پیام وزیر علوم به مناسبت ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی

رئیس کمیسیون ملی یونسکو در ایران و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور پیامی از دستگاه ‌های مختلف به دلیل ثبت جنگل‌های هیرکانی در فهرست میراث جهانی پیام تشکر و قدردانی کرد.

به گزارش ایمنا، منصور غلامی در این پیام نوشت: در چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو، جنگل های هیرکانی ایران که یکی از ارزشمندترین میراث طبیعی بشر با گونه های گیاهی و جانوری بی مانند است به ثبت جهانی رسید.

وزیر علوم در ادامه این پیام آورده است: این میراث بی‌نظیر، جلوه‌ای دیگر از شکوه و عظمت غرور آفرین ایران عزیز و تاریخی است. سرزمینی که گنجینه والاترین آثار تاریخی و فرهنگی و طبیعی و میراث ملموس و ناملموس تمدن بشری است. ایران گذرگاه فکر و فرهنگ، هنر و اندیشه و تاریخ و علم و ادب و عرفان است. فرهیختگان و اهالی فرهنگ جهان این جایگاه بلند را به رسمیت شناخته و آن را گرامی می دارند.

در ادامه نامه تشکر غلامی آمده است: ثبت جهانی جنگل های هیرکانی به عنوان بیست و چهارمین اثر تاریخی و طبیعی ایران را به ملت بزرگ ایران اسلامی تبریک می گویم. این موفقیت مرهون تلاش ستودنی و ارزشمند متخصصان و مدیران پرتلاش دستگاه های مختلف است. از همه این افراد به ویژه دست اندرکاران خدوم، سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیرداری، سازمان حفاظت محیط زیست، نمایندگی ایران در یونسکو، کمیسیون ملی یونسکو در ایران، مسئولان و کارشناسان استان ها نهایت سپاس و تشکر را دارم.

روز گذشته، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران از ثبت جنگل‌های هیرکانی در فهرست میراث جهانی خبر داد.

جنگل‌های هیرکانی با ۱.۹ میلیون هکتار وسعت، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلی‌داغ در شرق استان گلستان، در گستره‌ای به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد.

در زمان حاضر جنگل‌های هیرکانی، زیست‌بوم ۲۹۶ گونه پرنده و ۹۸ گونه پستاندار است. همچنین ۱۵۰ گیاه بومی درختی و بوته‌ای (مانند شمشاد و انجیلی) نیز در آن یافت می‌شود. چهل‌وسومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو تا ۱۰ جولای (۱۹ تیرماه) در باکو ادامه دارد.

منبع: ایرنا

کد خبر 381487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.