۷ خاصیت ادویه‌جات/ جدیدترین شیوه ایمپلنت دندان

تراکم استخوان و بیماری پوکی استخوان، سر نخ‌های تازه از چگونگی شروع بیماری اوتیسم، هفت خاصیت ادویه‌جات، شیوه نوین ایمپلنت دندان بدون جراحی و خونریزی و پنج درمان طبیعی برای تقویت موهای آسیب دیده را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ دانشمندان جزئیات تازه‌ای از یک مکانیسم سلولی ضروری برای شکل‌گیری مغز پیدا کردند. این یافته‌ها شامل یک ژن است که پیش از این، جهش آن عامل بیماری اوتیسم دانسته شده بود.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کارولینای شمالی موفق شدند، بیابند که چگونه عملکرد یک ژن خاص، به استحکام سلول‌های مغزی که برای شکل‌گیری منظم ساختار مغز ضروری است، کمک می‌کند. مطالعات قبلی نشان داده است که این ژن در برخی افراد دارای بیماری اوتیسم، جهش یافته است.

این اختلال با شکل‌گیری مغز مرتبط است و برآورد می‌شود از هر ۵۹ نوزاد متولد شده در آمریکا یکی دچار این اختلال است. «اوا انتون» استاد زیست‌شناسی و فیزیولوژی سلولی در دانشکده پزشکی دانشگاه کارولینای شمالی می‌گوید: این یافته نشان می‌دهد که بیماری اوتیسم ممکن است بر اثر اختلالی که در اوایل رشد جنین، در کورتکس مغز به وجود می‌آید، ایجاد شود.

کورتکس مغز انسان عامل مهم‌ترین کارکردهای مغزی از جمله درک، سخن گفتن، حافظه دراز مدت و خودآگاهی است و در مقایسه با سایر بخش‌های مغز بافت بزرگی را تشکیل می‌دهد.

انتون و همکاران وی کشف کردند که یک ژن رمزگذار برای یک پروتئین موسوم به «ممو ۱» برای نظم‌ بخشیدن به ساختار سلولی مغز ضروری است. این درحالی است که جهش در ممو ۱ همچنین در برخی بیماران مبتلا به اوتیسم دیده شده و ممکن است یکی از عوامل این بیماری باشد.

برای بررسی نقش ممو ۱ در شکل‌گیری مغزو بیماری اوتیسم، تیم انتون و همکاران وی نخست روی موش‌هایی که ژن ممو ۱ درحین شکل‌گیری مغز آنها حذف شده بود آزمایش کردند. آنها دریافتند که پس از این اقدام، سلول‌های پیش‌سازکورتکس که آنها را سلول‌های محوری گلیال* (RGCs) نامیده‌اند، دچار اختلال شدند.

یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که اوتیسم مرتبط با اختلال ممو ۱، ممکن است زودتر از سایر اشکال اوتیسم که منشا آن در اختلال عصبی است به مغز آسیب بزند.

انتون می‌گوید: شناخت منشا اختلالات شکل‌گیری مغز مثل بیماری اوتیسم بسیار مهم است؛ حتی اگر هنوز از امکان تصحیح اختلالات موجود در شکل گیری مغز بسیار دور باشیم. اگر واقعا بخواهیم به عوامل اصلی ایجاد کننده این شرایط دست پیدا کنیم و راه‌های تشخیصی و درمانی بهتری را به وجود بیاوریم به این دانش بنیادین نیاز داریم.

انتون و همکارانش به ارزیابی ممو ۱ در شکل‌گیری کورتکس مغز و بیماری اوتیسم ادامه می‌دهند و با شناخت بیشتر از تغییرات در این خانواده ژنی، قصد دارند به جای آزمایش روی موش‌ها به آزمایش روی مغز انسان بپردازند.

این کشف جدید که در مجله Neuron به چاپ رسیده است، جزئیات مولکولی از یک فرایند کلیدی در تشکیل مغز را نشان می دهد و یافته های علمی زیست شناختی قبلی درباره ختلال طیف اوتیسم را تکمیل می‌کند.

