گویش راجی کاشان در آستانه نابودی

کاشان_ رییس مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان گفت: زبان راجی در این منطقه با چالش‌های جدی مواجه است و در بسیاری از شهرها و روستاها در حال نابودی است.

محمد مشهدی‌نوش‌آبادی در گفت‌وگو با خبر نگار ایمنا از شهرستان کاشان اظهار کرد: بسیاری از شهرها و آبادی‌های این شهرستان به گویش پهلوی که همزاد زبان اوستایی است و به زبان راجی یا راژی شهرت دارد، تکلم می‌کنند.

وی عنوان کرد زبان باستانی یکی از مهمترین میراث‌های ارزشمند گذشتگان در منطقه کاشان است که متاسفانه توجه چندانی به آن نمی‌شود تا جایی که در شهرهایی مانند نوش‌آباد به کلی از بین رفته و در شهرهایی مانند  آران و بیدگل در آستانه نابودی است.

رییس مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان تصریح کرد: در مناطقی مانند برزک که همچنان این زبان کاربرد دارد، کودکان و جوانان و حتی برخی میانسالان به کلی از آن بی‌اطلاع هستند.

مشهدی نوش‌آبادی گفت: هر روزه تعداد زیادی زبان در جهان نابود می‌شود و زبان راجی منطقه کاشان نیز با این خطر مواجه است، بنابراین باید با اقدامات علمی، آموزشی و فرهنگی مانند آموزش مستمر، برگزاری کارگاه‌ها و همایش‌های موثر بین‌المللی و ملی برای حفظ و ادامه حیات این زبان تلاش کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باید به صورت علمی این مساله مورد بررسی قرار گیرد  و ضمن آسیب‌شناسی و توجه به زبان‌های فرهنگی با استفاذه از تجارب دیگر کشورها  از فراموشی گویش باستانی جلوگیری کرد.

رییس مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان تأکید کرد: لازم است نهادهای آموزشی و فر هنگی بیشتر به آموزش و تدریس این زبان به کودکان و نوجوانان توجه کنند.

کد خبر 381454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.