دوران دانایی محوری در اصفهان آغاز شده است

در شرایطی به سر می‌بریم که از دوران آزمون و خطا در مدیریت‌های شهری و روستایی فاصله گرفته‌ایم و در بسیاری از نقاط کشور به ویژه در کلانشهر اصفهان دوران دانایی محوری در این زمینه آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایرج حشمتی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان به مناسبت گرامی داشت روز و هفته "شهرداری و دهیاری" یادداشتی را در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

تجربه موفق جوامع انسانی در سطوح مختلف اعم از: کشور، شهر، روستا، شهرک، آپارتمان و ... نشان می‌دهد یکی از تفاوت های آشکار آنها "مدیریت اشتراکی" است و د این میان مجموعه‌ای موفق است که زمینه مشارکت، همراهی و اظهارنظر و نقد برای ساکنان آن مهیا شده باشد چرا که دیگر؛ روزگار ارائه راهکارهای آمرانه و نگاه از بالا به پائین (Up to down)  گذشته است و این گونه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها عموماً با مقاومت شهروندان روبرو می‌شوند.

گرچه نامگذاری روز "شهرداری و دهیاری" در ایران پیشینه‌ای کمتر از شش سال دارد اما شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با توجه به وظائفی که مطابق قانون برای سازماندهی امور مختلف شهرها و روستاها برعهده دارند؛ دارای جایگاه وی‍‍ژه‌ای در سطح مدیریت شهری و روستائی، عموم شهروندان، افکار عمومی، نخبگان و صاحب نظران و رسانه‌ها داشته و دارند و مجموعه فعالیت‌ها و تشکیلات شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به دلیل ارتباط با زندگی روزمره تمامی شهروندان به طور منحصر به فردی در سطح جامعه مطرح است و شاید از این حیث؛ دستگاهی نظیر آنها وجود نداشته باشد.

با توجه به شرایط حساسی که کشور در آن قرار دارد و مشکلات بودجه‌ای قابل درک و البته مطالبه‌گری روزافزون شهروندان که خواستار زیستن در محل شایسته‌تری هستند، درک این نکته که فشار بسیار زیادی روی مدیران و کارکنان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها قرار دارد؛ دشوار نیست و باید به آنها به ویژه در مراکز پرجمعیت استان‌های بزرگ کشور از جمله کلان‌شهر اصفهان به خاطر ارائه خدمات متنوع؛ متعدد و گسترده، صادقانه و صمیمانه خدا قوت گفت و قدردانی کرد.

امکانات شهری و روستایی قابل قیاس نیست، اما به مدد رسانه‌های جمعی امروز روستانشینان هم توقعات به حقی دارند که هر روز دهیاران را وادار می‌کند برای ارتقای کیفیت زیست در روستاها تلاش کنند.

خوشبختانه ما در شرایطی به سر می‌بریم که از دوران آزمون و خطا در مدیریت‌های شهری و روستایی فاصله گرفته‌ایم  و در بسیاری از نقاط کشور به ویژه در کلانشهر اصفهان؛ دوران دانایی محوری در این زمینه آغاز شده است.

اصفهان از سوی شرق شناسان به عنوان یکی از پایتخت‌های فضل و خرد معرفی شده است و شهری است که به مدد حضور و ظهور نخبگان علمی، چهره‌های هنری شاخص، مردمی زیرک و فرهیخته و هوشمندی مدیریت اقتصادی در آن همواره به عنوان یک الگو از سوی دیگران مورد قضاوت قرار  گرفته و همین نکات برجسته باعث شده است در طول تاریخ دیرینه آن شاهد نشانه‌هایی از فرهنگ شهری و مدیریت زیستی باشیم که شاید نتوان نمونه آن را حتی در کهن شهرهای قاره کهن مثال زد.

در چنین شرایطی بجاست که با مقایسه وضعیت موجود و مطلوب به ارزیابی عملکردهای کیفی مدیریت‌های شهری و روستایی بپردازیم تا بتوانیم  ضمن شناسایی کاستی‌ها و مشکلات موجود؛ با بهره‌گیری از دانش و تجربیات بومی و جهانی به رهیافت‌های مدیریتی در این زمینه دست یابیم و امکان زیستنی سزوارانه برای مردم در تمام شهرها و روستاهای استانمان فراهم آوریم.

با توجه به شناختی که از مدیران شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان اصفهان دارم و به مدد جلسات و انتقال تجربیات و همچنین مشاوره با همکاران ارزشمندم در اداره کل حفاظت محیط زیست استان به علاقمندی این مدیران برای بهبود شرایط محیط زیستی در شهرها و روستاها اشراف دارم و از برنامه‌های ایشان در توسعه حمل و نقل شهری، تلاش برای مدیریت پسماند، کوشش در زمینه مدیریت انرژی و گام برداشتن به سمت انرژی‌های نو و سازگار با محیط زیست و ... با تمام توان دفاع می‌کنم.

البته لازمه  موفقیت در این برنامه‌ها؛ ایجاد و تقویت تعلق‌خاطر و حس مسئولیت‌اجتماعی مردم و مسئولان نسبت به شهر و دیاری است که در آن نفس می‌کشیم و هنگامی به توسعه پایدار و خلق سکونت‌گاه‌های زیست‌پذیر و ارتقای کیفیت زندگی می‌توانیم امیدوار باشیم که ارائه خدمات در شهرها و روستاهای‌مان، محیط‌زیست محور باشد.

به این مفهوم که خروجی مجموعه خدمات ما در جامعه؛ به سلامت منابع آب، هوا، خاک و همه زیستمندان بیانجامد و استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر به تدریج جایگزین سوخت‌های فسیلی شود.

بدون تردید تحقق چنین آرزویی محال نیست، زیرا  تاریخ نشان می‌دهد که چطور مردم اصفهان در برخورد با موانع و مشکلات بزرگ؛  به جای تسلیم شدن همیشه یا راهی یافته‌اند یا راهی ساخته‌اند.

کد خبر 381469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.