اوتیسم یا درخودماندگی، نوعی اختلال رشدی (از نوع روابط اجتماعی) است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود. علائم این اختلال تا پیش از سه‌سالگی بروز می‌کند و علّت اصلی آن هنوز ناشناخته است. به کسانی که این اختلال را دارند اوتیستیک یا درخودمانده گفته می‌شود. این اختلال در پسران شایع‌تر از دختران است.

این بیماری خاموش استخوان‌هایتان را می‌خورد

یک متخصص ارتوپد گفت: ساخت بافت استخوان تا ۳۵ سالگی بیشتر از تخریب است، اما از این سن به بعد سرعت تخریب بیشتر خواهد شد.

ذبیح الله حسن زاده متخصص ارتوپد درباره تراکم استخوان و بیماری پوکی استخوان اظهار کرد: پوکی استخوان به معنی تحلیل رفتن بافت استخوان با میزانی بیش از حد نرمال و کاهش تراکم بافت استخوانی است؛ در این حالت احتمال شکستگی استخوان هم افزایش می‌یابد.

وی درباره علل پوکی استخوان گفت: پوکی استخوان با تراکم بافت استخوان در ارتباط است، تراکم استخوان از سن بلوغ شکل می‌گیرد و استاندارد بودن این تراکم به تغذیه سالم حاوی کلسیم مثل لبنیات و ورزش نیاز دارد، بافت استخوان یک بافت زنده است که مدام ساخته و تخریب می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: فرایند ساخت بافت استخوان از دوران کودکی تا ۳۵ سالگی بیشتر از تخریب استخوان صورت می‌گیرد، اما از این سن به بعد سرعت تخریب بیشتر از ترمیم خواهد بود؛ هرچه بافت استخوانی در سنین جوانی تراکم بهتری داشته باشد در سنین بالا کمتر تخریب می‌شود.

حسن زاده درباره عوامل تاثیرگذار بر بروز پوکی استخوان اظهار کرد: کاهش استروژن در بدن خانم‌ها، عدم فعالیت بدنی، رژیم غذایی فاقد کلسیم مورد نیاز روزانه، مصرف طولانی مدت کورتیکواستروئیدها و سیگار کشیدن از عوامل ایجاد این بیماری است.

وی در ادامه درباره علائم پوکی استخوان گفت: معمولاً تا شکستگی رخ ندهد علائم و نشانه‌ خاصی از پوکی استخوان دیده نمی‌شود؛ پس به آن بیماری خاموش گفته می‌شود.

این متخصص ارتوپد بیان کرد: افرادی که خیلی لاغر هستند یا بستگان درجه یک آن‌ها سابقه پوکی استخوان دارند بیشتر مستعد این نوع بیماری هستند، البته افرادی که داروهای خاصی مانند کورتون‌ها و داروهای ضد صرع مصرف می‌کنند به این بیماری مبتلا می‌شوند.

وی درباره روش‌های درمان و پیشگیری پوکی استخوان گفت: پیشگیری از بروز پوکی استخوان درمان اصلی است، زیرا برای استخوانی که دچار پوک شده است دیگر راه برگشتی وجود ندارد؛ برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان یک کار تیمی لازم است که شامل تمرینات ورزشی، رژیم غذایی متعادل و تغییر سبک زندگی می‌شود.

حسن زاده در پایان یادآوری کرد: تمرینات فیزیوتراپی به کاهش احتمال زمین خوردن‌ها و شکستگی‌های پی در پی کمک می‌کند، همچنین داروهای استروژنی نیز برای درمان این عارضه مفید هستند؛ میدان الکترومغناطیسی روشی است که با ایجاد یک میدان قوی آهنربایی به معدنی کردن استخوان‌ها و افزایش تراکم آن کمک می‌کند و از دیگر روش‌های درمانی است.

