۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
عوارض خالکوبی را جدی بگیرید

کاشان_مدیر نظارت بر امور دارو و مواد مخدر معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: تاتو یا خالکوبی نوعی روش تزریق رنگ به لایه‌های فوقانی پوست است که یک طرح دائمی روی پوست ایجاد می‌کند، اما پیش از اقدام به این کار باید از عوارض آن آگاه باشیم.

دکتر محمدحسین خیاط‌کاشانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در شهرستان کاشان با اشاره به واکنش‌های حساسیتی ناشی از خالکوبی، اظهار کرد: تاتو قادر است انواع حساسیت‌های پوستی از خارش ساده در محل خالکوبی تا کهیر و بثورات جلدی را ایجاد کند که بعضی از انواع این عوارض می‌تواند سال‌ها باقی بماند.

وی با اشاره به بروز انواع عفونت‌های پوستی در نتیجه خالکوبی، تصریح کرد: با ورود رنگ از طریق سوراخ کردن پوست، سیستم دفاعی بدن قادر به مقابله با انواع عوامل عفونی نخواهد بود و عفونت‌های ویروسی جدی مانند ایدز، هپاتیت B یا هپاتیت C که در حال حاضر درمان قطعی ندارند با انجام تاتو قابل انتقال هستند.

مدیر نظارت بر امور دارو و مواد مخدر معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان تاکید کرد: به نظر می‌رسد بسیاری از مراکز تاتو و آرایشگاه‌ها در رعایت مسائل بهداشتی دقت کافی ندارند و افراد به صورت ناخواسته خود را دچار شدیدترین نوع عفونت‌های ویروسی و باکتریایی مانند سل می‌کنند که درمان قطعی ندارد و به سختی با انواع داروها کنترل می شود.

خیاط‌کاشانی با بیان اینکه تاتو بر عملکرد سیستم تعریق بدن تأثیر منفی می‌گذارد، عنوان کرد: در افرادی که بیشتر سطح بدن خود را خالکوبی می‌کنند عملکرد سیستم تعریق به عنوان مرکز تنظیم کننده دما و تعدیل‌کننده میزان آب و سدیم بدن دچار اختلال می‌شود.

وی اضافه کرد: افرادی که خالکوبی می‌کنند در صورت نیاز به عکسبرداری پزشکی مانند MRI در معرض آسیب‌پذیری بیشتری قرار دارند و در آنان با تزریق جوهرهای مرکب حاوی فلزات سنگین و خطرناک مانند جیوه و سرب علائم سرطان مخفی مانده و خطر بروز این بیماری تشدید می‌شود.

مدیر نظارت بر امور دارو و مواد مخدر معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه از بین بردن تاتو به سختی انجام می‌شود، تاکید کرد: با انجام لیزر می‌توان تا حدی اثرات سطحی تاتو را از بین برد، اما در  مواردی با جراحی پوست، ناحیه مربوطه ترمیم می‌شود، اما همواره آثار زخم باقی خواهد ماند.

کد خبر 381488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.