ثبت جهانی، جنگل‌های هیرکانی را نجات می‌دهد؟

جنگل‌های هیرکانی ایران که از گلستان و سمنان تا گیلان کشیده شده‌اند، به ثبت جهانی رسید؛ جنگل‌هایی که سالیان سال درگیر دست‌درازی‌های ممتد شده بود حال با این ثبت جهانی امیدوار به بقا است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چند ساعت بود که خبر ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی ایران در چهل و سومین اجلاس یونسکو به سرعت دست به دست شد. خبری که خشنودی بسیاری از فعالان میراث فرهنگی و محیط زیست کشور را به دنبال داشت و تلاش‌های چند ساله ایران در این پرونده را به ثمر نشاند. جنگل‌های هیرکانی شمال کشور دومین اثر طبیعی ثبت شده ایران پس از بیابان لوت و همچنین بیست و چهارمین اثر مملموس ثبت جهانی ایران است.

اما جنگل‌های هیرکانی چیست؟ پهنه وسیع  و باریکی از جنگل‌های پهن برگ که در حاشیه جنوبی دریای خزر از جمهوری آذربایجان آغاز شده و در استان‌های گیلان، مازندران، سمنان امتداد دارد و در گلستان به پایان می‌رسد. این جنگل‌ها در کشور بیشتر با عنوان جنگل‌های شمال یاد می‌شود. قدمت جنگل‌های هیرکانی به دوره ژوراسیک و زیست دایناسورها می‌رسد و از این بابت این جنگل‌ها اهمیت زیادی دارند. جنگل‌های هیرکانی پهن برگ و با همچین سابقه‌ای در اروپا منقرض شده‌اند و کمتر جایی در دنیا این جنگل‌ها را دارند.

جنگل‌های هیرکانی ایران اکنون ۵۱ هزار کیلومتر مربع مساحت دارند که از ۱۰ درصد آن حفاظت صورت می‌گرفت. این جنگل‌ها منابع ارزشمندی نه تنها برای کشور ایران، بلکه برای اکوسیستم جهانی است. هر ساله به هزاران و حتی میلیون‌ها از این جنگل‌ها دست درازی می‌شود، ثبت جهانی این جنگل‌ها اجازه هرگونه دخل‌وتصرف را بدون مجوز اجازه نمی‌دهد و شاید راه نجات برای این جنگل‌ها باشد.

اهمیت این جنگل‌ها به اندازه‌ای است که نماینده یونسکو نیز در جلسه دفاع به یاری از نمایندگان ایرانی پرداخت و ضمن اشاره به به قدمت بیش از ۴۰ میلیون ساله جنگل‌های هیرکانی ایران، بر نقش این جنگل بر کاهش تاثیرات ناشی از تغییرات اقلیمی و ارزش گونه‌های جانوری و گیاهی این منطقه بر تداوم حفاظت از جنگل هیرکانی در صورت جهانی شدن آن تاکید کرد.

پرونده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی پستی و بلندی‌های فراوانی داشت. ابتدا در سال ۲۰۰۶ کشور آذربایجان با پرونده ثبت جهانی این جنگل‌ها به یونسکو رفت، اما درخواست آن‌ها به دلیل اینکه تنها کمتر از ۱۰ درصد جنگل‌ها در خاک آذربایجان بود رد شد. یونسکو نیز در همان سال پیشنهاد ثبت مشترک را به ایران و آذربایجان داد، اما به دلیل برخی اختلافات این پیشنهاد هم به سرانجامی نرسید تا ایرانی‌ها تنهایی دست به کار شوند. اکنون ثبت جهانی این پهنه سرسبز در اجلاسی که میزبان آن آذربایجان بود، می‌تواند موفقی در عرصه بین‌المللی تلقی شود.

درهمین راستا روز گذشته محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور پس از اعلام ثبت جهانی شدن جنگل‌ها در اجلاس یونسکو با خواندن پیامی از رئیس جمهور آذربایجان دعوت کرد تا به این سایت جهانی بپیوندد و گفت "در سال ۲۰۱۶ بیابان لوت ثبت جهانی شد و حالا جنگل‌های هیرکانی؛ از بیابان تا دریا، تنوع زیست‌بوم. این نقطه‌ تاریخی مهمی برای کشور ماست تا این گنجینه‌ طبیعی را به جهان معرفی کند. ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی افق جدیدی می‌گشاید که منجر به حفاظتی در سطح بالا برای جنگل‌ها و منظری تازه برای نسل‌های بعد خواهد شد. "

جنگل‌های هیرکانی بخش‌های مهمی از ایران از جمله پارک ملی گلستان، جنگل ابر افراتخته، جهان نما، بولای دودانگه و چهاردانگه، جنگل الیمستان هراز در آمل، جنگل واز حوزه کجور، چهارباغ چالوس، جنگل خشک داران، گچ رودخان، سیاه رودبار گیلان و منطقه حفاظت شده لیسار را دربر می‌گیرد.

این مناطق از نظر طبیعی و گردشگری اهمیت زیادی برای ایران دارند، ثبت جهانی این گنجینه طبیعی در واقع نشانه رفتن دو نشان با یک تیر بود، اول حفظ این منابع جهانی و دوم رونق گردشگری مسئولانه در پهنه سبز جنگل‌ها.

کد خبر 381378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.