چرا باید به غذاهایمان ادویه اضافه کنیم؟

بیماری‌ها و باکتری‌ها را با مصرف پودر دارچین، پونه کوهی غنی از آنتی‌اکسیدان و گشنیز سم‌زدا، از خود دور کنید. وقتی دچار بیماری نشوید، بدنتان بیش از پیش تقویت می‌شود.

درحالی‌که احتمالاً از قبل، اضافه کردن چاشنی‌ها به غذاهایتان را در برنامه آشپزی خود قرار داده‌اید، ولی احتمالاً تا امروز از همه خواص شگفت‌انگیز گیاهان، آن‌هایی که به عنوان طعم‌دهنده غذا هستند، و ادویه‌جات باخبر نبودید. بنابراین این مطلب را دنبال کنید تا تغییر اساسی در غذاهایتان ایجاد کنید، مطمئن باشید بدنتان از شما تشکر خواهد کرد!

گردش خون ضعیف، در بین مردم شایع است و زمانی رخ می‌دهد که خون آزادانه به سمت قسمت‌های مختلف بدن جریان نمی‌یابد. با اضافه کردن پودر سه‌گانه جعفری، سیر و فلفل قرمز به هر نوع از غذاهایتان، خون خود را تصفیه کرده و جریان آن را بهبود ببخشید

۱.تقویت متابولیسم


با توجه به عطر و طعم، سوخت و ساز بدنتان با مصرف ادویه‌جاتی مانند فلفل قرمز، زنجبیل، زردچوبه، زیره و یا دارچین بهبود پیدا می‌کند. اگر شما از آن دسته افراد طرفدار ادویه نیستید، قبل از اینکه استفاده از زردچوبه و فلفل قرمز را افزایش دهید، زنجبیل و زیره را به آهستگی به رژیم غذایی‌تان بیفزاید. زیره را به برنج خود اضافه کنید و یا کمی میزان زردچوبه را در نوشیدنی شیرطلایی (لاته زردچوبه) افزایش دهید.

۲
.مبارزه با التهاب


اگر دچار التهاب هستید، هل، زنجبیل، دارچین و زردچوبه، ادویه‌جاتی هستند که باید به غذایتان اضافه شوند. می‌توانید برای طعم بهتر، کمی زنجبیل را به اسموتی اضافه کنید و یا کمی دارچین را به هر چیزی از چای گرفته تا سوپتان بیفزایید.

۳
.تسکین ناراحتی معده


آیا درد معده آزارتان می‌دهد؟ بزرگ‌ترها درست می‌گویند: زنجبیل واقعاً می‌تواند به کاهش درد معده کمک کند. می‌توانید زنجبیل مورد نیاز را از طریق نوشیدنی و یا غذای حاوی این ادویه، کسب کنید. همچنین، هل می‌تواند حالت تهوع را رفع کند.

تقویت سلامت قلب


قلب شما فوق‌العاده قدرتمند است و نیاز به توجه بیشتری دارد. پس چرا میزان سلامت قلب خود را با مصرف کاکائو، زردچوبه، سیر، آویشن، فلفل قرمز یا رزماری ارتقا ندهید. این لیست می‌تواند با ادویه‌جات و گیاهان بیشتری ادامه پیدا کند، بنابراین نگران نباشید به هر اندازه که دوست دارید، آن‌ها را به کباب یا مرغ سوخاری اضافه کنید.

مبارزه با باکتری‌ها


بیماری‌ها و باکتری‌ها را با مصرف پودر دارچین، پونه کوهی غنی از آنتی‌اکسیدان و گشنیز سم‌زدا، از خود دور کنید. وقتی دچار بیماری نشوید، بدنتان بیش از پیش تقویت می‌شود.

