بازگشت دزدان دریایی

واکنش‌ها به توقیف نفتکش گریس توسط بریتانیا، تلاش جریان تندرو برای حذف اصلاح‌طلبان و بسته رونق مسکن از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز - شنبه پانزدهم تیرماه- است.

به گزارش ایمنا، در سال‌های اخیر، افزایش قیمت مسکن باعث شد تا متقاضیان واقعی از آن جا بمانند و سفته بازان حدود ۴۰ درصد از تقاضا را به خود اختصاص دهند. دراین سال‌ها روند معکوس رشد قیمت و افت معاملات شرایط ویژه‌ای دراین بازار به وجود آورده است. برهمین اساس، دستگاه‌های ذیربط برای تسکین دردهای «مسکن» دست به کار شدند و طرح‌های متعددی ارائه شد. اما حدود یک ماه و نیم پیش، از تدوین بسته‌ای با عنوان «رونق بازار مسکن» توسط بانک عامل بخش مسکن خبر رسید که در آن تمام دستگاه‌های مرتبط با این بازار همکاری و مشارکت دارند.

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به گفت و گو بامجتبی عزیزیان عضو هیئت مدیره بانک مسکن اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «رونمایی از مسکن تدریجی» عزیزیان در پاسخ به این سوال که بسته رونق منتشر شده در بخش مسکن بر چه پایه‌هایی استوار است و تأمین مالی آن چگونه خواهد بود؟ اظهار کرد: با توجه به اهمیت تخصیص بهینه منابع در شرایط موجود، این بسته به‌ منظور کنترل بازار مسکن و ساختمان، رهن و اجاره و انواع نهاده‌های ساختمانی طراحی شده است. اساس عملکرد این بسته به نحوی است که جامعه مخاطب بانک مسکن بتوانند در سطح قیمتی مطلوب نیازهای مادی خود را در حوزه‌های ذکر شده از طریق زیر ساخت‌های ایجاد شده توسط بانک مسکن تأمین کنند. به همین منظور بانک مسکن در رویکردی چند جانبه روی تمام عوامل مؤثر اثر بگذارد تا به شکل اثر بخش و بهره‌وری بالا این امکان را فراهم سازد تا افراد حقیقی و حقوقی بتوانند با مطلوبیت بالا در یک بازار باثبات و کنترل شده اقدام به تأمین نیازهای خود کنند. توجه به این نکته ضروری است که افزایش سقف تسهیلات مسکن رفع‌کننده مشکل متقاضیان نیست، چرا که افزایش سقف تسهیلات از دو جنبه روی بازار تأثیر می‌گذارد؛ از یک سو تأثیر تورمی افزایش سقف تسهیلات را به‌دنبال دارد و از سوی دیگر کاهش توان عامه مردم در پرداخت اقساط این تسهیلات است. اگر سقف تسهیلات دو برابر شود میزان اقساط هم دو برابر می‌شود. بنابراین رویکرد ما درحل مسائل محوری این حوزه می‌تواند تغییرات در متغیرهای اقتصادی پایه باشد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود به بررسی روش های رهایی از اقتصاد نفتی با تیتر «تله‌ نفت بر سر راه اقتصاد ایران» پرداخته است. روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داده است: اقتصاد وابسته به درآمد نفت از جمله مسائلی است که بسیاری از کارشناسان از آن به عنوان تله نفتی یاد می‌کنند و معتقدند در آمدهای ناشی از نفت بلای جان اقتصاد ایران خواهد بود، بلایی که نمی‌توان آن را کتمان کرد. البته‌ فعال شدن سایر بخش‌های پول‌ساز کشور از جمله صنایع تولیدی و صادرات، گردشگری و... می‌توانند راهی برای خروج اقتصاد از این چالش باشند. اما نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که وقتی پای بحث وابستگی نفتی به میان می‌آید، حرف‌های متناقضی گفته می‌شود. عده‌ای همانند رئیس سازمان برنامه و بودجه رهایی از وابسته بودن به نفت را آنچنان دشوار نمی‌بینند و در مقابل بسیاری از کارشناسان، کشور را نیازمند زیرساخت‌هایی می‌دانند تا بتوان از آن طریق و بدون چشم‌داشت به درآمدهای ناشی از نفت روزگار گذراند.

