون داریم، اضافه می‌کند: این امر با صلاحدید استانداری انجام خواهد شد و چنانچه در این خصوص موافقت نشود روند ثبت نام سرویس مدارس مانند سال‌های گذشته اجرایی خواهد شد.

رئیس انجمن اولیا ومربیان اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان با بیان اینکه اگر مدیر مدارس این امر را عهده دار شوند، می‌تواند پیامدهای مثبتی مثل کاهش تخلفات رانندگان را در پی داشته باشد، اضافه می‌کند: نظارت بیشتر رانندگان توسط مدیر مدرسه، کاهش تخلفات انضباطی و اخلاقی و رسیدگی بهتر به اعتراضات اولیا می‌تواند از مزایای اجرایی کردن این قانون باشد.

وی در خصوص اعتراض مدیران مدارس نسبت به اجرای این طرح ادامه می‌دهد:وقتی قانونگذار قانونی را وضع می‌کند جای اعتراضی وجود ندارد و اگر مدیری توانایی مدیریت این امر را ندارد، باید برود.

سلطانی با تاکید بر اینکه امسال مشکلی در حوزه سرویس مدارس نخواهد بود، می‌افزاید: آموزش و پرورش و تاکسیرانی در تلاش هستند تا امسال مشکلی برای سرویس مدارس پیش نیاید و تاکید ما نیز این است که اولیا نیز نگرانی نداشته باشند زیرا برای هر دو حالت فکر و برنامه ریزی‌های لازم انجام شده است.

وی خاطرنشان می‌کند: در هر صورت متصدی اصلی سرویس مدارس سازمان تاکسیرانی است و اختلاف در نوع پرداخت است که هر راه می‌تواند پیامدهای خوب یا بدی همراه داشته باشد.

چرا وقتی ثبات دارد تغییر روند بدهیم؟

هادی منوچهری، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان با اعتراض به احتمال تغییر روند ثبت نام سرویس مدارس اظهار می‌کند: هر ساله ساماندهی سرویس مدارس در شهر اصفهان به بهترین نحو صورت می‌گیرد و اصفهان در اجرای این امر مهم در کشور زبانزد است و این به واسطه برون سپاری آن است پس چرا باید متصدی آن تغییر کند؟!

وی با اشاره به پیامدهای منفی احتمالی این امر می‌گوید: در سال‌های گذشته تاکسیرانی مبلغ را از خانواده‌ها می‌گرفت و به طور مستقیم در اختیار شرکت‌ها و رانندگان قرار می‌داد اما الان زمزمه‌هایی است که مدارس مبلغ را دریافت کنند و سپس در اختیار شرکت‌ها قرار دهند.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان با اشاره به پیامدهای منفی احتمالی این تغییر می‌افزاید: مدیران به حد کافی دغدغه دارند و این تغییر کارهای آن را دو چندان می‌کند و در کنار آن تخلفات احتمالی و تاخیر احتمالی که در پرداختی رانندگان از مدارس ایجاد می‌شود از مهم ترین چالش‌های این امر است.

وی افزود: دیر پرداخت مبلغ رانندگان به واسطه اینکه مبلغ وارد چرخه مدرسه می‌شود و در پرداخت آن تاخیر به وجود می‌آید و این امر باعث می‌شود سرویس دهی به دانش آموزان با مشکل روبه‌رو شود.

منوچهری به بیان اینکه اگر این امر قطعی شود تاکسیرانی تابع قانون است، می‌گوید: خود شرکت‌ها نیز مخالف این امر هستند زیرا نگران پرداخت مبالغی هستند که وارد حساب مدرسه می‌شود، این نگرانی جدی است اما اگر این امر اجرایی شود تابع قانون هستیم اما نظر نهایی ما این است که در دست حوزه خصوصی و با نظارت عمومی این امر برگزار شود.

قانون مرکز نشینان در همه شهرها قابلیت اجرا شدن ندارد

وی در خصوص قانونی که در این حوزه وجود دارد، تصریح می‌کند: قانونی که در حوزه سرویس مدارس مصوب شده است، قانون مجلس و کشوری نیست بلکه یک کارگروه در تهران در یک جلسه این تصمیم را گرفتند و این باعث شده است دغدغه‌های استان‌ها را جزء به جزء نبینند و به این امر که سرویس دهی در هر شهر فرق دارد دیده نشود و یک نسخه برای همه شهرها پیچیده شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان با اشاره به رویکرد تاکسیرانی در امر ساماندهی سرویس مدارس می‌گوید: رویکرد تاکسیرانی این است که ماهیت برون سپاری این امر حفظ شود و تغییری نداشته باشیم.

وی با اشاره به برگزاری کلاس‌هایی که برای رانندگان سرویس‌ها برگزار می‌شود، اظهار می‌کند: تاکسیرانی برای اولین بار در کشور کلاس‌های متخلف و متعددی برای رانندگان گذاشته است و نظارت کامل بر آنها دارد.

گزارش از: سید ایلیا طاووسی – خبرنگار سرویس جامعه ایمنا

کد خبر 381503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.