کاهش فشارخون


چه دچار یک بیماری مزمن باشید و چه سنتان در حال افزایش باشد، هل، کاکائو و سیر همگی چاشنی‌های لازم برای داشتن قلبی سالم هستند که می‌توانند به طور طبیعی فشارخون شما را پایین بیاورند. می‌توانید کمی هل دارای مزه تند را با کاکائوی شیرین مخلوط کرده و به برخی دسرها مانند کوکی‌ها و یا تارت‌ها اضافه نمایید تا دسر سالم‌تری مصرف کنید.

افزایش گردش خون


گردش خون ضعیف، در بین مردم شایع است و زمانی رخ می‌دهد که خون آزادانه به سمت قسمت‌های مختلف بدن جریان نمی‌یابد. با اضافه کردن پودر سه‌گانه جعفری، سیر و فلفل قرمز به هر نوع از غذاهایتان، خون خود را تصفیه کرده و جریان آن را بهبود ببخشید.

شیوه نوین ایمپلنت دندان بدون جراحی و خونریزی

یک شیوه نوین ایمپلنت دندان به بیمارانی که به دلیل ترس از جراحی و خونریزی یا نگرانی از فرآیند طولانی درمان از کاشت دندان امتناع می‌کنند کمک می‌کند در یک روز و بدون خون‌ریزی صاحب دندان شوند.

مهدی سمیعی ایمپلنتولوژیست اظهار کرد: بیمارانی که به دلیل ترس از جراحی، خونریزی و یا نگرانی از فرآیند طولانی مدت درمان از کاشت دندان امتناع می‌کردند می‌توانند از این پس با شیوه‌های درمانی ایمپلنت دیجیتال در یک روز صاحب دندان جدید شوند.

وی تصریح کرد: ایمپلنت دیجیتال یکی از جدیدترین تکنیک‌های درمانی در دنیا محسوب می‌شود که خوشبختانه این روش در ایران همگام با پیشرفته‌ترین کشورهای جهان به شکل کاملاً حرفه‌ای انجام می‌شود، روشی که در آن دیگر نیازی به جراحی باز، خونریزی و بخیه نیست.

این دندانپزشک ادامه داد: در ایمپلنت دیجیتال ابتدا دهان توسط CBCT (رادیوگرافی سه بعدی) اسکن شده و سپس تمام اطلاعات نظیر شرایط استخوان، وضعیت سینوس و عصب‌ها ارزیابی شده و با توجه به اطلاعات گرفته شده گاید جراحی توسط پرینتر سه بعدی طراحی می‌شود. محل کارگذاشتن ایمپلنت به وسیله حفره‌ای که در این گاید تعبیه شده به طور دقیق مشخص شده و همه اندازه گیریها و ارزیابی‌های دیجیتال با دقت بسیار بالا امکان هرگونه خطایی را به حداقل رسانده و در نتیجه موفقیت ایمپلنت را به حداکثر می‌رساند. هرچند که در شیوه‌های سنتی کاشت ایمپلنت هم مهارت ایمپلنتولوژیست مانع ایجاد هرگونه مشکلی می‌شود ولی در این تکنیک احتمال بسیاری از مشکلات به صفر می‌رسد.

سمیعی گفت: درواقع اجزای ایمپلنت ساخته شده متناسب با شرایط خود بیمار موجب بهبود سریع‌تر شده و پیچیدگی‌های درمانی را کاهش می‌دهد.

وی افزود: در ایمپلنت دیجیتال از آنجایی که درمانگر کاملاً از وضعیت زیر لثه مطلع است نیاز به برش طولی زیاد ندارد بلکه تنها با استفاده از پانچ بافتی ایمپلنت را وارد استخوان می‌کند.

این جراح ابراز کرد: در روش‌های سنتی پس از کاشت ایمپلنت دو تا چهار ماه زمان لازم است تا پایه به استحکام لازم برسد و پس از آن روکش و یا پروتز روی پایه تیتانیومی نصب می‌شود درحالی که در ایمپلنت دیجیتال در همان جلسه اول بلافاصله پس از کاشت پایه، روکش نیز نصب می‌شود، به طوری که بیمار حتی یک روز هم بدون دندان نخواهد ماند و این مسئله به خصوص در مورد ایمپلنت دندانهای جلویی که در دید قرار دارند بسیار رضایت‌بخش‌تر است.