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود را به بررسی تلاش جریان تندرو برای حذف اصلاح‌طلبان در گفت و گو با محمد جواد حق‌شناس عضو اصلاح‌طلب شورای‌شهر پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «رقیب برسر شاخ بن می‌برد» حق شناس در ادامه توضیح داده است: به دلیل شرایط موجود،‌ باید گفت ناکامی احتمالی اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی شکست‌ این طیف قلمداد نخواهد شد. در واقع اگر مردم برای رای دادن نیایند، یک زنگ خطری جدی است که اصل مردم‌سالاری و جایگاه صندوق انتخابات و رای و همچنین بحث جمهوریت نظام جمهوری را به طور جدی مورد پرسش قرار می‌دهد. باید متذکر شد، این نگرانی کاملا جدی است که هم جریان رقیب نباید از چنین حالتی خوشحال باشد. چون چنین حالتی اصل و اساس قاعده را در معرض خطر قرار خواهد داد که معلوم است،‌ چنین اتفاقی اصلا علامت خوبی برای جمهوری اسلامی نیست. به هر حال طیف عظیمی از ایرانیان همچنان دل در گروی آرمان‌های انقلاب سال ۵۷ بسته‌ و برای تحقق اصولی مثل آزادی،‌ استقلال و جمهوری‌اسلامی خون دادند و در جنگ زحمت کشیده‌اند و در سال‌های گذشته متحمل زحمت‌های زیادی شده‌اند و به همین دلیل، گروهی که این روزها از شرایط بد کشور خوشحال‌اند و منتظر هستند تا از سرد بودن فضای انتخابات استفاده کنند و به عرصه قدرت بازگردند، بدانند که این نوع رفتارها با تعصب به نظام و حس میهن‌پرستی در تناقضی آشکار است و مردم هم به خوبی چنین افراد و گروه‌هایی را پس می‌زنند.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود را به توقیف نفتکش گریس توسط بریتانیا واکنش نشان داد و در تیتر یک خود نوشت: «توقیف نفتکش‌های انگلیس تنها راه مقابله با دزدان دریایی ملکه» روزنامه کیهان در ادامه توضیح داده است: این اقدام را باید شلیک دیگری بر پیکر برجام توصیف کرد. سه دولت اروپایی از جمله انگلیس، در برجام متعهد شده بودند ضمن مقابله با تحریم‌های بانکی و مالی، از ایران نفت بخرند اما نه تنها به این تعهد خود اقدام نکردند، بلکه انگلیس حتی علیه صادرات و فروش نفت ایران به دیگر کشورها نیز کارشکنی می‌کند.

این البته یک خبط آشکار است. چه اینکه نمی‌شود بزن در رویی عمل کنند. بله اگر انگلیسی‌ها دیگر با خلیج ‌فارس و تنگه هرمز و تجارت نفت آن کاری نداشتند، می‌توانستند در تنگه جبل‌الطارق (که بر سر آن هم با اسپانیا اختلاف دارند) گردنه‌گیری کنند. اما طبیعتا گذر پوست به دباغ‌خانه می‌افتد و دست انگلیسی‌ها زیر ساطور ما در خلیج ‌فارس است.

حداقل واکنش، مقابله به مثل و توقیف کشتی‌های تجاری و نفتکش‌های متعلق به انگلیس یا حامل نفت برای آن در خلیج ‌فارس است. اما الزامی ندارد که پاسخ، متقارن و به اندازه باشد. ضمن اینکه تولید ناامنی برای تردد امن کشتی‌های غیرنظامی می‌تواند دامن انگلیسی‌ها را در دریای عمان و غیر آن بگیرد.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به بررسی تبعات غیر اقتصادی بی‌ثباتی قیمت‌ها پرداخت و در تیتر اصلی خود نوشته است: «ترکش‌های اجتماعی تورم» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داده است: افزایش تورم فقط به محیط اقتصادی محدود نمی‌شود. بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی معلول این پدیده هستند. پدیده‌ای که با خروج دولت از نظم مالی و دست‌اندازی به سیاست‌های پولی آغاز می‌شود. پژوهش‌های دانشگاهی نشان می‌دهند که هر گاه تورم فزاینده‌ای در اقتصاد رخ دهد، انتظارات تورمی نیز تشدید می‌شوند. این علامت بیش از هر چیز نااطمینانی و آینده‌ هراسی موجود در فعالان اقتصادی و آحاد جامعه را بازتاب می‌دهد. تورم با افزایش نابرابری، ظن گروه‌های پایین درآمدی را نسبت به بی‌عدالتی و نداشتن سهمی در کیک اقتصاد، تشدید می‌کند. با این تصور، رابطه دولت و ملت به شدت آسیب می‌بیند و سطح همکاری ملت برای پیشبرد اهداف دولت به حداقل می‌رسد. علاوه‌ بر این، رابطه مردم با یکدیگر نیز تحت‌الشعاع ترکش‌ها قرار می‌گیرد و اعتماد و اطمینان طرف‌های مبادله (مردم جامعه) به یکدیگر به حداقل می‌رسد؛ در مجموع در حوزه اقتصادی، تورم عامل بی‌ثباتی و از بین بردن اشتغال است و در حوزه‌های غیراقتصادی ردپای آن در تخریب سرمایه اجتماعی، افزایش جرم و جنایت و... دیده می‌شود. نکته قابل تامل اینکه برخی تصور می‌کنند با تورم می‌توان رونق ایجاد کرد و بیکاری را از بین برد؛ زیرا بیکاری ریشه ناهنجاری‌هاست. این گزارش نشان می‌دهد بیکاری نیز معلول تورم و فضای بی‌ثبات اقتصادی است.

کد خبر 381432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.