سمیعی خاطرنشان کرد: صرف نظراز فاکتورهای سرعت در کاشت دندان، آنچه ایمپلنت دیجیتال را به عنوان یک شیوه درمانی محبوب و موفق مبدل کرده است جراحی کمتر تهاجمی در این روش است که البته همین امر باعث شده تا افراد در طول درمان کمتر دچار استرس و نگرانی شوند و درمان آرامش بخشی را نسبت به شیوه‌های کلاسیک تجربه کنند.

پنج درمان طبیعی برای تقویت موهای آسیب دیده

از آنجایی که مو معمولا قابل توجه‌ترین و برجسته‌ترین ویژگی ظاهری فرد محسوب می‌شود، باید نحوه مراقبت و نگهداری از آن را بیاموزید تا به بهترین حالت ممکن خود دیده شود. در ادامه ۵ روش طبیعی برای درمان موهای آسیب دیده ذکر می‌شود.

بعد از انجام امور مختلف برا روی مو یا مراقبت نکردن از سلامت و زیبایی آن، موها دچار آسیب دیدگی می‌شوند و در ظاهر سالم به نظر نمی‌رسند. اگر از این وضعیت موهای خود ناراضی هستید و به دنبال روشی برای زیباتر شدن آن‌ها می‌گردید، بدانید که برای درمان موهای آسیب دیده بیش از هر چیز باید صبر و حوصله داشته باشید.

هیچ محصولی نتیجه سریع به شما نمی‌دهد و فرقی ندارد چقدر شعارهای تبلیغاتی و ویژگی‌های منحصر به فرد داشته باشد. البته ممکن است بعد از استفاده از محصولات مختلف مراقبتی مو احساس تغییر و بهبود در سلامت موهای خود را تجربه کنید، ولی این حالت معمولا با استفاده مداوم و انجام روش‌های مختلف مراقبتی برای موهای سالم و زیبا به وجود می‌آید.

از آنجایی که مو معمولا قابل توجه‌ترین و برجسته‌ترین ویژگی ظاهری فرد محسوب می‌شود، باید نحوه مراقبت و نگهداری از آن را بیاموزید تا به بهترین حالت ممکن خود دیده شود. در ادامه ۵ روش طبیعی برای درمان موهای آسیب دیده ذکر می‌شود.

مهم نیست آسیب مو به دلیل رنگ کردن زیاد، محصولات نامناسب، استفاده از اتو مو یا قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید باشد. معمولا دو ویژگی بارز در موهای آسیب دیده وجود دارد که عبارت است از: کمبود درخشندگی و خشکی مو. همچنین این نوع مو با تارهای ضعیف شده و مو خوره نیز همراه می‌شود.

برای حل این مشکل می‌توانید به سراغ مواد طبیعی با خصوصیات ثابت شده بروید. این مواد می‌توانند به شکل ماسک یا نرم کننده مو مورد استفاده قرار گیرند. این نکته را در ذهن داشته باشید که برای ترمیم مو باید استفاده از لوازم حرارتی و حالت دهنده مو از جمله اتو مو و سشوار را کاهش دهید چرا که کاربرد دوباره آن‌ها برای مو مضر است. درمان‌های طبیعی مو می‌توانند باعث ترمیم موهای آسیب دیده تان شود.

ماسک آووکاددو، عسل و تخم مرغ

عسل درخشش طبیعی را به موهای شما باز می‌گرداند. علاوه بر آن از شوره سر جلوگیری کرده و باعث استقامت و رطوبت رسانی به پوست سر می‌شود. در ضمن زرده تخم مرغ و آووکادو هم آبرسان‌های فوق العاده‌ای محسوب می‌شوند.

کد خبر 381501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.